Det här med rumsrenheten ..
Lille Joppe har blivit bättre den senaste veckan på att gå på sin låda.
Eller ja, han håller sig på rätt sida av buren, om man delar in den på sidan med huset och sidan med toan liksom.
Men det kommer ganska mycket utanför lådan fortfarande och han byter gärna bajshörn så det blir att jag flyttar lådan mellan de två hörnen.
Jag tar en kattlådsspade och rensar bort allt bajs och kiss och lägger det i lådanpå morgon och kväll. Jag städar buren en gång i veckan alltså skurar och byter spån. Då skurar jag med ättika och sköljer noga med vatten och skurar med Svamp? så att hörnet som lådan inte är på ska lukta urin och skit.
Detsamma är det när lille Joppe är ute, inget kiss då men han bajsar väldigt gärna. Speciellt på mina kläder om det ligger några på golvet eller i sängen när vi myser :P
Några tips? om vad jag kan göra för att få honom att förstå att vi gör våra behov på toan i det här hushållet?
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3
Köp en kattoa som är lika bred som buren. Då spelar det ingen roll vilket hörn han väljer, det hamnar ändå i toan. Har du spån i toan också? :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Har samma problem med min lilla tös! Funkar lite bättre nu då jag har höhäcken på samma sida som toan, då hon ofta står o käkar och bajsar samtidigt. haha, kissar gör hon dock lite var hon vill :(
Jag har provat med både kattsand, toalätt och med spån.. ingen skillnad. Dock är hon liten än, 8 veckor, så jag hoppas att hon lär sig =D vore kul, slippa byta ut spånet varje dag :p
1# Smart idé, men gud vilken plats den kommer ta .. Han har en relativt liten bur, en 120 cm lång bara för att han så småningom ska få vara fri hela tiden. När han blivit rumsren :P
Men det kanske är ett alternativ :) Jag har blandat kattsand och spån för att det ska kännas lika gosigt att gå på toa på men att han ska lära sig tillslut att det är i kattsanden man ska bajja på ;)
#2 Så var Joppe när han kom. Då bajjade han i heeela buren. Tom. i huset han sover i.
Problemområdet just nu är uppepå huset där han har som en sitthylla. Där kan man bajsa ibland :P Eftersom han sitter på det sen så kletar det liksom in i taket och det är skitdrygt att skura.. Får hoppas båda våra niner kommer på bättre tankar snart :P
Du bör inte ha kattsand. Det dammar för mycket och är inte bra för kaniner. Köp istället något som är anpassat för just kaniner, t ex toa-lätt. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)