Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 706 ggr
Tinkelbell
0

Förrymd kanin, snabb hjälp!

En vän till mig passar sin grannes kaniner. En hona med unge har rymt och ligger under en byggnad och trycker. Hon har försökt få tag i dom hela dagen och har inte lyckats. Tänkte gå bort att hjälpa henne men något snabbt tips?? Vill gärna få tag i henne innan det blir mörkt. Mycket räv här :/

Kan det hjälpa om jag tar med en av mina dit?

Mvh Hela stora familjen <3

Beatrice_Love_Kaniner
0

Om det är en unge så kanske ja! Ta med en unge eller mamman så att den kommer fram för att den kanske tror att det är mamman, annars kanske någon i närheten har en "kaninfälla"? Annars finns det nog inte så mycket mer "tips"

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Vincent...
1

Om det är en hona ta med en hane, skulle det vara en hona ta med en hane, håll fram kaninen så att den andra kaninen blir intresserad av den medhavda kaninen och skuttar ut.

HAHAHAHAHAHA…..

[vanilla skye]
0

Minkfälla? de kommer antagligen komma ut när det börjar mörkna. Så prova nu i natt :)

Tinkelbell
2

Vi fick först tag i honan genom att jag hade med min hona i sele och därmed skulle ju mammakanin skydda och hoppa på min kanin för att skrämma iväg henne men då fångade vi mamman med håv. Men det resulterade i en unge som blev ännu mer stressad och gömde sig. Släppte honan, då började ungen komma ut och vi lyckades fånga den med håv istället.

Sen väntade vi ett bra tag men mamma kom inte ut. Så vi har satt in ungen i buren och stängt och sen är det öppet in till hagen så mamman kan skutta in dit.

Hon som passade kaninerna, hennes gubbe ska dit lite senare och kolla om mamman sprungit in i hagen och då förhoppningsvis stänga in henne där igen. Dock är det genom hagen de rymmer men förhoppningsvis vill hon inte lämna den utan ungen utan jag kan komma dit och fånga in henne i morgon och stänga in henne med ungen i buren igen. (Buren står i hagen och dom har egentligen fri tillgång dit.

Det sitter en hane i hagen bredvid så förhoppningsvis går hon in i sin. 

Kan tillägga att Hon som passar dom ska allt påpeka att dom rymmer och att de behöver fixa hagen ordentligt.

Tinkelbell
0

Ungen är ca 4-6 veckor (den äter hö etv också) så den borde ju överleva själv en natt i buren där bolådan etc finns kvar :)