Han äter inte upp blindtarms avföringen
Hej, min lillkille bajsar rätt mycket av den där blindtarmsavföringen. Han äter dock inte upp den?
Jag har hört att det kan bero på att den får för mycket av annat? Ska jag enbart satsa på hö och se om det sker någon ändring?
Däremot så har jag sett honom äta på den torrare avföringen dvs bajskulorna. Är det normalt?
Alla kaniner äter inte upp de "gröna" kulorna, min hane äter jätte mycket av sitt och tror han äter allt som kommer ut både de "gröna" och de som inte är de medan jag aldrig sett min hona äta något utav de.
Han har rätt mycket av den så kallade blindtarmsavföringen. Vet inte om det är något fel på honom men han har bajsat nästan bara sånt idag… lite av kulvarianten….
Lite hängig är han också men han har ätit lite hö och druckit vatten
Bör jag vara orolig?
I mitt stall bor en hona (jag äger henne alltså inte) som bajsar JÄTTE mycket blindtarms avföring! Har ingen aning vad det beror på, då hon äter hö, pellets, gräs i hagen, morotsblast och lite andra "blaster". Så alltså inga direkta "vitamin/socker bomber" såsom frukt och morötter. Dem andra äter samma kost, men ändå så hittar man sällan något i deras burar :/
Och med "jätte mycket" menar jag att hon nästan bajsar en handflata om dagen! Det känns ju inte som att allt står rätt till i detta fallet, så ägaren kommer ta henne till veterinär/kontakta veterinär nu i veckan! För såhär har det varit ett bra tag nu!
Ungefär hur mycket blindtarms avföring har din kanin bajsat TS? Händer det ofta eller var det bara idag? För om det är tillfälligt beror det säkert på något han ätit! :)
Oj, en handflata är ju inte bra…..
Han åt äpple igår och fick en liten bit idag också… Det kanske kan vara det? Ska jag avvakta med grönsaker och frukt och enbart låta honom äta hö? Det är jobbigt att vara så nojjig som jag är… usch
#5 Kan vara äpplet! Ge det sällan och sparsamt! Om man vill ge något extra gott är morotsbast ett tips?! Det är inte så mycket socker i det och samtidigt väldigt gott för dem! :)
Avvakta och ge han hö och pellets precis som vanligt, pelletsen tar man endast bort vid förstoppning, diaree m.m. I det här fallet räcker det nog bara att ta det lugnt med sötsakerna! ;)
Jag var väldigt nojjig tidigare, men det blev så "överdrivet" att jag mådde dåligt över att oroa mig för mina bebisar. Så mina föräldrar "hotade" med att jag inte kunde ha kanin om jag bara oroade mig hela tiden. Jag är fortfarande himla nojjig, men det har blivit bättre! Och tro mig- Det är mycket roligare att ha kanin när man inte går och oroar sig för små skit hela tiden! :) Men jag vet hur man känner, att dem är på ens ansvar och att det är ens största uppgift att dem små liven ska må bra <3 :)
Tack för dina råd, då är jag inte ensam om min nojja 😕! Ska ge honom lite pellets som vanligt ikväll då.
Inge mer äpple eller sött på ett bra tag.
#7 Låter bra! Men som sagt, så är rädisblast, morotsblats m.m ett bra alternativ som något extra gott! :) Mina får det varje dag, och alla utom honan i #4 mår bra i sina magar av det! :)