frågor om kastreting
Hej!
på torsdag ska min hankanin Trix kastreras. han är snart 7 månader gammal. är jätte nervös! är det något man ska tänka på efter kastreringen? han bor ute nu, kan han fortsätta med det eller måste han bo inne en stund? och så får han väll inte bo på sågspån då va? är det någon som vet när man kan börja hopptävla igen sen? hoppas att han lugnar ner sig en smula efter kastreringen, för så som han är nu är inte speciellt kul ;)
(hoppas jag la tråden i rätt ämne)
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
ATT TÄNKA PÅ
Att ge honom ordentligt med hö så att magen är i gång, undvik pellets och grönsaker så att han orkar äta hö.
Byta underlag ofta så att han inte sätter sig i bakterier o.s.v. Gärna flera gånger per dag, man kan t.ex. ha flera lager tidningspapper. Det är bra då det inte luddar, är billigt och kan bytas ut ofta.
Han bör inte ha spån då det kan fastna skräp i såret.
Man bör även titta till kaninen så att han inte slickar och håller på vid såret och så att det inte blöder, luktar illa, varar eller liknande.
HOPPA
Jag har läst att man ska vara försiktig med kaninen så att såret får läka ifred men beroende på hur såret ser ut och hur kaninen mår kan man börja hoppa igen med dem efter cirka två veckor. :)
Nästan allt jag har läst om kastreringar har varit att det har haft positiv effekt på både lukt, beteende, skvättande o.s.v. Så vi får hoppas att det går lika bra för dig! :) Jag ska själv kastrera min hane om några månader.
Det finns ingen regel i reglementet om hur länge en kanin ska vila efter kastrering, endel säger när såret har läkt, andra 2veckor & andra 1 månad. Så det viktigaste är att såret har läkt och att han har återhämtat sig :) Han kan bo ute. Vi hade rivet Tidningspapper som vi bytte flera gånger per dag. Hö fick kaninen endast ha i höboll, allt så att inget river/ fastnar i såret och gör det värre…
HAHAHAHAHAHA…..
haha vad "läskigt" jag har en hane på 8 veckor som heter Twix och som ska också kastreras när han blir äldre😃 mycket bra tråd😉
Jag hade tidningspapper i botten i 1-2 veckor, som jag bytte 3-4 gånger/dag. Mycket viktigt att hålla rent. Och se till att kaninen inte slickar på såret. Man bör kolla det minst 2 gånger/dag så att det inte svullnar för mycket, blöder/varar osv.
Kaninen måste komma igång att äta ganska snabbt. Köp hem Critical Care. Jag gav Dumle det på kvällen och på morgonen sedan åt han jättebra med hö och pellets igen.
Inte ha sitthylla första veckan eller hus, ifall kaninen slår i där eller liknande. Och direkt när den kommer hem är den trött = kan bli farligt om den försöker hoppa upp då.
Hade väntat minst 1 månad efter innan jag hade tävlat igen, för man bör vänta minst 2 veckor efter kastreringen innan man börjar gå i sele osv. Bättre att vänta för länge än för kort tid.
Jag hade personligen haft kaninen inne första veckan,, för att lättare kunna se om kaninen äter som den ska, rör på sig, inte slickar på såret osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Critical Care - http://www.gnagarboden.se/critical-care-36gr-p-633-c-196.aspx
HAHAHAHAHAHA…..
Jag skulle haft honom inomhus första dygnet eftersom narkosen gör att han får svårare att hålla värmen, men sen kan han bo ute igen utan problem. Jag har vänner som släppte ut sina hanar redan på kvällen efter kastrering, men då bodde de tillsammans med flera andra kaniner och kunde hjälpas åt att hålla värmen.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
tack för alla svar!! han ska få bo inne någon/´några dagar så jag kan hålla extra koll på honom och att han har ju varit sövd. Tänker nog inte börja hoppträna/tävla igen inom en månad tror jag. men hur är det med att vara i hagen? kan han vara där inom två veckor eller måste han sitta i buren i 2 veckor?
Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg
#6 Dock väldigt olämpligt att göra det. Kaninen behöver återhämta sig och såret behöver läka. Plus att man har inte koll om kaninen eller de andra kaninerna, slickar på såret.
#7 Jag hade Dumle i buren första veckan, sedan hade jag honom inne i Hage i en vecka och sedan ute i Hage. Men rådfråga veterinären 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.