Tar inte hand om sina kaniner
Jag har enkompis som har 3 st kaniner, 1 från djuraffären och två blandraser från uppfödare. Grejen är att dom tar inte hand om kaninerna, dom kommer aldrig utanför buren då dom blivit aggressiva för att ingen håller på med dom. Den ena bor ute i en stor bur, och dom andra bor på golvet med lite spån nere i källaren. Dom bor i sin egen avföring, dom är grovt överviktiga. Klorna blir aldrig klippta då dom sprattlar, dom stackarna är livrädda. Dom ska lämna tillbaka blandraserna till uppfödaren för att dom är "aggressiva" . Jag klarar av att ta upp dom, men dom är så rädda att dom bajsar och kissar på sig. Jag har försökt prata lugnt med min kompis och försöka förklara att detta inte är okej. Ingen förändring sker, jag vet inte vad jag ska göra. Klarar inte av att se djur lida så, vad ska jag göra?😭
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Anmäl?
Det är ju bra att dom ska tillbaka till uppfödaren, kanske uppfödaren tar hand om de bättre och kan hantera kaninerna?
Sorgligt hur dem har det dock 😐 usch, vad händer med den tredje kaninen då..? Ska den stanna? Uffa, blir alldeles.. jadu :/ det är synd att vem som helst kan få skaffa djur ibland! 😕

anmäl direkt!
vet man att djur far illa så ska man inte sitta & rulla tummarna i väntan på att ngn annan gör ngt åt saken
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag hade tagit ett ordentligt snack med honom/henne och be personen tänka sig in i hur kaninerna mår istället för att vara så blind.
Om personen verkligen, verkligen inte lyssnat eller tagit åt sig skulle jag göra en polisanmälan direkt. Jag skulle nog förlora personen som vän, men hellre det än att någon blir misskött. Men det är jag det, en person som behandlar sina djur så är inte mycket till människa, tyvärr :/
#2 Den andra kaninen bor ändå helt okej men ändå inte så vidare bra, men jo den ska stanna 😐
#1 #3 jag ska prata med mamman i huset , och säga att om det inte bättras så har jag inget mer att göra än att anmäla. I värsta fall så tar jag dom.
Jag ser stor potential i dom två blandraserna, dom är otroligt fina och med en van hand så skulle dom kunna bli bra och komma till ett värdigt hem. Jag får se hur jag gör, men dom skaffar bara fler och fler djur.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#4 grejen är att min Kompis är min låtsas syster, hos hennes mamma då. Därför är det svårt att anmäla dom , men har nog inte så mycket val😕
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
#7 jo det är väldigt svårt, ska prata med min mamma. Jag ser potential i kaninerna, speciellt inom hoppning. Tar gärna dom, vill ge dom en skans. Har sagt förut att jag kan ta dom, men tror inte dom vill se någon annan klara av dom 😕
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Anmäl dem!! Djuren är inte värda det här. Dem kommer att förbjudas och ha djur!! Så anmäl bara :)
#9 som sagt inte så lätt när man bor ihop (varannan vecka)😐
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna

jag tkr att det inte spelar ngn roll om man är låtsas syskon, eller ens blodssyskon, jag har till och med anmält min egen kusin, (som varit mer som en bror för mej under min uppväxt) för att han inte tog hand om sina hundar
You can't spell Bitchy without Itchy
#11 Som sagt, jag ger dom en sista skans, om inget förändras så tar jag kaninerna och anmäler.
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Detta kommer bli svårt… Jag skulle inte anmäla, det kan bli för stort, din pappa och låtsasmamma (eller nåt sånt) kanske separerar och det kommer nog bli en del bråk osv.. :/ Jag vet inte hur din familj är så det kanske inte blir bråk men jag föreställer mig min egen familj i denna situationen… Hitta en vän/familjemedlem som du riktigt kan prata ut med (brukar funka för mig), och skriv ner alla sakerna som är negativt med kaninerna. Sen kan du rabbla upp detta och visa dina föräldrar och din låtsassyster. Du ska också förklara varför man inte ska göra så här, t ex varför man ska klippa klor: böjda klor, problem att gå osv. Om de bor i en källare finns det säkert t ex nån sladd eller nåt farligt kaninen kan få i sig så nästa gång du är där så ta en ordentlig titt ensam och skriv upp allting i ett block. Vill hon följa med så Säg att du t ex. vill fota/rita av/mata eller rengöra till kaninerna ENSAM. Vill hon ha en förklaring så säg bara att du vill se om du kan klappa dom osv. :) Att de är överviktiga kan också vara ett problem, de behöver Motion. Tycker du att de ev. passar till hoppning så ska de absolut inte vara några tjockisar!
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#13 jag vet att man inte kan hoppa med en överviktig kanin, jag kommer ta itu med det. Dom får så mycket mat. Dom behöver Motion och mat i lagom omgångar . Nej tror inte dom skulle skilja sig eftersom min mamma inte har nåt med det att göra. Men ska prata med min syster så fort jag har tillfälle 😕
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
Ojsan såg nu att jag hade skrivit som att du inte skulle träna hoppning ^^ Ibland låter det bättre i ens huvud än när man skriver :P Menade iaf att det är ju inte bra om de är tjocka. Hoppkaniner är smäckra och om du tycker att de har kropp till det så borde de inte vara tjocka…(din systers fel :/) Vissa raser är ju lite mulliga, t ex dvärgvädur kan se lite mulliga ut med deras söta runda huvud men en hoppkanin är ju byggd med en fin smäcker kropp och kraftiga, långa bakben.
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#15 dom är harblandningar så dom har kropp till hoppning, men så ser det inte ut just nu tyvär😕
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna
- tass
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
Att anmäla någon i släkten är definitivt lättare sagt än gjort!
Om jag vore du hade jag sagt som det var, att djuren helt enkelt är vanvårdade och att de inte får bo sådär längre. Erbjud dig att ta hand om dem istället för att flytta. Berätta för henne att det kommer att bli pinsamt när uppfödaren får tillbaka dem och ser i vilket skick de är i.
Jag tror att hon skulle föredra att du tog hand om dem!
Då har hon även möjlighet att träffa dem om hon skulle ha lust.
Om detta inte skulle fungera skulle jag prata allvar med föräldrarna och säga att den här tjejen/killen ska inte ha fler husdjur.
Säg att (förutsatt att hon är under arton) så är det enligt lag föräldrarnas ansvar och att det är de som får det hett om öronen om någon skulle anmäla dem för vanvård av djuren, t.ex. uppfödaren som ser hur dåligt skick de är i.
Jag förstår att du är i en jättejobbig situation men den går att lösa. Jag tror att det är viktigt att du är bestämd, utan att hoppa på.
Några tips? för konfrontationer är att aldrig säga "du är" utan istället säga "det här har du gjort" och "såhär känner jag om det du har gjort". Även "såhär kan du göra istället". På så sätt anklagar du inte personen i sig utan något personen har gjort och som personen kan ändra på.
Med tålamod, tillit, träning och skötsel så kommer de nog att må mycket bättre igen.
Jag hoppas innerligt att det går bra för er! :)
#18 jo, jag ska försöka att prata med dom. Har försökt förut men det hände inget, ingen skillnad. Tack för tipsen, jo jag tror verkligen att dom kan bli underbara kaniner om någon bara ger dom skansen. Jo hoppas verkligen det, tack 🙂
Bloggen 
MVH Cecilia & Kaninerna

Man kan anmäla anonymt till myndigheterna, så åker dom ut och går en oanmäld koll på djuren och deras livsstandard
hoppas det går bra!
Mvh Shy och Hannah