Vad tycker ni om Arken Zoo?
Igår var jag och storhandlade på Arken Zoo i Eskilstuna. I Eskilstuna finns endast två butiker (som jag känner till) där det säljs lite kanintillbehör. Hur som helst så tycker jag personligen att Arken Zoo (nära Parken Zoo) i TunaPark är ganska bra, faktiskt!
Personalen tycker jag är väldigt engagerad och verkar ha en hel del kunskap om djur. De är väldigt hjälpsamma och kan dela ut någon personlig rabatt lite då och då. De har Rabbit Royale i lösvikt, och det är i alla fall min uppfattning att kaninerna och marsvinen verkar ha det bra där. Deras burinredning är mycket generösare än i andra djuraffärer. Igår såg jag en riktigt, riktigt fin lejonhuvad kanin. Nu skulle jag aldrig köpa kanin i djuraffär, men jag blev i alla fall positivt överraskad!
Nu till min fråga - Vad tycker ni om Arken Zoo som företag? Det kan ju vara så att det bara är personalen just i Eskilstuna som sköter det bra.
Arken Zoo här, i Uppsala, tycker jag också är mycket bra! :)
Arken Zoo i nordstan i göteborg gillar jag inte, de har ett tråkigt och litet sortiment och deras anställda verkar inte så kunniga och inte så "serviceminded". Däremot säljer de inte djur.
Arken Zoo i Karlstad tycker jag mycket om, dem har kunnig personal, och serverar endast pellets till kaninerna och marsvinen.
Burarna är städade och stora, och kaninerna bor i ett ljudisolerat rum för att komma undan "fågelrummet".
Var där en gång, då en flicka med mamma skulle köpa en kanin.
Personalen skickade med ett papper hem med skötselråd, och det som behövdes göras innan dem köpte kaninen.
Mamman tittade snabbt igenom pappret och sa att det fick bli en hamster istället.
Affären förlorade såklart på det, men jag tycker det är bra att dem lämnar ut papper med info på.
Sedan säljer dem bara stora burar över det lagliga måttet, och i lösvikt finns det mest pelletssorter. Tror dem säljer 1 gnagarblandning, fast det står att det är "Kaningodis - serveras max 1 gång i veckan".
Tycker Arken Zoo är en av dem bästa Djurkedjorna.
Fast "Pets - djuren i centrum" slår alla :)
#3 Låter som en jättebra affär, i södertälje på stan finns det en djuraffär som dom har fåglar, kaniner, marsvin, möss, hamstrar m.m i samma rum. Fåglarna är inte tysta en sekund så jag tycker jättesynd om kaninerna, och dessutom har dom kaniner och marsvin tillsammans i burarna!
Stackars kaniner..
I det rummet där kaninerna vistas är det luftkontionerning på sommaren, så det är svalt och skönt därinne.
Dessutom är det tyst och lugnt.
Det är så härligt att se att kaninerna ligger med utsträckta ben på sina sitthyllor när man kommer in :)
#3 Det låter väldigt bra!
På Arken Zoo i Eskilstuna så säljer de inga fåglar, om jag minns rätt. Kaninrummet delas av marsvin, och that's it. Sedan tror jag att de har lite fiskar länre bort om jag minns rätt. Har aldrig hört talas om Pets - djuren i centrum!
Även jag bor i Eskilstuna, och Arken Zoo är ingen butik som jag besöker eller handlar i överhuvudtaget. Den personal som jag har träffat på i butiken har inte haft någon direkt bra kunskap och gett ut fel råd till djurköpare. (Främst av kanin) Sedan är jag ganska emot djuraffärer som säljer djur överhuvudtaget, så jag handlar alla mina djurtillbehör på djuraffärer som finns på nätet istället.
#4 Kaniner har inget problem alls med att leva tsm med marsvin, eftersom att de båda arterna helst inte vill bo ensamma så ser jag det mer som något positivt än negativt ^^

#8 Positivt om det funkar och om det är 2 marsvin
Det är min åsikt iaf.
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com

Brukar handla på Arken zoo svågertorp (malmö), det är stort och de har mycket. Köper inte mat hö elr halm för det blir för dyrt att köpa i sånna små påsar men innan gjorde jag, var alltid fint hö. Personalen tkr jag är jättesnäll. Har aldrig behövt hjälp med ngt som handlar om kaninerna, men har köpt mkt fiskar där, och han som har hand om fiskarna verkar kunna ganska mycket om dom. :) Sen har dom en kaffeautomat som man får ta från gratis, så kan gå runt där i flera timmar haha, sen har dom typ två fåtöljer och ett litet bord och där ligger skötselråds böcker för alla djur som man kan sitta och läsa i. :) elr det var iaf det innan.
#8 Marsvin är flockdjur inte kaniner. Marsvin och kaniner har bakterier som det andra djuret inte tål Det ser inte jag som positivt.
Alltså när jag sa att kaninerna och marsvinen bor i samma rum så menade jag inte samma bur. :)
#7 Jaså! Jag har hört dem föra flera diskussioner med kunder och då har de visat på kunskap just då i alla fall. Men det är mycket möjligt att de inte har all behövlig kunskap.
arken zoo i örebro är inte direkt en höjdare, har varit på vippen att anmäla flera gånger, dessutom gav dom en kompis vääääldigt dåliga råd. Som tur är tog hon inte åt sej det minsta och sa dessutom ifrån att så är det inte.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#6: Pets - djuren i centrum tror jag inte är en sådan stor kedja, om det ens är en kedja.
Sök på Pets AB på Google, så kommer deras hemsida upp. Dem har som du kommer se, en gigantisk akvariumavdelning :)
Inte mycket till hemsida, men men.
Varför dem är bra, är för att jag tycker dem alltid har fräscha akvarium, även om dem har så många! Kaninerna bor i stora inglasade burar som oxå alltid är fräscha, serveras endast pellets.
Och den enda gangarblandningen dem säljer är Rabbit Royal tror jag, och det är ju inte mycket till gnagarbladning :)
Har osså vart i Eskilstunas Arken zoo (i tuna) det är RIKTIGT bra personal:D! Hur såg den lejonhuvade ut:P? Hona/hane^^?
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
#2 nä dom i nordstan har litet sortiment och har inte varit specielt trevliga mot mig.
Sen dom anställda i mölnlycke arken zoo, är trevliga och hjälpsamma, medans cheferna(som oxå aretar där) värkar inte bry sig om annat en dom får sakerna sålda.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#15 Ja du! Har ingen aning, jag minns inte vad det stor på burarna att det var för kön. Jag är bara keldjursägare och kan inte särskilt mycket om färger, men jag tyckte att kaninen var så fin med hänsyn till sin nära kolasåsfärgade (eller var det mer beige?) päls. :) Fluffig och söt. ^^
#17 om du ska köpa en kanin i affären så lita inte på deras könsbestämelser, har hänt ganska ofta att folk har fått hem en hona som varit en hane.
så ha med någon som kan se skillnaden mellan hona och hane så att det inte blir någon tjuvparning ;)
(antar att du har en kanin hemma och vill ha sällskap till den) ^^
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#18 Jag ska inte ha några fler kaniner :D Jag har två stycken teddyvädurar köpta hos uppfödare! Det skulle aldrig falla mig in att köpa kanin i djuraffär. :)
Jag gillar det, kan ju bero på att jag faktiskt jobbar där. Vi har inga kaniner med marsvin tillsammans i samma bur, bara godkända burar. Inte fåglar med smådjur osv. Väldigt bra ordning på allt :)
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
Tycker dom är ganska bra dock nästan inga kaningrejer=(
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
Jag bor ju också i Eskilstuna och jag tycker väldigt mycket om Arken Zoo, dom håller det fräscht åt kaninerna och smådjuren och har en ganska bra sortiment för kaniner i övrigt, dock är kanintillbehören ganska dyra tycker jag. Men personalen är alltid trevlig och lyssnar när man kommer med förslag osv. Dessutom tycker jag att de har ganska mycket kunskap och de är väldigt noga med det här med burstorlek och foder osv. Men i jämförelse med den andra djuraffären så är Arken Zoo jättebra! Sen tycker inte jag heller särskillt mycket om att de säljer djur i affären.
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
#22 Jag håller med dig helt! Jag får också intrycket av att de försöker göra saker rätt…
Jag tycker att Arken Zoo är jättebra i Malmö. Kommer inte ihåg vad det området heter men ligger vid Ica Maxi.
De har ute kaniner i en Hage också får man klappa på de om kaninerna kommer fram. Annars vrukar man inte få klappa djuren i en djuraffär. De har snäll personal som frågar om man behöver hjälp så man behöver inte stå i kön för att vänta på hjälp.
Den bästa djuraffären jag varit i hitentills. Kanske lite dyra priser men bättre med det och sociala anställda än att ha låga priser och sen otrevliga anställda som vissa är.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#24 Tycker också den är jätte bra :) har en kanin därifrån som råkade följa med hem för den va såå söt (a)
Som #3 skrev så tycker jag också att Arken Zoo i Karlstad är bra!
De har bra personal som vet mycket om smådjuren de säljer. Pelletsen är också bra, tror det är Edel de har..? Och så finns det bra tillbehör som varje djur behöver!
Har praktik i en Arken zoo butik, malmö svågertorp. Och kan ju säga att det verkade bättre när man bara var kund där är mär man är praktikant.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#25 Han är så söt! Men han ser så liten ut! Iaf huvudet!^^ de ska ju ha huvuden lika stora som Sven!
Mvh Emma
#28 näää han ska inte bli en sven :O svenne bannan :D
#29 Joo! Sven är finast!
Men nu får vi inte förstöra tråden:)
Mvh Emma
gillar arken zoo i jönköping super härlig hon som jobbar där
#3 That moment när jag missuppfattade "de får endast pellets" och trodde att de inte fick annat att äta😂 Kom då på att djuraffärer är kända för gnagarblandningar och förstod först då den egentliga innebörden^^
Har varit på arken zoo en gång, i Skellefteå och rent allmänt var det okej, men inte mer än så. Djuren hade lagliga burar åtminstone och rena pelletsar om jag minns rätt. Inte så stort utbud av reptiltillbehör som jag var ute efter då så det är minus.
JAg älskar arken zoo i sisjön (göteborg) :) HAr snart praktiserat där 1år och de har väldigt bra hand om djuren! då jag kan och vet alla rutinerna där kan ja säga att de djuren har det bra. 3 dåliga saker jag kan hitta är att fåglarna är nära kaninerna och de låter rätt mycket.., de har marsvin o kanin ihop, de särar inte på kaninhanarna när de blir könsmogna..men annars så :) alla är trevliga och goa i personalen med och kunniga
Jjag älskar arken zoo
#33 . Väldigt trevlig personal. Jag tycker den i sisjön ligger lite dumt eftersom att det finns en grizzly zoo bara några meter bort😎 Annnasr är den väldigt bra. Höet är lite dyrt men det är det värt! det bästa höet! Har bara varit där en gång för ungefär 2 veckor sedan och kollade bara väldigt snabbt för jag hade väldigt bråttom. Har de några djur där?
Frida
#35 JA de är jätte trevliga :) JA dock kom arken först!
JA de har både marsvin kanin hamster fåglar :)
Tycker inte alls om Arken Zoo… Köpt totalt 4 djur från en butik inne i Sthlm. 2 av 4 djur blev sjuka inom en kort period och ena ringde jag och sa det då det var inom 2 veckor. De bemötte mig otrevligt och jag ångrade mig då angående att lämna tillbaka min råtta, det sa klick bara mellan oss. Fick iaf 1 år med den råttan som var helt underbart. (Det var 2005)
Köpte första kaninen där 2001 (de tidigare kaninerna köpta på annat håll) och den kaninen fick pasteurella och blev bara 2½ år.
Andra kaninen, Robin, köpte jag 2003 och honom har jag än idag. =)
2005 köpte jag 2 råtthonor, ena blev ju som sagt sjuk men blev bättre och levde ett bra liv, hon var lite mindre än sin syster men blev frisk och fick vara i ca 1 år. Sen blev hon hastigt sjuk igen och då hade hon lunginflammation och några andra virus så hon fick tas bort.
MEN hade det inte varit för den Arken Zoo hade jag inte haft min Robin idag. Tänker dock inte handla i någon Arken Zoo igen. Och just denna las ner ett par år efter att jag köpt rådisarna.
Dom arken zoo jag har vart på har inte vart bra ALLS! Dom har haft pyttesmå, smutsiga burar. Ibland inte ens vatten. Och dom har haft marsvin+kaniner tillsammans :/
Har bara erfarenhet av Arken Zoo i Nordstan i Göteborg.
Gillar skarpt att de inte har djur i affären (förutom fiskar), sånt får jag ofta magknip av när jag ser på andra djuraffärer. Hur bra kan en kanin ha det i en zoo-affär liksom??
Personalen är väldigt service minded och känns pålästa när man ställer frågor. Och har de inte svar så kollar de upp det. Har de inte produkter man söker så beställer de hem osv.
Tycker Arken Zoo är det bästa alternativet i centrala Gbg iaf.
Den andra Arken zoo i Eskilstuna vid brandstationen gillar jag inte alls, men det beror bara på personalen…
Jo vars, de har fräsch sortiment ofta och bjuder på ett stort sortiment verkligen.
dock har de nästan idiot förklarat mig i en arken zoo i farsta, jag var inne för att köpa ben för hemresan till min hund. så gick jag förbi deras djurhörna (där burarna balanseras på varandra, får ont i magen av att se burarna stå och vingla, känns som de ska ramla av minsta vindpust) så säger tjejen i kassan ''Inga hundar hos smådjuren!!!!De blir rädda!'' Haha jag som bara var påväg förbi 🤪
jag tycker att dem är bra :)
#4 En gång anmälde jag en djuraffär till jordbruksverket. Jag räknade upp många punkter ur L80 som de bröt mot och bad om ett oanmält besök där de kollade upp dessa punkter. Jag nämnde även några jag misstänkte bröts mot, bl.a. att ljudnivån överskred det antal decibel som är tillåtet. Om du tycker att det låter väldigt mycket bara av att vara snabbt inne i en butik är det troligtvis alldeles för högt för djuren som bor där. Du kan maila jordbruksverket så kan de mäta ljudnivån där. :) Är den för hög - tvingas butiken att på något sätt ordna detta, t.ex. sätta upp väggar runt fåglarna. :)
Arken Zoo i Uppsala är jag nöjd med. En lugn butik. Det bjuds på vatten i entrén för törstiga husdjur som följt med. De har bra priser och ett någorlunda brett sortiment för gnagare. Djuren bor i ett ljudisolerat rum som tidigare varit låst så att man måste kontakta personal innan man får gå in. Nu för tiden är det upplåst tror jag. :) Av det jag har sett så är djurhållningen där bra och djuren ser ut att må bra. Personalen har alltid bemött mig väldigt väl och har alltid kunnat besvara frågor jag haft.
Arken Zoo i Eslöv är jag nöjd med, men vissa kaniner är lite överviktiga :s Men annars är den bra, köper också saker till min undulat där :)
För evigt med Gaia
Har fått samma positiva uppfattning som du. Vi har två Arken Zoo butiker runt mitt område. Tycker båda är lika bra, både vad gäller personal, sortiment och hur djuren har det. :)
I kaninburarna har alla två hus, vilket också betyder två sitthyllor. 120 cm burar. Alla kaninungar där ser alltid friska och krya ut. Har sett kaniner som sträckt ut sig och till och med en liten tjej som gjorde glädjeskutt! :'3
Dessutom en gång när jag har varit där så har jag sett en i personalen sitta och kamma en långhårig kanin i knät.
Är väldigt positiv till Arken Zoo och jag skäms inte ett dugg över att handla där. :)
Tycker inte alls om arken zoo i örebro! Har stött mig på en blodig hamster, råtta som bor ensam, saker med vassa spikar på och otrevliga personal. Ganska dyrt är det också jämfört med alla djuraffärer men saker till hundar är bra eftersom det finns glutenfria ben som kan vara svåra att hitta