Vilka frukter...?
Vilka frukter och grönsaker får kaniner inte äta? Är det okej att de äter vindruvor?
Advokado är giftigt.
Man ska vara försiktig med kålgrönsaker, speciellt i början. T.ex vitkål, broccoli, spetskål….
Banan, äpple och päron kan man t.ex ge som godis då och då. Dock bör man ge så lite frukt som möjligt för tändernas skull.
Vindruvor tror jag är OK, men inget jag anser är nödvändigt att ge.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men som basmat, ska den äta pellets då till foder? :)
#2 Mina får bara grönsaker 1-4 gånger/vecka. Nu sommartid blir det gräs & maskrosblad dagligen.
Hö är basfödan, och sedan är pellets komplettering bara.
Grönsaker är det tvistat om har jag märkt om man ska ge dagligen eller inte. Är lite olika där från person till person

Basmat är hö. Fri tillgång:-) Eller gräs. pellets ger man bara lite grann av, finns säkert de som vet hur mkt om skriver vad du har för ras. Vi har en liten ras som vi bara ger nån masken ett par ggr i veckan. Gurka, morötter, sallad av olika slag gillar vår kanin,. bland frukter går äpple och nektariner hem men även banan och päron. Jag har nyss sett att man kan ge blåbärsris till dem också, har ej prövat. Och grenar. Du får google lite, det finns hur mot som helst där ute kolla baraupp hur säker källan är. Och man hittar mycket rätt snabbt bara man prövar :-) För mkt pellets kan ge diarré och i värsta fall leda till döden,.så kolla upp hur mkt just din ska ha. Sök efter hur mkt hen väger istället för ras. sitter med tanken så ursäkta ev konstiga stavningar.

Tabben *
Jag skulle rekommendera att inte ge vindruvor eftersom de oftast är väldigt besprutade - även om man sköljer dem kan gifter finnas kvar. Vi odlar örter till vår kanin som vi ger som godis, enkelt och uppskattat!
Tack för tipsen, en sak bara, om gurka, måste man skala den?, har hört att det inte är bra att de äter skalet.
#7 nej
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Och en till fråga: Får de äta självodlade smultron som har växt med gödsel?
Nej, utan gödsel, vi har odlat smultron utan gödsel som min kanin älskar, får de äta det?
Putt
Puttputt nån som vet?
#11 man får inte putta 2 gånger på en dag…
Jaha oj då hade jag nog inte sätt att jag redan puttat för jag vet att man inte får ;)