böld vid käken/hakan!!!
Hej! Jag upptäckte att en av mina kaniner nu har fått en ganska så stor böld på vänster sida, vid käken/jämte hakan. Jag antar att det är tänderna som orsakat det?
När jag skulle kolla i munnen verkade det som om att hon var lite öm. Jag har märkt att hon har varit lite segare o mest suttit stilla dem senaste veckorna, men har bara trott att det är värmen (då vi har haft det riktigt riktigt varmt här!) Och hon äter inte så mycket hö längre!
Hon är en hermelin, 6 år gammal! Jag vet inte vad jag ska göra! Jag har läst lite och vissa åkte in o tömde bölden och opererade medans vissa har avlivat kaninen. Eftersom hon inte är helt sig själv, är jag rädd att hon har jätte ont. (jag ska såklart kontakta veterinär nu)
Men jag vet inte vad som är snällast, att man avlivar henne så hon inte behöver ha ont. Eller att man åker o tömmer o opererar (om det ens går?)
Vad skulle ni gjort? :( Och är det någon som har vart med om samma sak?
Mitt råd är att åka till veterinären och höra vad denne har att säga om saken, och fatta sedan ett beslut beroende på vad vetten har sagt 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#0 "**Vad skulle ni gjort? :( Och är det någon som har vart med om samma sak? "
**
Jag skulle ha avlivat, då jag vart med om detta med bölder.Men det är ditt beslut helt och hållet. Du ska känna vad du vill göra, inte andra.
#1 ah, ska åka in till vet. nu i helgen! :)
#2 okej! Jo, jag vet att det är mitt beslut, och jag tänker inte låta nån annan bestämma över mig. Ville mest ha synpunkter från andras ögon, och från såna som vart med om det, ifall det är värt att operera osv. eller om t.ex bölder kommer tillbaka osv. :)
Min kanin hade en böld vid hakan/halsen men när vi åkte in till vetrinären visade det att det var en tumör. Så åk in till en vetrinär så du kan få hjälp ifall det skulle vara något allvarligt. Förhoppningsvis är det bara en vanlig böld som hon kan få medicin mot och behöver inga större ingrepp.
Du skulle kanske kunna lägga upp en bild? eller syns den inte
det kanske bara är en hakpåse men om den inte är mitt under hakan så är det nog någon typ av böld isf hoppas det inte är något allvarligt
Jag skulle se till att få en tid hos vet. så fort som möjligt då jag själv haft kanin med böld.
#4 usch då! :( ja, jag hoppas verkligen det!
#5 ska se om jag kan få en bra bild på det! Jo den syns, det är på sidan, vid käkbenet typ! :(
#6 ah, ska åka in på måndag då dem inte har öppet på lördagar eller söndagar 😭 Hur gick det för kaninen?