Angående Transport...
Jag vet att detta kan vara ett känsligt ämne, men känner att det är något som behövs ta upp igen… När man som uppfödare hittar någon som är intresserade av att köpa en kanin av oss, betyder inte det automatiskt att vi sätter oss i bilen & kör 60 mil till köparen för att kaninen ska få komma fram. När jag skriver i en annons: "Transport kan säkert lösas" Så innebär det att jag själv åker iväg med jämna mellanrum & träffar andra kaninmänniskor som själva åker åt andra håll i landet, än vad jag har möjlighet till, det innebär att om du som köpare lägger manken till kan du hitta transport för den kanin du vill ha. Det GÅR att lösa, jag ska inte behöva ordna den biten åt säljaren, det är inte mitt ansvar. Missta mig inte, jag hjälper dig gärna, men jag kommer inte fixa allt på ett silverfat. Blir så trött på folk som skriver: "Kan du köra kaninen till Luleå?" T.ex. Jag har varken tid eller pengar för en sådan resa, då jag bor vid Göteborg, studerar & har ingen som helst inkomst(förutom 1050:- i studiebidrag, som knappt räcker att tanka bilden med) Är man intresserad av att köpa en kanin så gör man allt man kan för att hitta transport själv, i stället för att lägga den biten på säljaren. Skriver säljaren i en annons att det nog går att lösa transport, så betyder det inte att säljaren har kontrakt med en transportfirma, utan att det som sagt kan gå att lösa om man lägger manken till. När vi själva köpt kanin, senast ifrån Stockholm, fick vi själva ordna transport från Stockholm-Dalarna-Alingsås-Hem. Det tog ett bra tag innan det kunde lösas, men vi ansåg att det va värt det, då vi bara behövde åka till Alingsås för att hämta kaninen, inte till Stockholm. Samma sak när Link skulle hit, hade det inte varit för att hans uppfödare mellanlandade i Göteborg, då hans syster skulle till Oslo, hade vi fått lösa den biten med. Vilket går, det är inte omöjligt & det är ingen sträcka som är ovanlig för folk att färdas på. T.ex. På utställningen senaste utställningenkom det kaninmänniskor från både Gotland, Öland & Skåne, utställningen hölls i Alingsås, strax utansför Göteborg, hade man behövt transport hade ett mejl kunna lösa hela den biten. Kaninmänniskor, liksom jag själv, vet att man ofta kan behöva hjälp med transport av en kanin man vill köpa, så blir man kontaktad av någon som vill köpa en kanin av en viss person, hjälper man gärna till - man har själv varit personen som behövt hjälp & allt gått får man åter. . Så nästa gång du skriver en köpes-annons eller svarar på en annons om en kanin du är intresserad av, skriv helst inte… "Kaninen bör finnas i närheten av eller kunna fixas till *plats*" eller "Kan DU köra/fixa transport till *plats*" Skriv istället: "Jag bor i *plats*, det finns ingen möjlighet att du ska till en utställning snart?" eller "Jag ska till utställningen den *datum/plats* du ska inte dit/vet någon som ska dit så transport kan lösas så?" Jag ska inte ljuga, ibland är det trixigt & ett riktigt pussel, men vill du verkligen ha kaninen så försök pussla & trixa dig fram med transport. Vet att detta inte gäller alla, talar för mig själv.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
jag som säljare skriver alltid ut i annonsen om jag ska nånstans utomsocknes då får köparen enligt mig fixa ifall kaninen ska längre.
Som du skriver vill man verkligen ha kaninen ska man fixa det själv (om man inte som vi regelbundet far till olika städer, däremot små omvägar kan vi ta men inte långa)
om man köper en soffa räknar man väl inte med att säljaren ska fixa transporten heller.
ändå har vi haft två kaniner såld från gården resten har vi kört ut och vi har fått en kanin "hemkörd" resten har vi fått åka till men det har som sagt varit "efter vägen" för oss (och hon som kom hit med kaninen)
l'm back
#1 Precis. Jag är vanligtvis en trevlig person mot folk som är intresserade av ev. en unge, men blir så matt när folk frågar om jag kan köra den till t.ex. Umeå, som om jag tar den trippen varje dag… Jag har till och med blivit tillsagd: "Men har inte du kontrakt med en transportfirma? Det står ju att transport kan säkert lösas! Det e ju falsk marknadsföring…" Jag vet inte vad övriga här inne tycker, men jag som privat har varken kontrakt eller kontakt med trasportfirmor, än mindre lust att köra runt halva Sverige utan bensinersättning(!) Och har man inte möjlighet att åka ut så mycket mer än lite då & då, så får man puzzla helt enkelt :)
Jag brukar skriva "transport kan ev lösas" och de ställerna jag ev själv kan transportera till.
Köparen får ju ordna transport eller om man själv också kan hjälpa till men är ju i huvudsak köparen som får leta tycker jag
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker nog att du skulle uttrycka dig tydligare i annonsen, tex "Transport kan gå att ordna i samband med större utställningar och liknande". Då ser ju kunden direkt att det kan ta ett tag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
O ja, väldigt irriterande när folk inte förstår. Fick frågan om att köra en kanin till Sundsvall. Nej, det sa jag att de fick lösa själva om de var intresserade. "Nej det är ju så långt…" Jaha, är det närmare för mig då eller?😂 Men de tyckte att jag skulle köra dit kaninen, de skulle ju betala för kaninen (alltså bara den summa jag begärt för kaninen, inget extra för frakt) så de tyckte att det var rättvist.
Jag måste säga att jag håller med #4 om att du borde varit tydligare med på vilket sätt "transporten säkert kan lösas". Visst är det orimligt att du själv skulle köra en kanin från Gbg till Luleå men det är inte orimligt att anta att du som säljare kan ordna med transport om det är formulerat så i annonsen.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
#4 & #6 Är medveten om att det kunde verka otydlig, men detta är inte första gången det hänt, även när jag skrivit i tidigare annonser "transport går att lösa i samband m. utställning/hopptävling och liknande" har jag blivit 'utskälld' av spekulanter för att jag inte satt mig & kört kaninen runt halva Sverige utan ersättning…
#5 Jotack, den har jag också hört X antal ggr under den senaste veckan.
Samma med en kanin jag ville ha 250:- för och mamman som skulle köpa ungen till sin dotter: "Räcker det med 50 och du kör henne hit till Uddevalla?" Blir lite frustrerad…😡
#7 Folk är bra lustiga😕