Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2698 ggr
skuttis88
0

Hur mycket pellets ger du?

Hur mycket pellets per dag och kanin, ger du?

Skriv gärna ras och pelletssort också :)

Kram.

MVH Celina

juliafrojd
1

Nu på sommaren har jag inga exakta mått. 3 st delar på en näve rabbfor, 3 dvv och 1 Hoppkorsning :)

[Emmabengtsson]
1

Ca 1 dl/dag, av cuni complete, ska egentligen inte ge så mycket men försöker få upp de i vikt lite grann! Rasen lejonhuvad och dvv.

skuttis88
0

#2 Ok vad väger din dvv? Lite nyfiken. Har en liten tjockis här hemma, men hennes vikt är okej och hon rör på sig så jag kollar runt lite om vikt och pellets m.m. :)

MVH Celina

[Emmabengtsson]
0

Den ena är en blandning av lejon&dvv och sen en med Lejon. Har faktiskt inte så mycket koll på vikten då våran våg är sönder. Men går mer på vad jag känner och ser just nu. Vill att lejonet ska väga runt 1½-1,75 och dvv/lejonet runt 1.70-2.0. Om de nu hjälpte något 😉

[RC1393]
0

Sommartid: 1-2msk till dvärgarna, 2dl till jätten. Vintertid: ca 0,5-1dl till dvärgarna och jätten fick 2 dl i vintras, men skulle gissa spontant att han skulle behöva mer till vintern då han börjar ha några år på nacken. Just nu ger jag Burgess excel, men bara för att jag inte fick tag på cuni pro som jag vill ha. Jätten får för tillfället även lite cuni Nature (vill hellre ge stampe, men köpa en stor säck som tillskott känns onödigt. Han får tillskott för att han fäller otroligt och magrar av om han inte får mer.)

tlover
0

gotlandskaniner = inget pellets alls

l'm back

skuttis88
0

#4 Okej. Min hona väger 1,9 men det beror ju på hullet. Hon är mullig men hennes vikt är ju okej. Min förra vägde över 2 och han var inte mullig. Men jag ska försöka att få familjen att minska pelletsen mer.

---------------------------

Sen funderar jag på att byta från Svenska foders till Rabbfor. Svenska foders innehåller ju så mycket fett. Men hur är det med värdena i Rabbfor?

MVH Celina

KaterinaPetrova
0

Carrier, svenska foder. 

Stora chinchilla på 3 kg (ej fullvuxen) får 1½ dl 

Fransk vädur 12v får 2 dl 

Hermelinhona med 5 ungar 1-1½ dl 

Lejonkorsning ½ dl

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Fridaaaa
0

Svenskafoder/cuni nature re-balance blandat

Lejonhuvad dvv/dvv & dvv rex: 1 år båda, 1,5 resp 1,9 kg: ca 0,5-1dl tillsammans, lite olika beroende på om de kunnat äta mycket gräs eller inte osv.

Dvv rex, 1,6 kg, 1 år och 4 månad: 0,75 dl ungefär

Lejonhuvad kanin (evkorsning) & lejonhuvad dvv/lejonhuvad kanin; vet ej vikt på dem just nu, 2 år resp 3½ år: ca 1 dl tillsammans.

#7 Ja enbart svenska foder ger inte jag heller, just pga fetthalten, så blandar ut den 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
0

Ger cuni fit till alla samt att jag blandar cuni fit med rabbfor till ena kaninen. 

Dem får runt ½-1dl beroende på kanin!

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Suskiv
0

Vuxna rexar ca 2,5-3 kg 1 dl rabbfor
Rexungar (13 veckor) 1,5 dl rabbfor 
Vuxna dvärgar ca 1,5-2 kg 0,3 dl rabbfor/rabbit royale
dvärgvädursunge (13 veckor) 1 dl rabbfor/rabbit royale

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

fsigge
0

vet inte presic. Den får pellets då och då på dagen så jag tror det kan vara runt 1 msk .

Frida

Gimbergsson
0

Nu under sommaren får de inte foder särskilt ofta. De har ständigt hö och vatten (såklart) och får mycket grönt från naturen (klöver, maskrosblad, sälgkvistar och dylikt som de själva gräver upp när de är ute i hagen). Jag brukar ge dem foder någon gång då och då dock, var femte dag ungefär. Fodermängden är då två matskedar per kanin av Stampe kaninpellets, kaninerna är av raserna hermelin och dvärgvädur/lejonhuvad. Ibland får de även lite grönsaksrester.

På vintern får de mer pellets, ungefär en halv dl var. Detta upplägg fungerar ypperligt och det är rätt skönt för plånboken att de inte äter så mycket pellets under sommaren utan att man tar vara på naturens resurser istället. :)

skuttis88
0

Putt! Någon som vet om Rabbfor är bra?

MVH Celina

[Ebidda98]
0

#14 Har hört att det ska vara bra :) Själv har jag inte provat.

Hilda123
0

Jag jer min hermelinkanin 1 halv deciliter pellets om dagen. Jag brukar blanda pellets som finns att köpa i lösvikt hos granngården med vitakrafts specialpellets för dvärgkaniner. Jag har också hört att rabbfror ska vara bra.

Fridaaaa
0

#16 Vitakrafts kaninfoder är inte bra överhuvudtaget, så onödigt att ge 🙂 (dyrt och dåligt innehåll).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Anamalar]
0

Till den ena ger jag 0,25 dl pellets och den andra får varje gång när hon har ätit upp det hon fick innan ( hon har kull just nu annars får hon 0,5 dl eftersom hon är mer svårnärd än hanen. Detta är på sommaren på vintern får de nästan en dl var eftersom de bor ute. Båda är hermeliner och pelletsen köper vi från en kvarn i närheten :)

Mickis1994
0

Cuni Complete, hon är 8 veckor gammal så i princip fri tillgång har hon än så länge 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

tesushie
0

2-3 matskedar till både den lejonhuvade blandrasen och dvärgväduren oftast får dvv 2 msk och den andra 3

http://www.youtube.com/user/lazyasshika

niwen
0

Supreme science Selective äter vår lejonhuvade kanin. Han får ungefär 0,5 dl morgon och kväll. Han har varit väldigt liten alltid och svår i maten så han får rätt mycket nu för han är fortfarande liten men börjar växa på sig så vi ska dra ner lite. Han är mini och väger under 1 kg. Vet att han får rät mycket pellets men han har matvägrat innan vi köpte detta märke som han älskar.