Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 629 ggr
ebben0923
0

kaninunge hemma själv

jag har en kaninunge på 2månader och 3 dar.Vi ska åka på semester snart är det rätt att lämna henne hemma? Eller vad tycker ni?

Hälsningar: Mig,Nelly,Pelle,Mimmi och Kajsa! HjärtaGlad

Fridaaaa
3

Hur länge ska ni vara iväg?
Jag hade ordnat kaninvakt som kaninen kan vara hos, eller djurpensionat.

Smartast hade varit att hämta kaninen efter semester, ni har ju inte haft kaninen många dagar. Så resonerar jag i alla fall 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninor
2

1 dygn går det bra att lämna kaninen ensam (fast de ska ju egentligen ha tillsyn 1-2 gånger per dag), längre än så skulle jag inte vilja lämna någon av mina kaniner. Jag har som max lämnat mina 1,5 dygn, och då var jag supernervös över att någonting skulle ha hänt eller liknande. Om en kanin blir sjuk så går det väldigt fort.

ebben0923
0

Vi hade tänkt oss att vara borta en vecka.Fast jag tänker på att solen ligger och steker på kaninburarna,Mina kaniner bor ju ute.Och dom kan ju lätt få värmeslag.

KaterinaPetrova
6

En vecka kan man inte lämna en kanin utan daglig tillsyn.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

spacesheep
1

Man kan inte lämna en kanin i en vecka, nej. Även om de bor ute måste ni ha någon som kommer och ser över dem varje dag, ger dem fräscht vatten och mat, ser till att de mår bra osv. Blir en kanin sjuk under den tiden är den med största sannolikhet död innan ni kommer tillbaka. Man kan inte heller lämna foder för en hel vecka i förväg, eller vatten. Kanske någon trevlig granne kan titta till dem?

juliafrojd
0

Den som ser till kaninen kan väl flytta buren?

tesushie
0

#5 håller med annars räknas det som djurplågeri

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

ebben0923
0

Vi var iväg i vintras och då kom min mormor och gav dom mat och vatten och hö.Så då gick det bra.

Nouvel
2

#8 Be mormor titta till dem en gång om dagen medan ni är borta då.

ninor
4

#8 det är ju det vi säger. En kanin måste ha tillsyn, få mat, vatten och hö. Alltså precis det din mormor gjorde i vintras.

Det är dessutom LAG på att kaninen ska ha tillsyn varje dag. Att lämna en kanin ensam i en vecka är ytterst olämpligt, och alltså även olagligt.

Om ni har någon som kan titta till kaninen varje dag samt ge mat, vatten, hö etc så är det däremot inget problem.