Veterinär
Imorgon ska jag till veterinären med min kanin. Så nu behöver jag inreda transportburen.
Äter de på handdukar/filtar? Vad kan man annars ha som underlag?
Tacksam för snabbt svar.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Individuellt om de gör de eller ej. Jag har handdukar och mina biter inte på dem. Har du en fleecefilt kan du ju använda det då de inte kommer en massa trådar ur såna 🙂
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har en bitt dörrmatta som jag klippt till så de passar, de glider inte omkring som handdukar gör och bösar inte ner som spån. Har aldrig haft någon kanin som bitit på dem heller. 🙂
jag lägger in halm i mina Transportburar. För det är ju inte som spån som man spåna ner 🙂
Halm är bra tycker jag om din kanin inte är van vi handdukar eller så, så känner sig kaninen kanske lugnare med halmen, inte vet jag? 😉
lycka till!!!!🙂
#1 OK, tack. Får se hur jag gör.
#2 Smart!
#3 Tack så mycket!
Aa, Pärlan hon är inte van vid handdukar/filtar. Så jag tror att jag lägger i lite halm eller/och spån.
En dörmatta från Ikea kostar ca 4kr, klipp till en sån och lägg in den i transporten, halksäkert och billigt :) Ovanpå kan du lägga dn gammal handduk, så det blir mjukt och skönt, sedan häng in en höboll så dröser det inte överallt :)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag använder fleecefilt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 & #6 OK, tack.
Veterinären ska försöka klippa hennes klor. Man kan inte ens klappa henne, men jag hoppas att det går bra ändå för jag mejlade veterinären innan och frågade om det gick att klippa klor på en kanin som är såhär. Då svarade hon: "Inga problem, vi är vana vid att hålla kaniner".
Men har ni några tips? på hur man lockar in henne i transportburen?
#7 en godbit eller lite pellets i buren så ska du se att ninen hoppar in. Häng gärna en handduk över buren så det blir lugnt för kaninen, stå plutten inte blir stressad av att åka bil :) (Annars kanske du kan låna rovfågelshandskar av veterinären? :P Skämt osido, men hade handskar i början när Opal skulle hanteras, då jag fick ett par inte så nådiga bett)
#8 Tack så mycket för tipsen.
Haha, rovfågelhandskar hade inte varit fel! 😉
Idag ska vi till veterinären. Får se hur det går!
#10 Lycka till!
#11 Tack så mycket.
Är hemma från veterinären nu. Det gick superbra!
Vi trodde ju att Pärlan var aggressiv och så, men det visade sig att hon var jättemysig. Det var bara vi som inte vågade innan.
+ fick vi reda på att hon var en KILLE! Vi som trodde att hon var en tjej.
+ gick det jättebra för veterinären att klippa klorna, Pärlan var lugn och jätteduktig!
Vi var hos "Distriktsveterinärerna" och de var så duktiga, och visste mycket om kaniner.
#14 Japp, precis! 😊
Haha, är inte din kanin jättegammal? Och du trott det vart en hona? xD
#16 Nej, han är 3 år. Det var uppfödaren som sa att det var en hona.
#17 Jaha, hahah.