Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 915 ggr
Rajamaja
0

Honor med dubbelhaka

Alla mina kaninhonor, oavsett ras har en förmåga att dra på sig jättepåsar till hakor, tycker det ser så besvärligt ut för dem. Ett kort finns på min blandishoa i fotoalbumet på min sida….

Det enda jag vet är att honor har de anlagen men finns det något jag kan göra i förebyggande syfte för att förhindra att dessa uppstår på min ena unghona som ännu klarat sig ifrån detta? En frassehona som jag gärna vill ställa ut i framtiden.

Zvintos
0

Frassar har ju tyvärr relativt stor benägenheten att få hakpåsar.
Hur exakt du bör göra för att ev undvika kan jag dock inte svara på.
Men för fett foder kan ju göra sitt och och hjälpa hakpåsen på traven, att bli ännu större.

Rajamaja
0

Ok, jag utfodrar med Kraft Groov 90. Hoppas det är ett bra foder. Har även Rabfor till en del av mina andra kaniner men ska senare gå över till enbart Kraft Groov.

minkaninester
0

#2: Om jag inte har fel för mig innehåller kraft groov 90 ganske mycket fett? (Kan mycket väl ha fel för mig!)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Zvintos
0

#3: Stämmer bra det.
KG 90 har fetthalt på 4% och KG 125 på 5%.

Men då får man se till att ge mindre och/eller blanda ut.
Jag blandar ut mitt med Rabbit Royale, som har fetthalt på 2,5%.

kyrkeliden
0

Ja foder påverkar ju, men även genetiken spelar in. Märkte jag då jag började med hoppisarna istället. Har två honor som nu båda haft en kull, å de kan bli rätt runda utan att få hakpåse… Däremot mina renrasiga som jag haft fick det mer eller mindre vid 1års ålder, eller efter första kullen.

Är ju en fettreserv för honan då hon har ungar, men våra tamkaniner lever ju inte ofta så hårda liv som de vilda…

Ser flera honor med riktigt stora påsar, men sällan någon som verkar tycka det är särskilt besvärligt ;)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Sara-D
0

Min dvv hade en stor hakpåse. så varje gång jag gick ut på tomten så släppte jag ut henne lös. Så hon fick springa fritt på gräset. hon lärde sig att hon inte fick gå utan för tomten och kom när jag ropade. efter några veckor så hade hagpåsen nästan försvunnit och hon såg helt fantastisk ut!

Dock vet jag ju inte om du bor i hus eller om det funkar på frasssar men jag tror det :P

Lycka till i allafall!

Rorosjons
1

Du kan först och främst kolla om det verkligen är en påse eller om det är en pälsboll kaninen fått under hakan.
I väldigt många fall när man har en kanin med en påse så består påsen faktiskt bara av päls. Så kolla. Denna päls kan man ofta bara dra bort, den brukar kunna lossna väldigt enkelt i vissa fall.

TereseE
0

Rätt foder och mycket Motion kan motverka hakpåse, men som sagt så har just frassar väldigt lätt att få de där påsarna. Gissar att det ligger i deras genetik på något vis.

Linnet
0

#7 Det har jag också märkt att det jag trott varit hakpåse bara varit en massa päls.

Rorosjons
0

#9 Oftast är det bara en massa färg. Vore ju konstigt om en Smal kanin helt plötsligt får hakpåse men inget mer hull =P. Bara som exempel =)

TereseE
0

Tror dock att det är vanligare att dubbelhakan är en tom skinnpåse än att det är päls som man kan dra bort. Min frasse Diezel har en tom skinnpåse och är inte överviktig utan i bra hull.

Rajamaja
0

Min ena hona som finns på bild har en rejäl haka. Och frassehonan som jag har, hennes mor hade den största dubbelhaka jag någonsin skådat. Så risken är väldigt stor att min Bella får detsamma.

Tycker det är så svårt att fråga råd om foder för alla säger olika. Vissa utfodrar med tackfor, andra med kraft groov, rabbfor, eller nån annan mix med korn och havre och div annat. Tror inte någon vet vad som är bäst egentligen.

djurflikkan
0

ger du dom havregryn ? eller finns det spår av det i fodret? för att kaniner får ' dubbelhakor ' av havregryn.

Fridaaaa
2

#13 Gammal tråd.
Nej det får dem inte, om de får det i rätt mängd men man brukar itne ge kaniner havregryn

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ninor
2

#13 Tråden är från 2009..

djurflikkan
0

jo jag såg det efter att jag hade skickat.