"kaninbås" hur skulle ni göra
Hej
Vi har nu insett att kaninburarna vi hade tänkt göra inte kommer att hinnas med innan vi får alla kaninungar sålda.
Jag kom på att folk har ju kaniner i hästbås m.m. ibland och vi har ett rum i lagårn med både fönster och som är rovdjurssäker så jag funderar på att göra "bås" där till kaninerna. Hur stor (framförallt hög) skulle ni göra dom? (det är gotlandskaniner så minst 1 kvadratmeter/kanin blir det ju men jag tänker nästan mest hur högt tror ni ungkaniner kan hoppa? därav frågan om höjden)
vi har 5 kaninburar över så att det blir nog inte under en så jättelång tid som "båsen" behövs. (jag gissar att hannarna främst kommer att hamna i burarna och honorna i koloni i "båsen")
l'm back
Vi hade en mellan kanin innan (inte stor men inte heller liten) och hon hoppade alltid utanför 1 meter, så skulle kunna rekommendera typ 1.50 M :) Men har dock ingen vetskap om Gotlands kaniner 😳
För evigt med Gaia
Beror på hur rymningsbenägna de är. Släppte in en NZR hona till en hane i en bur som var 130cm hög. Hon klättrade ut genom att använda sig av hörnet (uppenbarligen ville hon inte träffa honom).
Men om resten av utrymmet är kaninsäkert så att de inte kommer längre, så kan man ju chansa lite på en meter om det är tillfälligt.
Se till att de inte kan lyfta upp staketet, det gör mina med kompostgaller om jag inte fäster dem ordentligt.
Får du in alla pojkar i burar så kan ju honorna dela på utrymmet så länge de inte mobbar varandra.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag funderade på om det räckte med 1 m just eftersom dom inte kan komma ut från rummet ändå även om dom skulle rymma.
Ev om man lägger tex ett bärnät (eller nått annat som dom ser men släpper in ljus) över så dom ser att dom inte kan hoppa ut för jag behöver ju inte oroa mig för rovdjur där.
Jag tänkte mest om ungkaniner har mindre "stuts" i benen än vuxna eller om dom pga att dom är ung har lika mycket "stuts" som en vuxen
l'm back
Mina ungar hoppar lätt upp på högsta punkten i buren vid 3 veckor. Det är typ 60 cm ;) så de kan hoppa. Men det är inte säkert att de försöker. Jag hade nog valt ett mindre trassligt nät.. om de skulle hoppa in i det.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 jag funderade på nät just för att då kommer det in mer ljus, först tänkte jag om man kunde använda fiberduk men det kan kanske bli för mörkt under.
kanske om man kan sträcka nätet eller bara ha tex fiberduk efter kanterna så att dom inte vill hoppa ut men det finns ställen där det är ljusare också.
l'm back