För och nackdelar men innekanin
Så, vad finns det för för-och nackdelar med att ha kanin inomhus? Hade tänkt ha henne i en bur då jag inte är hemma eller har tid att passa henne.
Jag har en frigående kanin inomhus, och jag rekommenderar det verkligen. När du inte är hemma är det en sak att ha kaninen i buren, men när man väl är hemma kan man enkelt kaninsäkra hemmet så att ninen kan vara ute. Det blir så mycket mer naturligt att man umgås då, som med en katt. Annars kan man avgränsa kaninens område med exempelvis kompostgaller så att den enbart får vara i exempelvis köket när du inte kan passa henne.
Fördelar:
- Du kan umgås med kaninen hela tiden. När du ser på tv, sitter vid datorn osv. Otroligt mysigt och förbättrar ens relation
- Du behöver aldrig oroa dig för rovdjur
- Jag upplever att min frigående kanin blir mer lojal och social än tidigare kaniner jag haft. Han går efter mig som en hund och välkomnar mig när jag kommer hem
- Du kan styra över kaninens miljö. Du slipper oroa dig för spöregn, storm, att grannungar kommer och umgås med kaninen och liknande
- Mindre krav på buren. Den behöver fortfarande vara stor, men varken vädertålig, rovdjursskyddad eller lika rymningssäker
Nackdelar:
- En bur tar stor plats, och ska kaninen vara instängd mycket krävs en riktigt stor bur
- Om man inte är noggrann med att städa buren luktar det
- Du måste tänka på sladdar, levande ljus osv. Det är dock enkelt, och det finns billiga sladdskydd att köpa
- Klorna slits inte ner lika bra som hos en utekanin och måste klippas oftare
#1 Än så länge är det en liten unge så den är inte riktigt rumsren men så snart hon blir det så kan det mycket väl bli så att hon får vara mer av en frigånde kanin eller att hon får vara i något eller kanske ett par rum.
Har du mattor eller så som kaninen går på? Blir de, och i såna fall hur mycket sliter det på mattorna av kaninens klor?
Kom på en nackdel till: "tyvärr" så är lillflickan överpälsad lejonhuvad så kommer bli en hel del hår när hon väl byter päls. 😉
Om man har kaninen inomhus blir den mer som en familjemedlem, som en hund eller katt
#2 Det tog min kanin ungefär 2 dagar att bli rumsren, och då var han 8 veckor. Så det tar inte alls lång tid om man verkligen tränar! :)
Vi har mattor "som vanligt", alltså inte fler än vad man vanligtvis har. Mello hoppar helst på mattorna men går på golvet också. Han är precis som en katt. Mattorna blir inte slitna av kaninernas klor, en lejonhuvad kanin väger knappt något alls, och klorna hålls nedklippta.
Har också ett litet lejon, så länge man borstar dem fäller de inte värre än något annat djur. Lejon har så len päls att den inte fäster vid möbler avsevärt heller ^^
Det enda en kanin verkligen kan "sabotera" inomhus är ju sladdar, gnaga på möbler, riva ner något och i en liten mån pälsa ned. Jag märker inte av något av detta och har aldrig gjort, då jag är noggrann med pälsvård och Mello vet exakt hur han får bete sig och inte.
Så vill du ha henne frigående inomhus, vilket jag verkligen hoppas att du vill - annars går du miste om något underbart, så är det bättre att lära henne direkt. Kaniner är lättlärda! Acceptera inget gnagande på saker, skydda sladdar och toaträna henne så har du inget att oroa dig för :)
#4 Éowyn (nördigt, jag vet) är jätteduktig på att bajsa i lådan med kiss kan hamna lite varstans. 😇 Får fortsätta kämpa på med det bara. Än så länge så har hon inte bitit på några möbler och har redan skaffat sladdskydd till ett av rummen.
Men vad bra att pälsen inte fastnar, var lite orolig att hitta lite isabellafärgade möbler till hösten. 😉
#5 Hoppas det går bra med träningen då! :)
Ja man vill ju knappast ha luddiga möbler ;) Se däremot upp för att ha fleece-överdrag där hon vistas som mest om du vill undvika att päls fastnar. Fleece upplever jag som pälsmagneter 😕
Fördelar: kaninen blir mycket tamare
nackdelar: när de fäller och på nätterna om du har en vildkanin.
Har inte mycket nackdelar då mina är nästan helt perfekta! rumsrena, biter inte på kablar eller annat utan är bara helt underbara och vill vara med på allt man gör!
#6 Oj, tack för tipset. Tar in fleecefilten till sovrummet på en gång.
#7 Fast just sovrummet hade jag tänkt att hon inte skulle få vara i. Har en gigantisk murgröna där som jag inte vill att hon ska äta upp och att hon springer runt i andra rum under natten borde inte vara något problem.