Mängd pellets till växande kanin?
Jag har läst att kaniner upp till 8 månaders ålder kan ges fri tillgång på pellets, men blir det inte svårt att minska mängden sedan när de är äldre då?
Min hermelin är 12 veckor gammal och jag ger honom en matsked på morgonen, en på dagen och en på kvällen. Det dumma är att när han inte har fri tillgång på pellets går han och gnager på saker och när han väl får sina pellets är han så hungrig att han verkar helt tokig.
Borde jag ge honom mer? Han har självklart fri tillgång på hö som han tycker om och äter av och jag ska även fråga runt efter grenar från fruktträd som jag kan ta hem till honom.
Kan tilläggas att han är väldigt aktiv.
Nej, fri tillgång är aldrig bra, större risk att han föräter sig och blir dåligt istället.
Mina är också sjövilda när de får mat, och får de mer blir de smällfeta. Du behöver inte ge mer om han håller hullet på det du ger 🙂 Försök ge honom lite leksaker, kanske lägga maten i en aktiveringsboll eller i en toarulle med invikta kanter? Möjligheterna är oändliga när det gäller aktivering. Kaninmagazinet.se har mycket bra förslag🙂
Fri tillgång är inte bra, speciellt inte till 8 månaders ålder.
Jag anser att det är bättre att ge begränsat från start.
Låter som en vettig mängd du ger nu, och bra med gnagarsaker.
#1 Har skrivit bra 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för era svar!
Jag blev orolig eftersom att han verkar så hungrig varje gång, men det är alltså ingen fara förstår jag.
#1 Det där med toarulle ska jag testa. 👍
Så, nu har jag lagt pellets i en toarulle och vikt in ändarna. Han höll på med den en liten stund men nu gav han upp och började äta hö istället. Perfekt ju! 😉