Burbygge - ritning under uppbyggnad
Jag håller precis på och planerar mitt första egna burbygge. För att få lite känsla på måtten och materialåtgång så jobbar jag just nu på en skiss i google sketchup.
det ska bli en inomhusbur med förvaringslådor under. kaninen som ska bo i den är en dvv på nio månader som är frigående när jag är hemma (och är vaken)
just nu är skissen 110 lång, 50 djup och 80 hög (varav 57 är höjden på själva buren). kommer nog ändra måtten till 120 lång och 60 eller 70 djup.
kom gärna med frågor/förslag :) kom ihåg att den fortfarande är "in progress"
Mycket intressant bygge! Har själv planer på att bygga en bur för inomhusbruk. Du skriver att kaninen är frigående, hur har du tänkt lösa in och utgång ur buren…för den står väl inte direkt på golvet om jag förstår ritningen rätt? Hur har du gjort ritningen? Ska du ha galler på framsidan?
det ska på dörrar osv, varav en kommer att vara som en landgång som går att fälla ner. inte för att min kanin egentligen behöver en landgång, har just nu hans gamla köpebur stående på ett kaffebord och han far ut och in utan problem.
fronten kommer bli tredelad, i mitten landgången, på sidorna blir det dörrar. det är tanken i alla fall. det jag vill är att det ska gå att öppna den så mycket som möjligt, för att underlätta städning i största möjliga mån. i dörrarna kommer det att bli galler.
ritningen gör jag som sagt i sketchup, ett gratisprogram för 3d-modeller. det är ganska lätt att lära sig, och det finns mycket instruktioner på nätet om man söker.
Vad snyggt!! :O
Hälsningar,
Ninni :-)
är det förresten någon som vet hur det funkar att ha tex plexiglas i dörrarna? med lite borrade lufthål i såklart. eller är det nät som funkar bäst? jag tycker alltid att det med en gång ser så skräpigt ut när man har nät.
Man kan köpa plastpåsehållare på Ikea eller så sätter man märlor och hänger en vanlig höhäck i!! ;-)
Hälsningar,
Ninni :-)
nu med dörrar och en början till förvaringslådor under och tak som öppnas på mitten. dörrarna fick inte riktigt de proportionerna jag hoppats på, men de måste nog bli så för att "sargen" inte ska synas från utsidan så mycket.
(hittade en inställning så man kan se hela bygget i genomskärning så jag slipper ta flera bilder för att visa)
#14 bra grundidé, men kaninen kommer nog tycka att det är alldeles underbart ställe att gnaga och då blir det snart ett hål stort nog för kaninen att ta sig ut genom. Såga ut ett fönster och fäst en transparant plastskiva där istället 🙂
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#14 Det lät som en klok idé, ger dessutom bättre ventilering 🙂
Jättefina modeller och skisser!!! (använder själv google sketchup väldigt mycket :D) tänkte också som #16 :) om du tänker på ljusinsläpp så kanske man kan fixa nåt i taket (?) :)
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
#18 ja det känns ju som en bra idé men som #16 påpekar så är ju risken att kaninen börjar gnaga på det. risken är dessutom rätt stor med just min, han är gallerbitare av rang vilket är en av anledningarna jag tänker ha plexiglas i dörrarna istället för nät/galler.
#19 ja jo det går ju men vet inte hur snyggt det blir…
jag skulle kanske kunna ha spjälor men som inte går lika långt ner, så det blir lite knöligare att komma åt dem. kan dessutom ha höhäcken under så blir det ytterligare lite svåråtkomligare.
Snygga ritningar :) ska testa det där då jag just nu också ska bygga bur. Har inte bestämt mig än om jag ska ha MDF eller plywood. Vet du vilket som är billigast? Jag tänkte nog ha reglarna innanför och samma material på hela buren och måla golvet med ladugårdslack, man måste ju ändå måla upp på kanterna en bit? Jag tycker du ska ha nät istället för plexiglas för att få så mycket ventilation som möjligt :)
Mvh Sanna ❤
Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com
Jätte fint!:)