Pälsanlag hur ärvs de m.m?
Har undrat lite över olika pälstyper på kanin.
Jag vet att Cashmere/fuchs kräver att båda är eller bär på det för att det ska kunna bli det.
Om man blandar Cashmere med lejonhuvad så blir det lejonhuvad med 100% cashmere bärare, så långt är jag med.
Men om man parar en 100% CM= Cashmere bärare, med exempelvis en korthårig eller lejonhuvad, blir ungarna fortfarande bärare av cashmere?
Finns som sagt typ ingen info om vad det kan bli när man korsar just cashmere med andra pälstyper.
Om vi skriver
* Cashmerepäls som ff
* cashmerebärare som Ff
* normalpälsad utan anlag som FF
så blir det lättare att stapla upp det.
ff + FF = 100% Ff
Ff + FF = 50% FF 50% Ff
Lejonhuvad är inget recessivt anlag, utan det är dominant. Precis som manteltecknat.
En kanin kan vara lejonhuvad, cashmere, rex & satinpälsad på samma gång ;) Då det är olika anlag.
Okej, precis så jag tänkte :)
Så om jag parar sedan en 50% Ff med en som redan är cashmere dvs ff, så är det 50% chans cashmerer kan dyka upp? :P
Ja, precis =)
#3 Då har jag tänkt rätt i alla fall :) Tack för hjälpen :P
Måste båda bära fuch för att ungen ska bli det??? Jag har en kanin som är fuch, fluffig på kroppen och tassarna men inte öron och i ansikte, och mamman var korthårig, renrasig hermelin :/ Vet dock att pappan hade fuch runt halseb som lejonhuvade. Och likadan päls som ungens ansikte på kroppen….
En fuchs kanin är långhårig på hela kroppen inte bara på en del partier.