Frågor ang. kaniner
Jag ska skaffa min första innekanin om nästa månad och det är tänkt att kaninen ska vara en gul, gärna japansk dvärgvädur 😉
Därför vill jag vara förberedd om lite olika saker, hoppas ni kan hjälpa mig!
**Vilket bottenmaterial är bäst och varför?
Är** denna **bur tillämplig för en dvärgvädur?
Hur funkar era kaniner med katter?
Är pellets bra eller bara onödigt?
Billigaste onlineshopen du vet med burar&kanintillbehör?
Jag vill gärna ha min kanin ute i en Hage eller kanske hoppa med min kanin på min tomt men jag har katter som brukar vara ute. Är det riskabelt?
Är kaniner lätta att resa med?
Blir kaniner lätt sjuka?
Ni som haft honor & hanar, vilket av dem föredrar du till en nybörjare?**Tack, det kommer kanske fler frågor framöver men det är bara dessa frågor jag är fundersam över nu 🙂
Japantecknad dvärgvädur tror jag du menar 🙂 Jag föder upp just den rasen och teckningen, finns i Västerbotten. Förhoppningsvis föds en kull i början på september här hos mig.
Vilket bottenmaterial är bäst och varför?
Jag tycker spån är bäst, mjukt, ljust och trevligt🙂
Är denna bur tillämplig för en dvärgvädur?
Godkänd ja. Större tycker jag bara är ett plus, men har man kaninen utanför buren mycket så är den okej🙂
Kaninerna tycker katten är spännande och samma sak åt andra hållet, men jag skulle aldrig lämna dem själva ihop. Leta lite i länken så hittar du ett jättebra inlägg om katter och kaniner ihop: http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=3582912
Ett bra pellets utan spannmål och med högt fibervärde är bra. En växande kanin anser jag behöver pellets, även vuxna kan behöva. Det beror på hökvalitéen och kaninen🙂
Zooplus är billig, gnagarboden och teddytassen är också ganska billiga.
Jag vill gärna ha min kanin ute i en Hage eller kanske hoppa med min kanin på min tomt men jag har katter som brukar vara ute. Är det riskabelt?
Under uppsikt, nej.
Ja, det tycker jag. Så länge buren är stängd (alltså inte gjord av bara galler) så de inte blir stressade så går det bara bra.
Blir kaniner lätt sjuka?
Nej, det upplever jag inte. Under min livstid (alltid haft kaniner) har jag mest haft sårskador, mask och mjällkvalster, sådant som är enkelt att ta hand om och bota. Men givetvis så måste man räkna med värre sjukdomar.
Ni som haft honor & hanar, vilket av dem föredrar du till en nybörjare?
Spelar ingen roll, en snäll och trygg individ är a och o, sedan om det är en Hane eller Hona? spelar mindre roll. Ska den vara inne så är det fördelaktigt att kastrera den om det är en hane, de kan nämligen skvätta kiss. Honor kan vara lite tjurigare under brunsten, men det är färre honor som tjurar än honor som beter sig i princip som vanligt.
Tycker spån är bäst och lite Hö :) Skulle nog vara en bra bur ;) Min ena kanin ör kär i katter och det går jätte bra med dem, han andra har inte känt de så länge så är lite osäker hur det är där… Kan funka men kan också gå åt pipan.. Jg använder pellets och tycker det är bra, men vissa anser det i onödigt Jag handlar i affärer och inte online så det får ngn annan hjälpa dig med ;) Så länge du passar kaninen eller har den ute med galler (tak) så går det säkert :) Har inte rest med min kanin så vet inte men har läst om en del som åker tåg varje dag med sin :) Deg beror på, men du kanske kan vaccinera den för att undvika det ;) Hanar säger många blir kelnast, har själv bara hanar men det är för att jag har kommit sist och då har det bara varit hanar kvar ;) Hanar blir lite si sådär vid tonåren , och honor när de brunstar.. Hoppas du fick hjälp annars är det bara att komma med frågor :)
För evigt med Gaia
*Jag har bara utomhus kaniner men jag skulle säga tidningar och spån över det.Är denna bur tillämplig för en dvärgvädur?Ja, det uppfyller de regler som finns angående burmåtten. Har du möjlighet att köpa större bur så är det självklart alltid bra.*
**Bra pellets är bra. Dåligt pellets (dvs inget vidare näringsvärde) kompletterar inte på det sättet som önskas. Jag rekommenderar Cuni Complete, Cuni pro, Seletive, Edel och Rabbit Royal. Själv använder jag Cuni Complete.
**
Billigaste onlineshopen du vet med burar&kanin tillbehör?
zooplus.dk men jag föredrar att beställa från deras svenska hemsida zooplus.se.
**Har du en Hage med tak så är det inget problem att ha kaninen i Hage. Och när du har den i koppel så får du ha koll på katterna samt om det kommer något emot kaninen så tar du upp kaninen i din famn och försöker fösa bort katten.
**
Ja det är dom. När man reser med en kanin så sitter de i en transport bur. De vanligaste transportburarna borde nog vara Atlas burarna. De finns i olika modeller och storlekar. Exempelvis Atlas 10 och Atlas 20, båda finns i "open" dvs ett gallertak som man kan öppna. Vilket jag föredrar då det stressar kaninen mindre när man ska ta ut den eller in den då det är enklare. Samt att det ger mer ljus i transportburen.
**Jag föredrar hanar. Även om jag har haft helt fantasiska honor. Ska du ha en kanin tycker jag att man ska ha en hane. Om du ska ha två kaniner i framtiden förespråkar jag hona tillsammans med kastrerad hane.
*Jag kör på lättströ och halm. Har innekaniner och det funkar braÄr denna bur tillämplig för en dvärgvädur?Ja, den funkar. Men ju större desto bättre.*
Här funkar det inte alls bra, det bara bråkar. Hade kaninen före katten, introducerat dem men det går inte.
Vissa behöver det och andra klarar sig utan. Jag ger cuni complete till mina.
Zooplus.dk . Annars är gnagarboden bra.
Passa dem och ha en säker Hage ska det gå bra :)
**Ja, ska du resa långt försök att rasta dem så mycket som möjligt om möjligheten finns.
**
Blir kaniner lätt sjuka?
**Sköter man dem rätt så nej. Men finns alltid otur.
**
**Vilket som,vissa honor kan vara lite tjuriga och det kan vara kämpigt. Vissa honor skvätter och är haniga och även det är jobbigt. Allt beror på individen. Jag föredrar båda.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Du har fått många bra svar, men jag slänger in en liten kommentar om att spån kan vara trist att ha inomhus eftersom det kan skräpa en del. Min lilla skrutt som har buren öppen hela dagarna fick alltid med sig spån när hon hoppade in och ut. När hon dessutom visade dig vara allergisk mot spån bytte vi mot papperspellets som inte alla är lika skräpigt! Men det är ju olika vad man trivs med :)
Jag tycker en mjuk matta är det bästa underlaget för en kanin. Jag själv använder mig av en heltäckningsmatta i buren, de brukar vara dyrare men jag köper restbit vilket är billigare;) Infogade bild på heltäckningsmattan i buren.
Ja den är lämplig för en dvärgvädur men har själv haft en liknande bur och kan säga att höjder på 50cm är allt för litet, då kaninen knappt kan stå upp i buren på backbenen. Rekommenderar en bur som har minst 60cm i höjd. Själv skulle jag rekommendera denna: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/kaninbur_indendoers/120_cm/186893
Har haft den modellen förut och den är jätte bra med "taket" som är så högt på 61cm då kan kaninen stå upp med båda benen och den är snygg med tycker jag:)
Idag har jag denna buren till min dvärgvädur:
http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-simon-150-cm-27.html
Vet inte, har ingen ;) men har hund men de får inte träffa varandra men kaninen är iallafall inte rädd för hunden.
Höet ska vara det kaninen äter mest av och jag tycker man ska ge lite av pellets och mycket av hö;)
Teddytassen.se
zooplus.se/dk
Det är inte riskabelt så länge du är där med den:) Men skulle rekommendera att man har en väl skyddad Hage så slipper man vara orolig🙂
Att åka tåg ser jag inte som något problem som helst och det är inte så svårt. Man kan ha godis/hö/grönsaker så att den hålls sysselsatt.
Blir kaniner lätt sjuka?
hm Jag vet faktiskt inte men alla djur kan bli sjuka någon gång. Min kanin har varit sjuk en gång (minns ej vad det var) Men vi fick medicin mot det:)
Har bara haft hona men har passat hanar ibland.Men skulle säga att honor är lättare då de ej skvätter som killarna gör ibland. Men man kan alltid kastrera killen. Skulle dock rekommendera att man har två kaniner tillsammans fast det är inget måste. (hona+hona eller kastrerad hane + hona)
**jag kör på sån "toa-lätt" till min kanin o syrrans marsvin.SUPER bra och skvätter inget och luktar inget.
Är denna bur tillämplig för en dvärgvädur?Ja den funkar, men större desto bättre :)
**
**Här funkar det bra, katten är mer rädd för kaninen än vad kaninen är för henne, haha
**
**Jag tycker det är ett bra tillskott *:),* Jag ger Selective till min :**)
**Zooplus.dk . Och sen Gnaraboden
Har du en bra Hage med nät över och under uppsikt så ska de gå bra :) Jag har alltid min i en rastbur och inga katter kommer åt han :)**
**Ja de är inte så svårt, men tänk på att de får röra på sig om man ska långt och få hö o vatten osv :)
**
Blir kaniner lätt sjuka?
**Om man sköter de på bästa sätt så är det ingen stor risk, men risken finns alltid där.
**
**Jag tycker inte det spelar roll. Sture är min första kanin och han är hane, och jag har aldrig tyckt han kissar och förstör som en del säger inne. Han är precis lika gosig som en hona.
Men sen är det till invid i sig. Så spela kvitta :)
#1 Vad kul, går det att köpa en den 19 augusti är jag väldigt intresserad!
#6 Höjden har jag helt glömt bort, tack för tipset & jag kommer att leta efter 60 cm höga burar i fortsättingen!
Tack för många bra svar fast svaren är lite olika, det hjälper mycket! 
En fråga till,
Vad brukar ni ha i kaninernas toalett?
#9 Då vi har katt oxå så har jag vanlig kattsand och lite så toalätt där i :)
(han har kattens låda som hon hade förr)
#12 den buren du länkade först är det inget fel på, måtten är godkända :)
En bur får inte vara under 100x50x50 :)
Men denna buren du länka nu är med bra :)
#12 ja den kan funka den verkar ha bra mått och höjd:)
I inlägg #8 menade jag såklart september.. 😴
Det får bli den buren då, tack så himla mycket för alla svar!
#8 Tyvärr inte, blir det några ungar så kommer de bara vara ett par veckor då, men vill du vänta och ha normalpälsade så är du "välkommen" eller vad man ska säga🙂
Jag har kutterspån till mina, fungerar bra här.
Har easyströ inne till innekaninen. Ibland har jag haft halm ovanpå spånen. Torv har jag med använt ute. Alla dem har fungerat bra här
Den är godkänd, och går bra. Men ju större dessto bättre 🙂 Men går bra.
De fungerar bra men man ska aldrig lämna dem lösa ensamma.
**Är pellets bra eller bara onödigt?
**Vissa kaniner behöver pellets, andra inte. Men ska man ge, ska man ge bra alternativ som t.ex cuni pro, selective mfl och inte t.ex dogman mfl.
**Billigaste onlineshopen du vet med burar&kanintillbehör?
**Zooplus.dk har bra saker, ganska billigt och bra leverans.
**Jag vill gärna ha min kanin ute i en Hage eller kanske hoppa med min kanin på min tomt men jag har katter som brukar vara ute. Är det riskabelt?
**Jag har mina kaniner ute i Hage på våran tomt, har 2 katter och grannarna har katter, fungerar bra.
Man får ha bra tak, och nätgolv i rasthagen, om man inte ska övervaka så att katterna inte kommer åt kaninerna om de vill det.
**Är kaniner lätta att resa med?
**Aldrig rest med mina.
**Blir kaniner lätt sjuka?
**Nja sådär tycker jag. Beror på.
**Ni som haft honor & hanar, vilket av dem föredrar du till en nybörjare?
**Spelar ingen roll tycker jag. Honor kan dock bli tjuriga vid brunst.
Men för tamhetens skull spelar det ingen roll.
Hanar kan börja skvätta. Så kastrering av hane eller kastrerad hona är ju bra
#12 Kattsand är inte bra för kaniner. Men toa-lätt är bra t.ex att ha.
Bara det inte är sand.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Så olika svar, ha kattsand och inte. *förvirrad*
Jag har toalådor med spån, vilket fungerar bra till två av kaninerna utan mycket päls. Till den tredje får jag ha "Toa-lätt". I uteburen har jag ingenting förutom toalådan men i inneburarna har jag halm.Är denna bur tillämplig för en dvärgvädur?Ja det är den.**
Mina fungerar bra med katter. Den ena kaninen kan vara lite sur då de kommer för närma, men hon är en riktig bitch mot alla, både människor och djur :)
Det beror på hur bra hö man har. Har man ett bra hö behöver man inte pellets. Har man ett sämre så bör man ha!
Zooplus.se och zooplus.dkJag vill gärna ha min kanin ute i en Hage eller kanske hoppa med min kanin på min tomt men jag har katter som brukar vara ute. Är det riskabelt?** Har du ingen säkrad bur med botten och tak så kan det vara riskabelt. Är du med kaninen hela tiden så har du ju bra koll så att katterna inte kommer för nära.**
Jag reser inte mycket med mina. Flyttar dem bara mellan min lägenhet och mammas. Ca 7 minuters bilresa. Detta går fint!
Blir kaniner lätt sjuka?
Nja, får de bra mat och bra hö, grenar, färskt vatten och hålls i god kondition så kan de hålla sig friska hela livet. Självklart kan de bli sjuka i alla fall. Vissa får problem med tänder, andra med magen. Det enda jag råkat ut för är ögonproblem och förstoppning.Ni som haft honor & hanar, vilket av dem föredrar du till en nybörjare?** Hane! Jag älskar hanarna, tycker de är aningen tillgivnare än honorna då honorna kan vara lite surare å de brunstar. Men självklart har det mycket med kaninen och dig som ägare att göra.
http://pillasddv.weebly.com/
Eftersom du fått så många svar så svarar jag bara på en som folk verkar ha helt andra erfarenheter än mig med.
Vår katt tycker om kaniner men inte på sättet andra tänker då vår favorit avelshona blev dödad av våra katter.
Det är nått man alltid ska tänka på att katter (även innekatter) är rovdjur.
Däremot under konstant uppsikt får vår katt (som vi vet vad hon är kapabel till) träffa kaninerna, eller som igår vår kyckling. Men jag förväntar mig alltid det värsta från henne och är alltid inom sånt avstånd så jag kan stoppa henne (jag är alltid på ett eller annat sätt mellan hon och kaninen/kycklingen.
l'm back
Kattsand är inte bra, inget smaksak anser jag (min åsikt) Inte bra om kaninen skulle få det i sig t.ex. Finns bättre alternativ, varför inte välja dem? :) Majoriteten av kattans dammar dessutom (iallafall fall de i matbutikerna, testat de flesta sorter där till katterna, just kattsand) Finns flertal som inte rekommenderar kattsand
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kattsand är inte bra då det dammar vilket inte är bra för kaniner. Dessutom blir det oftast väldigt hårt med kattsand. Det är bättre att köra på toa-lätt som är anpassat för smådjur. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
+ att köper man man kattsand som är klumpbildande så kan ni ju räkna ut vad som händer i magen ifall kaninen börjar äta på det. Kör på det som är avsett för just kaniner. T.ex. spån, toa-lätt, spånpellets eller halm
http://pillasddv.weebly.com/
Okej, då vet man kattsand är inte bra. Får använda något annat istället :)