Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2988 ggr
[Yasminjohanna]
0

Rädd att han går hungrig.

Kan någon redogöra detta för mig. Min DVVunge är 10 veckor på fredag.

Han får exempelvis 1-2 "kvistar" persilja och eventuellt en bit paprika på morgonen. Ibland en liten bit broccoli eller dylikt. Sedan äter han hö hela dagen.På kvällen får han en matsked pellets men det känns som att min lilla DVVunge vill äta hela tiden?

Jag vet inte hur mycket grönsaker jag ska ge? Jag är rädd att han går hungrig. Hur mycket ska man ge en liten och hur ofta ska man ge godis?

Han är tokig i banan och gurka.

[Luppa]
3

Varför ger du bara en matsked pellets till en så liten? Kanske funkar till en vuxen Dvv, men växande behöver mer.

Fridaaaa
1

Jag ger mina kaniner grönsaker 1-4 gånger/vecka, inte mer. Och nu sommartid äter dem mycket gräs och maskrosblad 🙂

Hö är ju det som de ska äta av ungefär 80-90 %, och pellets är mer tillskott, grönsaker är bra att variera lite grann: Var försiktig bara med kål-sorter (broccoli t.ex) kan ge gasig mage, om man råkar ge för mycket och speciellt om kaninen inte är van.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

cBrodin
0

Så länge den har fri tillgång till hö så behöver du inte vara orolig. Kaniner ska alltid vara hungriga då de blir sjuka om de inte äter hela tiden.

En grönsak om dagen brukar mina få och ingen pellets eftersom de är vuxna. Men 1-2msk/0,5dl pellets om dagen bör vara rätt lagom.

[Yasminjohanna]
0

#1  jag får höra olika hela tiden och många menar att de ska ha fri tillgång till pellets vilket jag inte tror är bra för en kanin oavsett ålder. Jag ger en matsked då veterinären sa att det var okej.

#2 Okej kål-sorter har jag inte testat än, kanske ska avvakta lite. Broccoli får han då och då men är inte sådär jätteförtjust i det. 1-4 gånger per vecka låter rimligt, jag ger honom grönsaker typ varje dag, haha. Kanske inte behövs.

#3 fri tillgång till hö har han så då ska jag släppa oron, han äter bra med hö och dricker mycket vatten. Tack för ditt svar

Fridaaaa
1

#4 Nej fri tillgång av pellets bör man inte ge kaniner 🙂
Så länge din kanin har normal hull, så räcker 1 msk annars får du öka, jag har gett mina minst 0,5-1 dl, ungar alltså.

Jo kålsort har du testat, broccoli är en slags kål 😉

#3 Vuxna kaniner kan behöva pellets. Svårt att få tag i riktigt bra hö och är kaninen mycket aktiv eller liknande kan den behöva pellets också. Så har inget med att göra om de är vuxna eller ej.

[Luppa]
0

#4 Absolut inte fri tillgång. Mina ungdjur får 0,5-0,75 dl

cBrodin
0

#5 Det är självklart de kan behöva beroende på värdet på hö:et. Uttryckte det kanske fel. Men ungdjur växter och behöver i princip alltid pellets, medans vuxna många gånger klarar sig bra utan om man har ett bra hö. Jag anser att många inte skaffar ett bra hö och ger vuxna kaniner på tok för mycket pellets.

Fridaaaa
0

#7 Ja  vissa ger för mycket pellets, andra inte.
Men svårt att få tag på riktigt bra hö, tyvärr är det så.
Svårt att få tag på analyserat också. Vissa kan inte, och ibland är det inte möjligt att få tag på det, även om man försöker.

Jag har inget analyserat hö, men mina får max 0,5 dl pellets var, en får 0,75 dl i regel (svårt att hålla bra vikt), så beror helt på. Har även en hona som klarar sig bra på bara lite pellets/vecka, inte ens dagligen 🙂

Ninwe
0

Jag rekomenderar att ge någon bladgrönsak varje dag, t.ex romansallat. Alla tycker olika om det här, men mina kaniner mår mycket bättre sen de började få mer grönsaker. "Vanliga" grönsaker som morot och liknande får de kanske varannan-var tredje dag. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[Yasminjohanna]
0

Jag har gett något varje dag och känner nog att jag kommer att fortsätta med det så länge jag har det hemma. Han får inte speciellt mycket men litegrann tror jag är bra och hö äter han hela dagen känns det som haha… Pelletsen är jag mer aktsam med och kommer fortsättningsvis att ge en msk eventuellt lite mer i och med att han växer så det knakar just nu.

Ninwe
0

#10 Ok, vad bra!! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[Shackalen]
0

Kaniner upp till 8 månader ska ha fri tillgång till mat!

Fridaaaa
1

#12 nej det stämmer inte att de ska ha det, jo av Höör men det är ju så livet ut men inte av pellets och hö. Inte bra för dem

[Luppa]
1

#12 Det där stämmer inte… Den veterinär som ger de rekommendationerna säger även att en jättekanin ska ha 3/4 dl pellets om dagen. Det är alldeles för lite, samtidigt som fri tillgång upp till 8 mån är alldeles för mycket och för länge.

Mickis1994
0

Jag ger min 9 veckor hoppning grönsaker (sammanlagt en näve stort per gång) 3-7 gånger i veckan och 0,5-1dl pellets. Fyller på pelletsskålen när den är tom, och tänker göra det tills hon är 3 månader och därefter börja försöka hitta en balans som fungerar men som hon fortfarande orkar växa på. För det är faktiskt så att ungdjur behöver mer mat än en vuxen då växer och de tar mycket på energin. Så om jag var du skulle jag öka pellets mängden en hel del. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Kanin4ever =)
0

Mina kaniner får mycket hö, och bara 2 msk pellets var per dag (1 på morgonen och 1 på kvällen), och så får de lika mycket korn-och havrekross, och så lite har de fått hela livet. Vi kanske kommer minska till 1 msk per dag om ett tag, och så småningom kanske helt sluta med pellets. De växer fortfarande och vissa kanske tycker att det är lite lite, men de mår bra och växer som de ska. :) Så hur mycket pellets man ger kan ju bero lite på vilken sorts kanin man har, mina är Gotlandskaniner och är "byggda" för att äta väldigt näringsfattig mat… Nu vet jag ingenting om din kaninras, men jag skulle tro att så länge han har fri tillgång till hö är det nog ingen större fara med honom. :)

Fridaaaa
0

#15 Det beror ju på kaninen, om den håller bra hull, är pigg osv behöver hon ju inte göra det. Men troligtvis kommer hon behöva öka lite.

[Yasminjohanna]
1

Min lillkille blir 10 veckor imorgon så jag ska börja öka på pelletsmängden, känns rimligt.

Ska ge lite både morgon och kväll. Han äter massvis med hö som jag tidigare nämnde och han får även lite grönsaker varje dag. Jag tycker att han hittills är pigg och visar tecken på att må bra, dessutom växer han vecka för vecka. Fri tillgång till pellets tror jag inte på utan det får bli en matsked på morgon och en matsked på kvällen. Kan tilläggas att Eddie är en rätt liten kille, han var minst i kullen så jag tror att det är bra att han äter (för god aptit har han) men att jag ändå har uppsikt så att han inte blir alltför tjock.

AkaiTsuki
0

Det är jättebra att kaniner äter hela tiden då är tarmsystemet igång och fungerar 🙂

//Joanna