Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 767 ggr
juliastling
0

Hjälp! Honans första kull!

Jag har fått kaninungar för 5 dagar sen, alla har dött förutom 1. Det är honans första kull och hon har flyttat på dom ett antal ggr och jag har också fått lov att flytta på dom när dom har legat på massa konstiga ställen. Men nu lever iallafall 1 och den ser inte jättefrisk ut. Men nu har jag 3 frågor. 

1. Är de normalt att det blir såhär?

2. hur lång tid tar det innan jag kan para om henne om den sista ungen också dör?

3. Vilken årstid ska jag para henne isåfall?

Så himla tacksam för svar!! :)

MsSofieG
3

Du skulle inte kunna berätta lite mer om honan och hanen? Hur gamla de är, Vilken ras? och vad kaninungarna ska användas till?

Ljusta
1

1. Ja, inte jätteovanligt. Mycket kan gå fel för honan första gången. Vid andra kullen brukar de oftast ha mognat. Har hon bolåda med kant på så inte ungarna följer med ut?

2. Om den sista ungen dör så kan man para om direkt om hon är i bra hull. Men man bör ju tänka på när det är mest optimalt att få en kull, och sen höst/vinter kan vara en svår perod att sälja ungar (om man inte tänkt behålla dem alla).

3. Den bästa årstiden är att para på våren, mest normalt för honorna plus lättare att bli av med det eventuella överskottet av ungar :)

Ljustadalens kaningård

juliastling
0

Honan har inte fyllt 1 en, hon fyller 1 i veckan. Hanen är 2-3 år och har blivit parad 1 gång tidigare.

juliastling
0

Så jag måste vänta ända till våren för att para om henne? eller kan jag para om henne nu i sommar om den sista dör? Nej, jag har ingen bolåda, hon har bäddat i buren.

Ninwe
0

Jag tycker att du kan para om nu (om ungen dör). Men bara om du vet att du kan få dem sålda. Jag tycker inte att det är jättebra på våren, för det är många som tänker så. Då är det jättemånga ungar tillsalu samtidigt. :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

MsSofieG
1

Jag tycker att du ska tänka efter ordentligt på om du verkligen vill ha en till kull ungar. Och kolla så du har läst på ordentligt om allt som kan hända. Allt handlar om att vara förberedd och veta alla lagar om kaninavel innan man börjar.

juliastling
0

ja, jag vet att jag kan få dem sålda ( kanske ska behålla alla beroende på antal ) Så jag kan alltså para om direkt om ungen dör?

juliastling
0

Ja, jag vill ha en till kull. De va inte de som var frågan nu, jag vet vad som kan hända osv. :)

MsSofieG
3

Tänkte bara att du kanske ska tänka på framtiden lite. Du har ju inte så många år kvar till gymnasiet och det är inte alla gymnasien som tillåter att man har med sina djur. Jag vet att det är frestande med ulliga gulliga bäbisar jag har varit där själv. Men nu är jag jätteglad att jag tänkte lite mer på min framtid och inte skaffade mig fler kaniner än de jag har. Jag vill inte vara elak på något vis vill bara inte att du ska göra något du kanske ångrar om bara något år.

juliastling
0

Just nu har jag 4 kaniner, och vill ha kaninungar, vi funderar på om vi ska ta alla eller bara 1. Min mamma har haft mer än 40 kaniner samtidigt när hon var liten så hon hjälper mig också. så vi bestämde oss för Att ta en kull på min kanin som inte har fyllt 1, men då gick de ju inte så bra så nu  har vi planerat om och vi ska para henne igen. Men jag hade bara lite små frågor som jag ville ha hjälp med :)

MsSofieG
3

Okej bra att du har din mamma som hjälper dig. Men att du inte har en bolåda är mindre bra. Det är lag på att en kaninhona ska ha en bolåda åtmisntonde en vecka innan hon är beräknad att få kaninungar så det måste ni skaffa till nästa kull i sånna fall.

juliastling
0

Jaha! Jag trodde att de bara var som man tyckte, hon har ett litet hus inne hos sig men till nästa gång sätter vi in en bolåda! Tack! :)