Han slickar på mig, varför?
Har precis fått hem min lilla holländarpojk, han har varit hos mig sen i söndagskväll :)
Han är underbar och jättesocial och kommer redan fram när man "pussar" och ropar hans namn.
Ibland när jag sittter med honom i knäet så slickar han på mig, varför gör han det?
Han gör det ibland när han är på golvet också och jag sitter ner, nosar och slickar på mina händer och armar.
Någon som vet varför han gör det?
Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken.
Du är värd att njuta och må bra <3
Finns lite olika anledningar till att dem gör det.
Bland annat om de gillar en, kan de göra det 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min förra kanin slicka på mig hela tiden och det är för att de tycker om en.
MVH Celina
Awwww :3 ❤️
Min kanin gör också det, ta det som en komplimang att den gillar dig precis som hundar slickar på en. ;)

Jag minns första gången vår kanin slickade på mig. Hon kom från ett vanevårdshem där hon levt i misär med 50 andra kaniner, tvingats dricka vatten ur nån gammal golvbrunn bl.a så kan man förstå hur hon måste ha haft det.
Vi har henne (dvv+liten rex) inne på ena toa i en 120cm bur på golvet som jag satt utmed, försökte pilla lite på henne genom gallret då och då när hon var i närheten. Så efter ett par dagars kontaktsökande från min sida, (not so much från hennes), så vänder hon sig om. Hon luktade på mina fingrar, gnuggade hakan mot dem (markerade dem med sin doft) och luktade lite till. "Fasen nu biter hon!" tänkte jag, fast istället för ett par sylvassa tänder och ett surt bett kom världens sötaste tunga fram och slickade på fingrarna istället! Den känslan alltså!
Aldrig någonsin har hon bitit mig, sambon eller våra fyra barn. Hon gillar inte att vara i knäet, hon vill inte ens gå ut ur sin bur (barnen har glömt stänga luckan fram ett xx antal ggr när de stoppat in kvistar, blad och sånt. Men hon bara sitter där så nöjd så, i sin bur och luktar på blommorna.. nä inte riktigt, men hon sitter så fint där och ser nöjd ut.
Var rädda om varandra. 🙂
vår kanin brukar slicka makens flint ordentligt och drar ut eventuella kvarvarande hårstrån haha.Han putsar oss när vi klappar eller borstar honom, ibland slickar han lite som ett sätt att säga "hej kompis!".
#5 Fast hundar slickar inte på en för att "de gillar en".
----------------------------------------------------
Antingen så är du väldigt salt om händerna(Svett) och han då behöver salt eller så tvättar/putsar han dig, precis som de gör med sina burkompisar, dvs han känner sig trygg med dig.
-
#8 Ska prova köpa en saltsten och se om slickeriet fortsätter. Idag när jag höll honom och han slickade på knogarna så började han gnaga lite försiktigt. Funderade därför på om han har brist på något så vi provar salt :)
#9 Ha dock bara saltsten i så fall kort stund i buren, max 1-2 timmar inte mer, och ta bort den om han slickar mycket på den under den korta tiden, inte bra för dem nämligen med mycket salt.
min slickar på mig hela tiden han har inte brist på något utan är helt enkelt en bara en riktig pussgurka det är kaninens sätt att säga jag älskar dig eller jag gillar dig till oss människor.
http://www.youtube.com/user/lazyasshika

#8 Jaså? Våra vovvsingar brukar nämligen slicka på en, små bita utan kraft och ligga på rygg med sprattlande tassar - så jag vet inte om jag håller med ;)
#12 Våran hund älskar oss (om man säger det på mänskligt vis) men hon slickar sällan på oss 🙂

#13 ok 😃