Reagerar på sopkvasten
Vår lilla Ellie börjar bli stor; snart 7 månader gammal. Hon är den typiska tonårskaninen med allt vad det innebär vilket jag nämner då jag inte vet om det hör till saken.
När vi var fodervärdar åt en dräktig hona blev hon helt galen i buren då vi sopade med en mjuk kvast omkring buren. Likaså med Ellie. Vi sopar runt om buren för att få upp halm och hö som ramlat utanför och hon liksom jagar kvasten och blir galen, men kommer dammsugaren får vi ingen reaktion.
Tänkte höra om fler honkaniner är likadana där ute och om någon vet vad kaninen menar; om just en kvast ses som en potentiellt hot eller vad som försiggår mellan hängöronen?🙂
Min hona jagar både sopen, dammsugaren och golvmoppen när dessa prylar kommer för nära hennes bur 😃
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Aha, vi använder alla nämnda, men är just borsten som är intressant av någon anledning😛
Min hane gör det men det är nog för att det ses som en 'inkräktare' ;)
För evigt med Gaia
#3 Ja jag tänkte med i de banorna, särskilt nu när hormonerna styr henne mer än någonsin, men ändå. Blev lite nyfiken på varför just kvasten ansågs så hotfull. Personligen skulle jag nog bli mer rädd för dammsugaren😉
#4 Håller med dig ;) Men det kanske är så att dammsugaren 'hotar' kaninen med ljudet att den ser den som lite ledare? Sopkvasten däremot e ju en enkel match ;D
För evigt med Gaia
#5 Haha, ja det ligger nått i det. Vi har bokat tid för kastrering av Ellie om knappt en månad så kanske kvastarna får vara i fred då… Vår hane, Hoppsan, skulle vi kunna borsta på utan att han skulle bry sig - inte för att vi gör det, men roligt när de är så olika🙂
;) Lycka till med Kastreringwn då! :)
För evigt med Gaia
;) Lycka till med Kastreringwn då! :)
För evigt med Gaia
damsugarna ser mina som ett hot medas spaden och kvasten är leksaker -_-
http://www.youtube.com/user/lazyasshika
Förlåt att jag inte håller mig till tråden;) Men jag ÄLSKAR din kanal på youtube!<3
“I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve.”
― Bilbo Baggins
Vår hona såg också kvasten som ärkefiende under en period, men nu bryr hon sig inte längre :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Ingen fara! Tack,vad roligt att höra!❤️
#12 Absolut, bilden har jag lagt någonstans på datorn jag inte kan hitta, men har en video där du kan se hur Ellies bur ser ut - ända är att hon över fleecefilten i botten har halm numera.