Sprattlig/livlig kanin?
Hej, jag har två dvärgvädurshonor som är helsyskon och ca 8 månader gamla (födda 19 december). Under våren har dom varit inne så då blev det väldigt mycket pyssel och då främst att dom fick springa runt i rummet när jag pluggade osv ca 1.5 h/dag. Båda två är väldigt sociala och gosiga både i buren och när dom är lösa in en liten inhängnad inne (förutom när dom inser att det är dags att hoppa tillbaka in i buren, hahah) men inte när man lyfter/bär? Jag har haft många kaniner förut och det har aldrig varit några problem då det har varit lugna dvärgvädurer som är med på det mesta.
Jag vet inte vad man kan göra för att få bort beteendet där dom sprattlar och rivs så man får stora sår på armarna så jag undrar om någon vet vad det kan bero på? :o har velat träna hoppning med dom då det är något båda är riktigt bra på men det går inte lyfta utan att det blir totalt kaos så nu har allt gällande dom små kaninerna blivit liggande på is under sommaren då dom är ute i en bur med gräs och allt blir mer komplicerat :(
Alla kaniner gillar inte att bli lyfta, de kan även känna sig osäkra på sättet ni lyfter så kanske testa ändra de, då de flesta kaniner vill ha en stadig hand.
Du kan även träna att lyfta dem genom att linda in dem i en handduk så slipper du får rivsår.
Har en otroligt sprallig kanin som jag tävlar Kaninhoppning med, visst blir det rivsår men lär man sig att hantera kaninen så brukar det gå bra :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story