Skydda golvet (Inhägnad inomhus)
Jag ska skaffa kanin och även om jag tänker satsa på en mindre ras vill jag inte ha kaninen i bur.
Istället tänker jag ordna en inhägnad med hjälp av kompostgaller. Frågan är bara vad jag ska ha på golvet? Jag vill inte riskera att det blir kissfläckar! Självklart ska jag jobba på att få kaninen rumsren men man får ju räkna med lite olyckor i början.
Jag kommer ha en fleecefilt överst, men undertill behöver jag något som suger upp eventuell urin. Vad tror ni om någon form av antihalkmatta? Eller plastmattor för badrummet? Eller bara en vanlig matta med kort lugg plus en sopsäck eller presenning under som extra säkring?
Det måste vara ett material som kaninen inte kan bita sönder och få i sig, så det är det som gör mig osäker på vad som går bra att använda. Det borde väl inte vara så lätt för kaninen att gräva fram en sopsäck under en matta, särskilt inte om mattan går en liten bit utanför kompostgallret?
Mycket tacksam för tips?!
Det börjar luta åt Ikeas dörrmattor för 4 kr, de har antihalk. Ni som har provat dessa, gnager era kaniner på dem trots att de har tillgång till annat att tugga på?