Gårdsbygget är igång! =)
Ja som jag skrev i en annan tråd så har jag och min sambo nu påbörjat projekt kaningård. Igår fick vi upp det mesta utav stommen, en kortsida är kvar, samt takstolarna. Det som är kvar nu är att göra klart den sista kortsidan, lägga tak, göra en dörr och sätta nät.
Vi kommer lägga nät i botten där vi har grävt ur och sen kommer det fyllas på med jord och sand över det. Det kommer vara en träram längst ner på ca 20 cm så det inte ramlar ut genom gallret då marknivån i gården blir ganska mycket högre än utanför.
Tanken var att gården skulle vara dubbelt så bred men vi insåg att det blir ganska opraktisk då vi i sådana fall inte skulle kunna gå runt huset på den sidan med gräsklippare mm. Så den fick bli lite mindre istället. Däremot är hela tomten på baksidan inhägnad så dörren (som kommer vara på kortsidan mot kameran, se bilder) kommer vi att öppna när vi är med ute så kan dom om dom vill skutta ut där också.
Nu kommer projektet stå i vila ett litet tag då vi väntar på mer material. Men tänkte slänga upp lite bilder här efterhand. Någon kanske tycker det är kul att följa eller få lite egen inspiration.
Längtar ihjäl mig tills det är helt klart och kaninerna kan flytta in och jag kan börja inreda :)
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Ser riktigt snyggt ut :D Kul o se färdiga resultatet sen. Inte lite avis!
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Åh vad roligt. Lägger en tass här för detta vill jag absolut följa🙂
Tass! ;D
tassar =)
tass!
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
*tass* Tycker alltid att det är lika kul att följa olika byggen! :)
Tass :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Haha tass!!! :-)
Åh va roligt att så många vill följa vårat lilla bygge :)
Resten av materialet har kommit men olyckligtvis har sambon gått och skadat sig och går med gipsad hand så det står fortfarande stilla :( Men om en vecka ungefär kommer gipset vara borta och då dröjer det nog inte länge förrän det är klart! Uppdaterar er med fler bilder då! :)
Mvh Melina
I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.
Lägger en tass, vill verkligen följa denna, så roligt att se resultatet :)
Ser ut att bli stort och fint! Jag tassar också här :)
Sajtvärd på http://sallskapskaniner.ifokus.se/
Sajtvärd på http://bipolarsjukdom.ifokus.se
Medarbetare på http://djurskydd.ifokus.se
Lägger in en tass här jag med. :)
Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits 
hur går de? :D
så fint det verkar bli!👍
För evigt med Gaia
så fint det verkar bli!👍
För evigt med Gaia
så fint det verkar bli!👍
För evigt med Gaia
så fint det verkar bli!👍
För evigt med Gaia
Nu så, äntligen börjar det hända lite grejer! :)
Stommen är helt klar och nästan hela taket är klart. Det fattades en plåtskiva när vi la taket men den kom i förrgår så den kommer också på plats i dagarna. Vi har även satt det mesta utav nätet. Tyvärr hade sambon utan min vetskap köpt med sig en rulle hönsnät hem en dag så det fick bli det iallafall. Men som tur var fick jag tag i lite överblivet minknät från grannbonden så det har jag börjat sätta utanpå hönsnätet. Det kommer inte räcka till hela buren men det är tillräckligt för att sätta runt hela buren och ungefär halvvägs upp. Och det är där det känns viktigast för mig för jag tror det är större chans att våra kaniner försöker gnaga sig ut än att något djur försöker ta sig in här hos oss. Och hur som så försvårar det en hel del då dom i så fall skulle behöva hoppa en bra bit upp :)
Det som är kvar nu är ramen längst ner så vi kan börja fylla botten, göra dörren och montera in en av de stora uteburarna dem har nu i gallret. Den kommer alltså stå på utsidan så att gallret fästs i dess framkant för att inte ta upp onödig plats i gården. Benen skall kapas till så den inte är lika hög och dörren på den skall tas bort så den är öppen för dom, och en ramp dom kan gå in på skall göras. Vi tänkte lossa taket på den och sätta fast gångjärn så man kan lyfta upp det smidigt och göra rent från utsidan.
Så nu kommer lite bilder igen på hur långt vi kommit för dagen :)
Här så kommer dörren att vara som vi ska gå in i och som kommer ställas upp på somrarna när vi är ute så dom kan hoppa ut på tomten som också är inhägnad :) Minknät skall även upp på sidorna om den.
Tass :)
// Evelina
tass🙂
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Tass!! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Då kommer det lite mer bilder igen :)
Det går framåt, men inte fort ;)
Här så har vi monterat in en gammal utebur i nätet, och tagit bort dörren och satt helvägg istället med bara en liten ingång. På "balkongen" utanför ska det upp en ramp men den sätter vi dit först när underlaget är inlagt.
#34 Jättefint, men är du inte orolig för ex minken då hönsnät bara håller stora rovdjur borta?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Riktigt fint! Ser ut att bli ett bra hem för kaninen/kaninerna! :)
Så fint ninen får de
#35 Är egentligen inte orolig för minken men den nedre delen av buren är det dubbelt med både hönsnät och minknät, dock räcker det inte hela vägen upp till taket därav hönsnätet också. Tror det är större chans att kaninerna försöker gnaga sig ut. Än så länge har jag bara hunnit sätta minknät på långsidan, därför det inte syns på alla bilder :)
Vi har även satt upp panel längst ner runt hela buren för att jorden inte ska skvätta ut. Vi kommer inte fylla på så det täcker hela panelen utan det får vara en bit kvar för att kaninerna inte skall vara synliga hela tiden. På den här bilden ser man också tydligare vart jag hunnit få upp minknätet.
Är även intresserad av att höra lite tips? från er på hur man kan inreda buren :) Hade tänkt mig att det skulle gå lite i naturfärgat, lite stubbar och stenar och så. Gärna sånt man kan göra själv men kanske även köpa :) Då vi har tre kaniner som kommer gå där kommer det finnas flera lite mindre krypin i i själva gården men den på bilderna är alltså det stora.
Det jag undrar är, min kaniner har aldrig gått på låda eller så, utan har haft sina hörnor i sina burar. Nu när dom skall ha den stora gemensamt vill jag inte att den skall användas som toalett utan mer som ett bo. Så jag har funderat på att ställa in en kattlåda i gården. Någon som har erfarenhet av det? Vilket är bäst, kattsand eller pellets? Och hur får man dom att gå där lättast, är det att flytta över deras avföring dit?
Jag vet faktiskt inte om pellets eller kattsand gör någon skillnad. Jag använder pellets och det funkar jättebra! Fast det kan bli svårt att göra en vuxen kanin att gå på toaletten. Men det kan funka om du är envis! Men gör så att du ser vart kaninerna gör sina behov och sedan ställer du lådan där. Och lägg i några pluttar för att visa. Det är så jag har gjort. Jätte snygg kaningård ger dig en tass😃
#40 kattsand är klumpbildande vilken inte är bra, jag har själv träpellets och jag är jätte nöjd med det :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Tass
Tass
Tass
MVH Celina
#42 Varför är klumpbildande inte bra? Jag använde det till min ena kanins toa låda, är det farligt? på något sätt?? :0 Bara undrar så att jag inte har något fel!
För evigt med Gaia
Jaha, har en konstig sort som inte dammar så mycket.. Kanske borde byta till det mina kusiner har men får tänka lite till, Har fingerat bra i övrigt
För evigt med Gaia
Tack! Det med kattsand visste jag inte, då blir det inte det iaf! Ni som använder pellets, är det spånpellets ni har? Finns ju kattsand i pelleterad form, bara så jag fattar rätt :) spånpellets använder jag ju till hästen så det är inga problem att skaffa om det är sådan pellets ni menar.
Kan tänka mig att det kan bli svårt att lära dom äldre använda toan, har två på 3 år. Ungen på 8 veckor både ju inte vara några större problem :) Skall prova som du sa också #47 med höet :)
Jag använder Toa-lätt(asså pappers pellets) och det finns att köpa å arken zoo
Toppen! Sambon jobbar på arken zoo så det är lätt att fixa :)
Ska ni släppa in kaninerna innan ni har sått gräs?
Nej det tror jag inte vi gör, två av dom skall hinnas kastreras innan dom får gå ihop ändå så det hinner nog växa upp gräs innan.
Igår fick hanen flytta in, och han var såå glad! Riktigt kul att se! Fortfarande lite pill kvar som vi får ta efter hand. Det är några ställen kvar där det skall förstärkas med minknät och lite fler hus och andra inredningsgrejer skall fixas. Idag skall vi få upp lite förvaringshyllor utanför buren till foder och strö, borstar, selar, matskålar och diverse annat. Skall även sätta upp en tröskel på huset som vi missat så inte allt spån hänger med ut. Vi kom även på igår att vi inte kunde hänga vattenflaskorna i nätet som vi tänkt först då vi har träramen runtom så hamnar vattenflaskorna för högt upp. Vi tänkte försöka fixa nån typ av gallerhäck och skruva upp som man kan ha vattenflaskorna i, just nu har vi gjort en provisorisk av hönsnät. Kan även tillägga att allt trä är av obehandlad ceder så det är helt ofarligt för dom att gnaga på det. Just nu får han bo där inne själv men skall kastreras snart så då får han sällskap av damerna sedan.
Såhär ser det ut just nu
Tass tass….så kul att fått följa med i ditt bygge. Jätte kul! 😃
Bra jobbat också att bygga allt.
Gud vad avis jag blir! 😮
Jätte snyggt jobb!
Checka in @gnagarboden på instagram 
#61 och #62 Tusen tack för era fina ord :) Kan dock inte ta åt mig äran då det är sambon som byggt, jag har, om jag haft tur, fått hålla i lite skruv åt honom ;)