Kanin åt kattsand! Orolig!
Jag vill att min kanin ska bli någorlunda rumsren. Köpte kattsand idag efter rekommendation, hällde det i toalådan och la dit lite avföring. Kaninen skuttade dit och luktade lite, trodde jag, men sedan såg jag att han tuggade på sanden!
Jag tog genast bort lådan. Frågan är vad som händer med hans mage nu? Han är en 3 månader gammal hermelin och fick säkert i sig flera sandkorn. Jag är orolig att han ska få förstoppning eller bli sjuk på något vis. Det var Ica Basic kattsand jag köpte, den är gjord av bentonit vilket innebär att den har hög halt av mineraler. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bentonit
Jag tog för givet att kaniner finner kattsand helt oaptitligt och hade fått uppfattningen att många har det i sina kaniners toalådor. Känner mig så dum nu.
Han har självklart tillgång till vatten hela tiden men han dricker ju bara när han är törstig och kan inte själv veta att han har råkat få sand i magen, så jag kanske borde ge honom en bit gurka så att han får i sig lite extra vätska?
Borde jag ta bort hans pellets så länge, det innehåller ju lite extra mineraler, så att hans lilla kropp inte behöver kämpa mer än nödvändigt?
Snälla, säg vad ni tänker för jag är så orolig! 😕
Tror ni jag kan ringa en veterinär och få råd? Antar att man kommer till receptionen, har de som jobbar där medicinsk utbildning?
Tack så himla mycket om någon vet något!
Antar att det är klumpbildande kattsand och då kan det vara ganska farligt. Åt han tillräckligt mycket så kan det ju bli en stor klump i magen som han inte kan få ut själv utan kommer behöva hjälp med. Jag tycker att du borde ringa en veterinär och rådfråga vad dom tycker. Även om du kommer till receptionen så brukar det aldrig vara några problem att få prata med en veterinär eller att receptionisten rådfrågar veterinären. :)
Aldrig varit med om kanin ätit kattsand förut men testa att ha toa-lätt eller spån i lådan. :)
Kattsanden sväller inte särskilt mycket när den blir blöt, så klumpen blir inte större än det lilla han fick i sig, dessutom är det ju söndertuggat. Han har alltså inte ätit någon större mängd för jag upptäckte vad han gjorde på en gång.
Jag gav honom en minibit gurka och tog bort hans pellets, men ska ringa till veterinären nu ändå.
Usch, så tokigt det kan bli.
Ring veterinären och fråga och håll koll så att han bajsar som han ska.
Sen byter du ut sanden till Toa-lätt(papperspellets).
Lycka till :)
MVH Celina
Tack för era svar.
Nu har jag ringt. Veterinären sa att det inte borde vara någon fara eftersom att mängden han fick i sig var så liten. Hon tyckte att det var en bra idé att ta bort pelletsen och bara låta honom äta hö de närmsta dagarna för att han ska få i sig så mycket fibrer som möjligt.
Så det är bara att avvakta och hoppas att inget händer.
Jag kan säga som så att min kanin smakar på alla material han kommer i kontakt med, så om det är någon som läser detta och har en sådan kanin så vill jag bara säga: INTE kattsand!
Jag hade kvar lite "pappersspån" från tidigare och det tycker jag är bra, så jag kommer fortsätta med det. Toa-lätt är så hårt tycker jag :)
Kattsand är inte lämpligt till kaniner! Varesig klumpbildande eller icke klumpbildande. Ha toa-lätt istället, bättre i toan
#4 Jag har det till mina katter, i deras kattlåda. Inte hårt 🙂 Speciellt inte till att bara ha i toalätten till kaninen, hade dock inte haft det i hela buren eftersom det är "mjukhårt" eller vad man ska säga, lite för "hårt" för dem att gå på hela tiden, tycker jag.
Hoppas det går bra med kaninen
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Fast många rekommenderar faktiskt kattsand, annars hade jag inte provat det såklart. Men nu har jag lärt mig en läxa!
Toa-lätt hade jag till mina möss men det rullade liksom runt på burbotten och det blir samma grej i en toalåda. Så jag kör med mitt pappersspån tills vidare. :)
#6 Folk rekommenderar olika, väldigt många som inte rekommenderar kattsand också.
Och står bara i din text "efter rekommendation", och finns folk som rekommenderar helt galna grejer ibland.
Men hoppas det löser sig för dig!
Vad är det för pappersspån?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Jag kände mig så påläst när jag tog hem kaninen men detta om kattsand hade jag helt missat, plus att hon jag köpte kaninen av tyckte att jag skulle testa kattsand. Hon verkade så pålitlig i övrigt.
Jaja, så kan det gå och nog om det! Hoppas fler får veta detta så de slipper begå samma misstag.
Jag har Carefresh Natural, fick det i samband med köpet.
Vill bara meddela att kaninen betett sig helt normalt och avföringen ser normal ut, så ingen skada skedd, antar jag. 🥵
Jag köpte faktiskt Toa-Lätt nu för att testa det istället för pappersspånet. :)
#9 Vad skönt att han är sitt vanliga jag igen! 🙂
#10 Snarare skönt att han fortsatte vara sitt vanliga jag ;)
#11 Haha, ja det e klart! 😉
#12 😃