Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1938 ggr
Ninwe
0

Min kanin äter hampasnöre

Hej! Jag satt just och tittade på när mina tre kaniner var i hagarna. De enas Hage hade jag använt hampasnöre för att knyta ihop kompostgallren. Nu såg jag att Mille bet av en bit av snöret och åt upp det! :O Till min andra kanin brukar jag göra leksaker av hampasnöre och de bryr han sig inte om. Vågar jag göra det till Mille?

Hälsningar,
Ninni :-)

[Rabbitte]
3

Jag läste på lite om hampasnöre när jag började göra egna leksaker. Kaniner kan tugga på hampasnöre och de gör det på ungefär samma sätt som de tuggar hö. Hampasnöret bryts ner i små bitar när en kanin tuggar det och därför är risken liten att kaninen får stopp i tarmen av att det trasslar ihop sig. 

Dock skulle jag inte låta mina kaniner äta det obegränsat, men mina ägnar uppmärksamheten mer åt vad som sitter fast i snöret än själva snöret 😉

När du ska sätta ihop kompostgaller, har du testat buntband?
De är svårare för kaninen att tugga på, tänker att hampasnöre är lättuggat så kaninen inte rymmer för dig.

Ninwe
0

#1 ok tack!! Jag brukar sätta ihop gallren med buntband, men de gnager av dem hela tiden så nu har de tagit slut. Hampasnöre var det enda jag hade hemma. Men då tror du att jag kan göra den där leksaken som finns på din kanal? Den med träpärlor och knutet hampasnöre! :-)

Hälsningar,

[Rabbitte]
0

Gör de? Nämen vilka busfrön🙂 Brukar fungera bäst över lag, men finns säkert annat då du kan använda, vet dock inte vad då jag själv aldrig behövt det.

Ja absolut, den brukar jag få göra några gånger i månaden av till mina kaniner.

Ninwe
0

#3 Vad bra! Jag får väl köra med ståltråd eller något i fortsättningen haha! :D

Hälsningar,

Ninwe
0

#3 Jag måste bara fråga vart på panduros hemsida som du hittar påsarna som du använder till bag o hay?! Jag hittar inte det någon stans. :O

Hälsningar,

Ninwe
0

#6 Tack!!! :-)

Hälsningar,

Plopp4
0

Fick du inte med sånna här "snurror" när du köpte gallren? De kan ju vara lite jobbiga eftersom dem åker ner rätt ofta, men kaninerna biter nog inte på dem iallafall? :)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

Ninwe
0

#8 Det var smart faktiskt! Jag har alltid tyckt att de har varit jobbiga, men det är ju bra! :-)

Hälsningar,