Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 2743 ggr
MEMFS
1

Hermelin och dvärgvädur?

Går dessa två att para? Och hur skulle i så fall ungarna se ut? Kommer öronen hänga eller blir dom stående.

farvendal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hermelin/dvv är väl den vanligaste blandrasen vad jag förstått det som. Så ja det går att para, om man nu skulle vilja det.

Jag har en sån blandras 🙂 Öronen är stående och jag skulle gissa på att det är vanligast att det blir så. Hon väger 1,4 kg

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MEMFS
0

Tack för ditt svar! Och vilken fin liten tjej:)

farvendal
0

Visst är hon! Och hoppa, det kan hon! Dock får hon inte göra det längre för matte pga. tidigare ledskada.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

hannis :)
0

har träffat en sådan blandning, väldigt snäll och kelig, jättesöta öron! (:

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Fridaaaa
0

Ja man kan para dem.

Hur öronen blir, kan man aldrig förutspå 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MEMFS
0

#3 Hur gammal är hon?

Ok vad tråkigt:/

#4 Låter bra!

#5 Kanon! Då blir det mitt nästa projekt, ska jag tinga en liten fin kille först:)

farvendal
0

#6 hon är ganska exakt 3 år

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Summerdogs
0

Det enda jag har sett av vad folk har fått fram i den blandningen är att ungarna har rätt långa öron som står upp! Hittade en kull hos Teddytassems som hade den kombinationen och såhär ser ungarna ut: http://www.teddytassen.se/VisaKanin.html?KaninID=992&Namn=Teddytassens+Ganesco och http://www.teddytassen.se/VisaKanin.html?KaninID=994&Namn=Teddytassens+Grynet
Inte min favvo kombis till utseende x)

farvendal
0

#8 jag älskar den kombon istället, haha :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Summerdogs
0

Ja, tråkig värld om alla tyckte om samma sak 😉

[Mi-rand-a]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja de kan man, de flesta ungara kommer bli lite störren än en hermelin men inte lika som en dvv men vissa kan även ta efter hermelinen, blev nog en eller två ungar som gjorde de. Öronen kommer stå upp men på min kanin är de som att dom vill lägga sig ibland men de går inte så de de pekar lite halvslappt ibland åt varsitt håll. :)

MEMFS
0

#8 Underbara niner!!

#11 Vilken fin kanin:) Kommer dröja innan första kullen tas, min hona är bara 8 veckor ännu och hanen som jag vill köpa är 3,5 vecka. Så om ett år ungefär så kommer det en liten kull med blandisar!

En annan fråga om någon vet. Min hona som jag har, mamma till min lilla, är 1 år och 4 månader ganska precis. Fick sin första kull i slutet på maj. Kan jag ta en kull på henne om 1 år också eller är det för lång tid mellan kullarna?

RebeccaG
1

Lite OT - varför blanda raserna? Varför inte börja avla renrasigt istället? :)

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

MEMFS
0

#13 För att jag tror att min lilla dam, eller hennes mamma, är renrasiga hermeliner. Båda har långa öron och hermelutter har väl i  genomsnitt hyfsat korta?
Har glömt och fråga vad dom är för ras riktigt. Ska ut ikväll och då ska jag passa på att fråga.

RebeccaG
1

#14 Bara för att öronen inte är superkorta behöver dem inte vara blandraser. Finns hermeliner med lite längre öron med :) Jag ställer själv ut och avlar renrasigt, och hermelin är ju en ras där det är relativt lätt att hitta bra avelsdjur, samt att det är alltid roligt att kanske få en rosett för en kanin man själv fött upp och föra rasen vidare i utveckling :) +Att det är lättare att sälja märkta kaniner än blandraser, då den kelkanins-marknaden är ganska övermättad.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube