Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1243 ggr
Susanne-L
0

Min kanin fäller jättemycket!

Min lilla kanin har nu fällt jätte mycket i ca 3 v.

Har pratat både med vererinär och med en zoo affär och vi tror att vi har kommit fram till att de är någon slags vitaminbrist, och att det kan bero på höet.

Har någon annan varit med om detta? som kan ge mig lite tipps?? skulle vara jätte snällt!

Myrra
0

Hej!

Bor kaninen inne eller ute?

Mina kaniner som jag har ute året om (7 st) så är det vissa av dom som faktiskt fäller pälsen nu, ungdjuren.

Dom ser förskräckliga ut.

Tror det är "bebispälsen " dom tappar för den nya pälsen som kommer är mycket mörkare.

Har du kollat att din kanin får ny päls under så den inte har drabbats av t ex mjällkvalster?

/Marie

Susanne-L
0

Han bor inne och är 1 år gammal, och jag märker ingen skillnad på pälsen att han fäller den ser lika lurvig ut som vanligt.

RebeccaMelander
0

min kanin fäller oxå jätte mycket och har gjort det ett bra tag nu hon har nyss fyllt 1 år .. men pälsen som är under ser mer ut som den pälsen som dom ska ha när dom blir vuxna

Nicolina
0

Buffen som är ca. 8mån fäller som en tok! Har redan ett flertal gånger stått ute på balkongen och bara dragit av honom päls i stora tussar!

Kan det också vara så att han fäller "bebispälsen"? För han fällde ingen vinterpäls i våras, men det beror säkert på att han var så liten då samt att han är innekanin.

SagaoAlfred
0

Alfred fäller också, å han ser så rolig ut med olika ränder i pälsen lixom. Saga fäller också, men inte alls lika mkt.

Susanne-L
0

va skönt att höra att det inte bara är min lilla 1 åring som fäller, det är väl så att det är "bäbispälsen" som ska av.

Men jag ska i alla fall åka till djuraffären och köpa bättre hö och mineraler.

Men skriv gärna fler inlägg om det är några mer som känner igen problemet…..

Skrattande