Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 667 ggr
gickan87
0

Två kastrerade hanar med en hona?

Flera har säkert läst mitt dilemma. Min franska vädurshane behöver en kompis då jag inte riktigt har tiden för honom men föräldrarna säger blankt nej till en ny kanin. Han bor vägg i vägg med mina två dvärgar, en kastrerad dvv kastrerad hane och en hermelinkorsning, hona. Tror ni att jag vågar släppa ihop dem? Inte utan uppsikt såklart och ute i en stor Hage första gångerna. Vill höra era åsikter då jag är rädd för att dem kan skada varandra.

MVH Erika :)

[Mi-rand-a]
0

Jag hade låtit bli då de är sån storleks skillnad och för att de är två hanar, oavsett om de är kastrerade så tycker jag inte att de är värt risken. 

Min hane som är kastrerad reagerar på andra hanars dofter så om de nu skulle va så att dina inte skulle gå ihop så kan de bli allvarliga skador.

Fridaaaa
1

Jag hade aldrig chansat att ha 2 kastrerade hanar ihop.
Men det är bara mitt egna tycke.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Melao
1

Jag tycker absolut att du ska prova! Om de bor vägg i vägg nu (med nät mellan?) utan att verka fientliga mot varandra är det nog tämligen riskfritt att prova att sätta ihop dem i en stor Hage på neutral yta. Du märker ganska fort om det fungerar eller inte och de hinner inte slå ihjäl varandra under den tiden.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

NaDa...
0

Försök vetja!
Jag hade en sådan trio för något år sedan, tyvärr är honan allt för dominant och ena hanen allt för underlägsen så det gick inte. Men jag tycker att du ska testa.
Hur stor är buren som kaninerna skulle gå i?

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

gickan87
0

Okej tack för era svar! Att jag funderar på det är för att hanarna tvättar varandra genom gallret. Men då får dem fortsätta bo så, och galler emellan i utehagen med :)

gickan87
0

#3 och #4 Såg inte era svar förrän nu. Dem är väkdigt trevliga mot varandra genom gallret, putsar och nosar. Delar gärna på hötussen som ligger i dvärgarnas bur om frassen når. Dem skulke isåfall få bo som gör men vara ute och springa på golvet samtidigt.

gickan87
0

Vill gärna ha fler åsikter om det finns nån med erfarenhet av denna kombination så vore det kul att höra :)

[Emmabengtsson]
0

Min kompis har haft den kombinationen gick super! Men sen dog den ena tyvärr, så nu är de endast 2 😕

gickan87
0

#8 Vet du vilken ålder och ras/raser det är/var på dem?

Stellathebunny
0

Flera honor kan passa ihop dock behöver en större bur två hanar kan bli väldigt arga på varandra om dom inte har känt varandra sen dom var små. En hona och hane tillsammans kan funka men hanen måste vara kastrerad.

[Emmabengtsson]
0

#9 var vädurar hela bunten, de är 4 & 5 & 5 år 🙂

bustjejen
0

Om de har stor yta så kan det kanske funka. Jag har 2 kastrerade hanar ihop som funkar utmärkt. Du kan ju prova på neutral mark och med uppsikt, så tror jag att du kan få en liten hint om hur det kommer gå.

Stellathebunny
0

Lycka till!