Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1054 ggr
Ninwe
0

Innekanin - sår under tassarna

Hej! Min innekanin Nemo har tidigare haft problem med sår under ena tassen. Jag smörjde med alo vera. När vi var i vår stuga så bodde han ute, och då försvann såren. Men nu upptäckte jag att han har fått tillbaka det på ena baktassen. Jag smörjde på lite vaselin, men är det något annat man kan smörja med också? I buren har en fleecfilt som underlag. Jag kan inte ha spån, för det dammar så mycket, och skräpar ner. I hans toa har jag toa-lätt, och han är rumsren sålänge det inte är t ex spån i resten av buren. Hoppas att någon kan hjälpa till! Jag läste tråden om Jumjum (den hette väl det?) som hade stora sår på baktassarna. Det vill man ju helst undvika!

Hälsningar,
Ninni :-)

Ninwe
0

Jag kan ju tillägga att han är ute på mitt (hårda) golv när vi är hemma. :-)

Hälsningar,

Ninwe
0

Kan man använda intsiol (stavning?)? :-) Eller ska jag fortsätta med vaselin?

Hälsningar,

VildaVittra
0

Vad använder ni för golvrengöringsmedel? Kan det vara så att han reagerar allergiskt på det?

Personligen gillar jag inte vaselin då det kan vara uttorkande (så man måste fortsätta smörja) utan jag smörjer djur samt mig själv med kådsalva, som jag gör på bivax, rapsolja och smält kåda. Salvan kan man ock göra utan kåda, om man bara ska ha den som skyddande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ninwe
0

Putt! Kan man använda inityol? :-)

Hälsningar,

Elsa
0

Kokosolja kanske? Funkar bra på torrt hår, torr hud osv, och brukade smörja mitt ena marsvins tassar då han såg torr ut, dock ej sår. Men kanske kan hjälpa mot sår också..?

Elsa
0

Och inotyol funkar ju superbra på barnrumpor, brukar ha de på jobbet :) det lär ju också funka bra tror jag! smörj tunnatunna lager.

Ninwe
0

Ok tack!! Tar inityol för det har vi hemma. Kan jag göra så att jag tar vaselin på morgonen och inityol på kvällen? :-)

Hälsningar,

Elsa
0

Jag använder mig inte utav vaselin så jag kan inte uttala mig om hur det fungerar :) du kanske kan ta inotyol båda ggr? eller tilloch med flera ggr? På tex röda barnrumpor smörjer vi varje gång vi byter blöja på barnen eftersom det säkert har försvunnit, så tror inte det gör något om du smörjer flera gånger med den salvan på tassarna :)

Ninwe
0

Ok. Insåg just att inityolen är slut. Så jag provar idomin. Mamma sa att det fungerar på hundar, så jag provar. :-)

Hälsningar,

Elsa
0

Ja, de bör nog gå :) idomin och inotyol luktar ju samma sak, så antar att det är typ samma! :) brukar själv ta idomin om jag har sår, funkar super:)

Suskiv
0

Du måste ge honom mjukare burunderlag så han slipper gå å hårt underlag hela tiden.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Ninwe
0

#11 I så fall får jag lägga något annat under filten, typ en dyna. För jag kan inte ha något annat underlag. Jag hade spån i ett tjockt lager innan, men han grävde bort det, och ville gå på plastbottnen. :-)

Hälsningar,