Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2788 ggr
ulrica1983
0

kloklippning i djuraffär?

Har precis fått hem en liten dvv tjej och saken är den att hon har ganska långa klor som jag anser behövs klippas snarast, saken är den att jag är rädd att jag skrämmer henne genom att nästan direkt efter hemkost ta fram klosaxen och försöka hålla henne stilla ( hon är lugn i korta stunder i famnen men sen blir hon lite rastlös och vill gärna få springa själv igen),  så nu funderar jag på om jag ska ta henne till djuraffären där dom har erfarenhet för att klippa klor, till skillnad från mig vilket gör att det kanske tar en del extra tid för mig. Samtidigt kanske det blir stressigt för henne att komma till en ny miljö + resan till djuraffären.  Vad tycker ni? Har ni själva några erfarenheter av kloklippning i djuraffär? Eller några tips? att ge för att underlätta kloklippningen om hon blir lite rastlös?

juliafrojd
0

Samma sak med min kanin ibland men jag gör så att jag klipper framtassarna låter han springa av sig i kanske 5min bara o sen tar jag bak..

[MiniPim]
0

Jag har ett tips?, lägg henne på rygg så är det lite lättare.

Gör du det annars, arkens zoo har kloklippning för 25:- men det är här i Göteborg:)

Helgonsbarnet
2

Jag tycker inte att du ska åka till en djuraffär då det inte alls är säkert att dom är erfarna alls. Som dom nämner börja öva med att lägga henne på rygg för det undanlättar kloklippning i framtiden, men om klorna behövs klippas så ta en klo om taget och släpp ner henne om hon sprattlar om du inte vill bli riven håll henne i en handduk, var gärna en som håller och en som klipper om det går :-) är iallafall vad jag tycker/tror

Med vänliga hälsningar
Patricia ♥

Helgonsbarnet
0

Men akta pulpan och ett annat alternativ är att fila ner klorna *

Med vänliga hälsningar
Patricia ♥

ulrica1983
0

Tack för tipsen!

Ska prova att lägga henne på rygg och se hur det går, och ta det i många små steg.

Ambellah
0

#4 ursäkta om jag tar tråden lite! Går det verkligen att fila ner dem? Tar det inte vääldigt lång tid och sen kan det lätt bli fel "form" på den?? :)

Mvh Alice och Morpen :)

Helgonsbarnet
0

#6 Du kanske har rätt, men man kan fila tänderna så varför inte klorna?

Med vänliga hälsningar
Patricia ♥

Kiyona
1

Klipptes aldrig klorna av uppfödaren innan du fick hem henne?

De flesta uppfödare klipper klorna på kaninen i samma stund man hämtar dem och erbjuder sedan kloklippning för en kanske 10kr. Tror en uppfödare är billigast och bäst.

Sen kan man ju även vända sig till en veterinär.

Djuraffären går ju ann men se till att personen som klipper tvättar hädernas innan han hanterar din kanin och heller inte hållt någon av kaninerna i butiken då vissa djuraffärer ofta har smittor på sina djur.

Träna kaninen att ligga på rygg eller i din famn. Du kan vira in bakbenen i en handduk när du klipper framtassarna och tvärtom för baktassarna, detta för att hindra sparkande ben under kloklippningen.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Nouvel
0

#2 25kr?! Jag ringde dem nyss och de sa 70kr. :(

[Cocomo]
0

Är man rädd för att råka klippa pulpan så fungerar det alldeles utmärkt att fila med en helt vanlig nagelfil som #4 säger. :) När jag fixade med min kanins klor så filade jag dom alltid, gjorde det nån gång i veckan och det blir en mysig stund i knäet medans man filar, visst tar det lite längre tid men jag brukade bara se det som en extra gosstund när man ändå kollade igenom kaninen så det inte hade fått några sår och att ögon och öron såg bra ut mm. Håller man efter klorna nån gång i veckan så blir det inte så jättemkt att fila heller och då går det ju fortare. 🙂

Ambellah
0

#9 titta datum på inlägget och tråden :)

Nouvel
0

Bara ett år sedan ju. Har svårt att tro att dom skulle ha höjt priset med typ 50kr. :S

Ambellah
0

#12 är väl mycket möjligt, speciellt i en storstad? :) Jag anser att priset är normalt.