Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 2248 ggr
EmelieSofia
0

Bur utomhus, eller lös i stallbox?

Hej!

Detta blir min första vinter med ute-kaniner och jag vet inte riktigt vad som är bäst mot de små. Vi har en stor ladugård där det finns en väldigt stor box som en häst stått i. Med betong golv. Det är säkert inte särskilt varmt där inne under vintern men det är ju å andra sidan inte en utebur heller.

Är de bättre och trevligare för dem att vistas där eller är en bur bättre?

Fridaaaa
0

Ni får täcka betongen med t.ex spån & halm går det ju bra.
Beror på med hur buren är?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

EmelieSofia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Buren är hemmabygd. 125x65 tror jag. Mysig bur men lite liten tycker jag. Dessutom är det enklare att vara hos kaninerna när de är inne så.

Jag gick ut och tog en bild på de mindre boxarna. De kanske duger minst lika bra. Stora de med.

Mickis1994
1

Jag skulle ha kaninerna inomhus i boxarna. Mest för min egenskull då de är enklare på vintern. Samt så tror jag att kaniner trivs väldigt bra i boxar.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[Mi-rand-a]
1

Ha buren inne i boxen som de sedan kan hoppa in och ut hur de vill ifall de t.ex drar från golvet så kan de hoppa och värma sig/sova i buren  eller bara ha de som en trygg plats.

EmelieSofia
0

Vi kanske kan bygga ett litet krypin för dem så de kommer upp en bit. Tror det kan bli riktigt bra!

sarakaka
1

Det ser jättefint ut i boxarna, jag skulle ha haft dem där. :)
Ett krypin låter jättebra, blir liksom dubbelt vindskydd då för extra kalla nätter. :)

EmelieSofia
0

Vad rekommenderar ni för strö? Är det bara kutterspån som gäller kan man köpa torvmix eller liknande som man har till hästar?

Fridaaaa
1

#7 Torvmix går bra 🙂 Kutterspån med.

Trasdockaa
0

Undvik om möjligt spån då studier visat att det ofta leder till till luftvägsproblem hos kanin. Går det inte att få tag på annat är det sista alternativet, torv och halm alt. hampaströ är bättre! =)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Fridaaaa
1

#9 Beror på vilket spån man har. 
Vi har alltid haft kutterspån till våra, inga problem.
Man får hitta ett som är så dammfritt som möjligt bland annat 🙂

Trasdockaa
0

#10 Enligt studier är det bara asp som inte ger problem, och det är ju tyvärr sällan det står på vilket träd som det är gjort av, men du har så klart helt rätt med att det inte ska vara dammigt :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Fridaaaa
0

#11 Jag tror personligen det är mer den spånsorter som dammar mycket och med mycket terpentin i (eller vad det heter?) 🙂 
Att det har stor betydelse. Och om man har det mycket instängt eller vad man ska säga. Vi har nästan alltid bara haft VIDA stallströ.
Nu har jag dock easyströ till innekaninerna och marsvinen, även i ena uteburen. I boden blir det kutterspån men kommer att ha en del med torv också hade jag tänkt 🙂