Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2836 ggr
skuttis88
1

Hur ska hullet vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min dvärgvädurshona är 2 år och väger 1,9 kg. Hon får 0,5 dl pellets om dagen, vilket jag anser är för mycket för henne. Men det är min systers kanin så hon bestämmer, och hon tycker att det är bra.

Jag tycker att hon är för tjock, men det tycker inte min syster och mina föräldrar säger att vi får lösa detta själva.

Hur ska hullet vara? Hur tycker ni att hennes är?

MVH Celina

skuttis88
0

Kan tillägga att jag är mycket orolig över henne för förra honan dog av något med magen och det kan ju ha varit att fett tryckte på organen. Hon var ganska tjock ;)

MVH Celina

RebeccaG
0

Du ska kunna känna revben och ryggraden, inte jättelätt men ändå lätt. Magen ska inte vara en 'deg'. Man ska kunna känna muskler och liknande över ben, rygg & kors. Är korset markerat så kan det tyda på undervikt/för lite muskelatur. Måste du 'trycka' in fingrarna för att känna revben? (Hoppas det går att tyda vad jag skriver, har svårt att skriva ut en vettig förklaring :/)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

RebeccaG
0

(Min telefon fick spader, ignorera detta inlägg…)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

tesushie
0

#1 en vetrinär sa till mig på roslagstull att man ska ge ungefär  två matskedar en på morgon och en på kvällen

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

Fridaaaa
5

#4 En veterinär kan inte yttra sig om det, att alla kaniner ska ha den mängden (om veterinären nu sa att det gäller alla kaniner?).
Utan man får anpassa till varje individ. Finns igentligen inget "överlag" vad kaniner ska ha.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesushie
0

#5 ne vetrinären sa självklart inte att det gällde alla kaniner utan att det oftast räckte med den mängden det är ju roslagstull så de är ganska kunniga annars skulle jag nog kunna tänka mig att en vetrinär som inte kan så jätte mycket om kaniner defenitivt skulle kunna yttra sig som du sa låter kanske lite pessemistisk men haft dålig erfarenheter av vetrinärer förr så roslagstull är de ända jag litar på dessutom de som är mest kunniga på kaniner av alla djursjukhusen

Fridaaaa
1

#6 Man får helt enkelt anpassa till varje individ, vilket foder den får, aktivitet. hur lätt den har för att gå upp i vikt osv 🙂
Men 2-3 msk är nog relativt vanligt för "normalaktiverade" kaniner skulle jag tro

tesushie
0

#7 mm det var det vetrinären sa med

Fridaaaa
0

#8 Okej 🙂

skuttis88
0

Tack för era svar! Men vad tycker ni om Sippis hull? Hon har ju en hakpåse, men om man känner så är det bara päls…

MVH Celina

Fridaaaa
0

#10 Svårt att säga på den bilden tyvärr

[Mi-rand-a]
0

på bilden ser hon inte allt för stor ut men inte heller normal viktig, fast jag tycker de är svårt att se hullet på dvv då de är oftast bredare "byggda"

skuttis88
0

#12 Men hon kan alltså gärna bli av med lite hull?
Jag ska försöka övertala familjen att minska ner pelletsen till 1-2 msk.

MVH Celina

skuttis88
0

Mer tips? är välkomna!

MVH Celina

skuttis88
0

Putt.

Ingen som vet något? Snälla, jag är orolig för henne :(

MVH Celina

fridaaocrazy
0

Jag skulle minskat ner det till 2msk, att hon bara får 1msk blir nog för stor förändring för henne. Du kan kanske gå med henne i sele eller låta henne skutta i Hage så att hon får lite Motion. :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

skuttis88
0

#16 Ok, hon är ute varje dag i flera timmar, dock tycker hon inte om sele. Vi har tränat henne, men hon tycker att det är obehagligt så hon får kela med oss och vara ute i hagen istället för sele :)

MVH Celina

fridaaocrazy
0

djurtok
0

Om du fortfarande undrar över fodret skulle jag bara säga att jag ger lika mycket :) Får hon mycket godsaker?

För evigt med Gaia

skuttis88
0

#18 Nej, det är inte det, hon tycker inte om att man går efter henne hela tiden. Hon känner sig trängd.

#19 Ger du 0,5? Ja, det funkar ju på vissa kaniner, bara de får rätt foder och mycket Motion.

Det är för mycket fett i vårt foder, så vi ska byta snart. Men innan gav vi henne ännu mer och det var då hon blev tjock. Sen nu håller hon sig kvar där, när vi har minskat. Men vi måste minska ännu mer för att hon ska gå ner.

MVH Celina

Fridaaaa
1

#18 Sådan sele är inte bra 😉 
Går relativt lätt sönder (iallafall den jag hade, vet flera som sagt samma) och sedan tycker inte jag de verkar sitta så bra (ja jag hade rätt storlek) så jag rekommenderar inte en sådan sele.

----

Hon behöver kanske mindre? har en hona här hemma som inte behöver pellets varje dag t.ex.

skuttis88
0

#21 Ja, hon behöver mindre, det har jag redan funderat ut ;)

MVH Celina

Fridaaaa
1

#22 Men tänkte, att hon kanske med bara behöver några gånger per vecka? Om det inte hjälper att minska menar jag? 🙂

[Mi-rand-a]
0

#18 nej som #21 säger. Den selen får kaninerna endast svårt att röra sig i och de blir så gott som strypta i den + att den är svår att få på.

alla kaniner behöver inte lika mycket pellets och vissa inget alls så endast för att #19 ger samma mängd betyder de inte att du kan göra de. 

Angående sele bör du ha antingen bog eller bröst, de brukar sitta bekvämt och lätt att röra sig i.

skuttis88
0

Det är inte selen som är problemet. Hon tycker inte om att vara ute och att ha någon efter sig hela tiden.

MVH Celina

djurtok
0

#20 jag har ett bra foder, och de ska bara få den mängden utav det fodret rekommenderade uppfödaren och det är super bra tycker jag :) Som #24 skrev, det beror på vilket foder du har :) (Mängderna varierar ju därimellan);)

För evigt med Gaia

fridaaocrazy
0

Har aldrig testat den selen (+ har inte kanin längre) men den ser faktiskt rätt bekväm ut enligt mig haha :D #25 Du kan ju använda ett JÄTTELÅNGT koppel/lina för då känns det antagligen inte som att någon jagar henne :) Och när jag säger långt så menar jag ca 10m ;) Vad bra att du ska testa nytt foder :) Tänk på att inte byta helt av utan vänj kaninen vid det nya fodret lite i taget. :) Det finns många sånna trådar om foderbyten som du kan läsa :)