Vill ge honom mer utrymme
Hej! Det är så att jag har en kanin som bor ute, i en liten bur, 117x60x50cm.. Det har gått bra nu när det är sommalov, då jag är hemma och kan ta ut honom i hagen och låta honom vara där hela dagarna. Men nu när skolan börjar kommer jag inte ha lika mycket tid åt att låta honom vara i hagen.. Och det känns inte alls bra att låta honom sitta i denna lilla bur hela dagarna.. Jag hade en lekstuga förut, men vi sålde den för 3 år sedan då ingen lekte i den. Jag hade då inga tankar på att jag skulle skaffa kanin. Är riktigt arg på mig själv över att jag inte har kvar den, det hade ju varit en perfekt bostad åt ninen! :( Mina föräldrar vägrar att köpa en ny.. Tänker nu på om man skulle gå runt bland grannar och de som bor nära mig och fråga om de har en lekstuga som jag kan få hyra in min kanin i, alltså att lekstugan är kvar på dennes tomt och min kanin får bo i den , tror ni fattar? ;) Men det känns inte som att det är någon ide', hur många skulle vilja hyra ut sin lekstuga till en kanin, tror ni?
Skulle jag känna personen eller nån i familjen skulle jag kunna tänka mig hyra ut en lekstuga som inte används (nu har vi inte lekstuga) eller en bur som står tom bara personen som hyr/lånar sköter sig (matar/vattnar kaninen, städar m.m. man skulle väl kunna mata nån gång ifall personen far på en resa eller så men jag skulle inte räkna med det)
Jag tror det skulle vara ganska varierat, vissa kanske tycker det känns bra att lekstugan används och vissa kanske tycker att det är ett för stort tramp in på deras privatliv.
Du skulle ju ev kunna sätta upp lappar istället eller först för att kolla intresse, däremot vet inte jag hur jag skulle göra med kontakt då jag inte skulle våga ge ut mitt telefonnummer på massa lappar på stan.
l'm back
Tror det är bättre om du skaffar en ordentlig utebur med nät både under och över ifall det skulle komma rovfåglar eller om han skulle gräva sig ut :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Du kan inte bygga en säker Hage med botten och tak som du släpper ut kaninen i när du kommer hem från skolan och tar in senare på kvällen? Då behöver du ju inte sitta med den exakt hela tiden. Sedan får du nog ändå ta dig tiden varje dag och spendera någon timme i alla fall med kaninen. Det kvittar om den har stor bur, den kommer ju vilja umgås med dig i alla fall :P
http://pillasddv.weebly.com/
Kan du inte ansluta buren till hagen på något vis, så kan kaninen gå ut och in som den vill? Det förutsätter dock att hagen är säkrad med nättak och nätbotten, men det kan man ju fixa för en billig peng om man är händig.
Annars kanske du kan låna pengar av dina föräldrar och köpa en redig utomhusinhägnad på "avbetalning" så att säga?
Det finns en billig och säker lösning .. kompostgaller!☝️
Här nedan kommer länk på hur det kan fungera:
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2762637
Här kan man köpa allt material:
#5 Kompostgaller hjälper inte mot mindre rovdjur som mink och hermelin.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 men i visa områden i Sverige finns ej rovdjur förutom katt som ett hot mot ens kanin iallafall det enda som jag har i Malmö:) så tänkte ej på det. Då kan man ju köpa mindre nätt och sätta ovanpå kompostgallret:)
#7 råttor kan skada kaniner, en tjej som var här förut hade flera kaninkullar dödade av råttor och råttor finns överallt (men det är nog få nät som håller bort råttor hursomhaver, kanske kycklingnät håller ute dom en stund).
och det är sällan så rovdjursfritt som folk tycks tro, tex rävar brukar finnas i storstäder (i storstäder i tex kina finns ju till och med leoparder trots att dom knappt märks så vi har rovdjur i svenska städer också).
Och förutom katt är ju hundar ett stort hot mot kaniner
l'm back
#8 Det behövs bara att man köper galvaniserat nät med mindre ögla (6mm). Desutom tror jag inte att råttor skulle ge sig på en fullvuxen kanin. Tvivlar starkt att det finns räv där jag bor och att det finns hundar som springer löst i Sverige. Om det nu är så att en hund är lös så tvivlar jag här med att de skulle vara ett hot iallafall för mig då jag har stängsel runt trädgården. Det enda hotet för mig då är katt. kompostgaller med galvaniserat nät ska räcka som skydd mot rovdjur, om man säkrar det ordentligt.
Men bor man i storstäder så tycker jag kompostgaller räcker men vill man vara jätte säker så ta med galvaniserat nät.
Påtal om att kaniner är sårbara, vet en kanin som läxa upp en knähund så den fick gå till djursjukhuset.
#9 Det lär ju inte bli billigare samt stabilare med kompostgaller samt fyrkantsnät, än att bygga med nät och regel från början.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#10 Nä, det blir det ju inte. Men tycker kompostgaller räcker om man bor i större städer ex Malmö. Kompostgaller kan göras stabilt med pinnar nedtryckt i marken och buntband/ståltråd m.m.
#11 Menar verkligen inte att tjafsa med dig, vill bara att folk ska veta om faran med kompostgaller. 🙂
Kompostgaller kan aldrig bli stabilt, då metallen är svag och böjer sig och svetsfogarna gärna spricker om de utsätts för att ex en hund hoppar upp mot dom.
Vill man bygga billigt, så kan man bygga en Hage av pallar istället och täcka utsidan med fyrkantsnät.
#12 förstår din tanke men håller inte med dig helt^^ . Det är skillnad från kompostgaller till kompostgaller i kvalitet. Min hund kan hoppa på det utan att det böjs och det är en rhodesian ridgeback. Kompostgaller är en lösning som funkar. Det är jätte enkelt att göra kompostgaller stabilt och säkert.
Fyrkantsnät är med ej jätte säkert, hoppar en hund mot den kan häftklamrarna släppa. Fast beror ju på vad för sorts man använder också viktigt man användere rostfria. Men vill ett rovdjur in så kan jag lova att den kommer ta sig in. Finns rovdjur som bitit sönder galvaniserat nät. Det enda som hjälper är en svetsad bur. Men bor man i stan så är det i princip rovdjursfritt.
Fast har själv en ordentligt byggd bur med galvaniserat nät och lås, så att ingen ska sno min kanin på natten för det är nog det jag mest oroar mig för än rovdjur. Finns ju konstiga typer som man läst i tidningen som tar ens kanin.
#13 Kan gissa på att mina huskys är smått mer envetna än dina. 😎
Jag häftar inte fast nätet, utan skruvar samt klämmer fast det med en bräda/läkt emellan. Det viktiga är att det är ordentligt sträckt, då kan rovdjuren inte bita sig igenom.
#14 det tror jag inte.
Tack för hjälpen hörni! Ska tänka på det där med att fixa en Hage till buren! Skulle ju vara perfekt om han fick ha tillgång till Hage dygnet runt! :) Hans Hage just nu är en studsmatta, med kompostgaller runt om, som han är i på dagarna när jag är hemma.Hade varit bra om man kunde ställa in buren där? Men självklart sätta nät i botten och tak, och runt om! Tror ni att det skulle funka? Vilket nät ska jag då använda, fyrkantsnät? Behöver tips?! :) Gärna ett så billigt alternativ som möjligt, är inte gjord av pengar tyvärr..
#16 Det vore kul att se en kanin på en studsmatta!😃
Skämt åsido. Jag förstår inte riktigt. Är kaninen på studsmattan eller under eller vadå?
Kan man inte sätta kompostgaller som tak, så blir det stabilt, typ om man binder fast det i gallret som står upprätt? Man kanske kan använda buntband. Bara en tanke!
#9 hundar springer ju löst lite varstans, vår kompostgallerhage gick tex sönder pga grannens hund
l'm back
#17 Haha, var dåligt förklarat av mig, men han är självklart under studsmattan! :D Men då är det väl lätt för rovdjur att ta sig in om jag har vanligt kompostgaller bara?
Skulle inte tro att det kommersa många rovdjur igentligen o.o Här har det aldrig hänt något (fast har marsvin så använder inte kompostgaller) men inga rovdjur kommer fram. Fast de är aldrig ute på natten ;) Ska kaninen alltid vara ute eller bara på dagen? :)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#19 det beror på lite olika saker, en Hage bara satt ihop med buntband skulle jag ha koll på hela tiden eller nästan hela tiden, är det en bra ram runt kompostgallerna (+ tak och golv) skulle jag våga mig in på att ha dom lite längre (jag kanske gör olika saker på gården, gå in korta stunder m.m.
Skulle den ha extra förstärkningar (tex tvärslår eller var det nu heter) och ett bra tak och golv skulle jag (om jag har ett bra bo inuti) tänka mig ha kaninerna ute kanske hela natten, däremot skulle det ju inte hålla för om björnen får för sig att ta kaninerna men det gör nog inte heller deras burar och björnen har inte kommit så nära sen vi flyttade hit bara ca 700 meter jämfört med 100 meter som förut.
men det beror ju på placeringen av hagen också, skulle det vara i närheten av skogen skulle jag inte ha en kanin där över natten öven om det är en bra Hage.
Mindre rovdjur behöver vi inte oroa oss för eftersom vår katt jagar dom (den lilla galningen) och hon håller undan räven från gården (däremot stryker han i skogskanten) men skulle jag inte ha nån "lekattundanhållare" skulle jag endast ha en kompostgallerhage under bevakning.
Så det är många saker som spelar roll
l'm back
#21 Du har rätt, min idé var lite väl simpel ur säkerhetssynpunkt. Jag tänkte att det kanske skulle räcka i en villaträdgård med andra hus runtomkring där det inte kommer fram några vilda djur, men rätt vad det är kan det dyker upp något oväntat så det är bästa att vara på den säkra sidan!