Att avla på kaniner..
Hej på er!
Det är så att jag har en kompis som har en liten kaninhona. Hon har börjat prata om att hon ska ta ungar på henne. Vet inte riktigt hur gammal kaninen är men skulle gissa på att hon är runt 6 månader. Grejen är den att hon inte kan något alls knappt om Avel på kaniner. Jag har försökt övertala henne att inte ta någon kull men jag kan inte förbjuda henne och hon vill väldigt gärna ta en kull. Varken jag eller hon själv vet vad för ras/raser hennes kanin är. Den är infångad från ett stall där kaninerna springer runt lite hur som helst och parar sig. Högst troligt att det är inavel också.
Hon lyssnar oftast på mig när det gäller djur eftersom jag läst djurvård på gymnasiet och läser även mycket om olika djur fortfarande, mest för att det är intressant. Jag kan inte så mycket om Avel på kaniner, lite vet jag men inte tillräckligt för att jag ska kunna övertala henne att inte ta någon kull på sin kanin. När jag försöker avråda henne säger hon att det är många som sagt att de vill ha en unge från hennes kanin. Men jag upplever att det är rätt vanligt att folk säger att dom vill ha, sen när det väl kommer till kritan så ändrar dom sig och tänker efter lite mer. Då sitter hon där ändå med en drös ungar hon måste sälja på något sätt…
Kan ni rada upp lite risker med Att ta en kull och även lite annat man måste kunna? Ni behöver inte tala om hur och vad man ska göra, mest bara saker jag kan säga till henne för att avråda henne från Att ta en kull.
Mvh Linn
Jag avråder starkt att avla på en kanin som ni har hittat och om det troligen är inavel.
Kaniner kan få allt emellan 1-15 ungar per kull, och det varierar mellan raserna hur många ungar dem får. Innan hon bestämmer sig för att para kaninen så måste hon/ni tänka efter så att hon/ni har plats och tid för att ta hand om dem tills ni kan sälja ungarna. Det är väldigt mycket att tänka på och man kan inte bara "para" en kanin, när man väl har startat igång då måste honan få ta ca 1-3 kullar per år. Om inte alla ungar hittar nya hem, vad ska hon göra då? ska hon behålla alla då? då krävs det att man har plats och tid, det är ganska mycket jobb och tänkande. Så nej jag tycker att det låter väldigt oseriöst och att avla på en kanin som man har hittat, då kan hon istället skaffa sig en till hona som hon har härstamning på som hon avlar med, istället för "hittehonan"
Honan ska vara högst 1 år innan första kullen. Jag skulle nog heller inte velat köpa en unge från den honan, ungarna kan även bli missbildade, vilket inte hade varit så roligt både för henne och ungen/ungarna.
Så försök övertala henne att det inte är så bra, varför vill hon ta en kull? bara för skojs skull? det låter inte så bra.
Lycka till :)
#1 Hon vill ta en kull för att hennes kanin är söt och för hon säger att det finns många som vill ha en unge efter hennes kanin. Men som jag skrev så tror jag att det ofta är så folk säger, att de gärna vill ha en unge efter någons djur men när det väl kommer till kritan så ångrar folk sig efter att ha tänkt efter lite mer.
Hur kommer det sig att man måste ta 1-3 kullar per år sen på kaninen? Vad händer om man inte gör det?
Mvh Linn
Hur gammal är hon? det låter som en liten flicka som säger sådant, väldigt oseriöst. Oj så många som skulle börja avla på kaniner för att de är så söta.
#4: har bara fått höra det av ett flertal uppfödare.
Man väljer själv om man vill avla på kaniner med okänd stam men jag skulle avråda till det. Även om min honas första kull var korsningar så vet jag ändå vart mina kaniner kommer ifrån, och vilka färger som finns längre bak i leden osv.
Speciellt det finns en risk att det är inavel. Vet hon ens om hennes kanin har ett korrekt bett? Om en hona ska ha sin första kull ska det vara när hon är runt 7 (tidigast!) - 12 månader beroende på kondition.
Att sätta liv till världen är ett stort ansvar! Man måste ha kunskaper och veta hur man ska bära sig åt om honan till exempel får problem under förlossningen, om någon av ungarna behöver stödmatas då den inte växer… Det räcker inte med att läsa på när man väl sitter där med en kull med kaninungar.
Även om jag skulle köpa en blandras kanin till kel så skulle jag ändå uppskatta att veta lite om min ungens bakgrund och föräldrar…
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
#3 Hon är lika gammal som mig, 24. Hon har aspergers och adhd, vet inte om det kan ha med de att göra, hon är rätt impulsiv. Ja det är väldigt oseriöst. Därför försöker jag få henne på andra tankar. Men eftersom jag inte kan så mycket om kaniner är det svårt för mig att lägga fram argument om varför hon inte ska göra det, vilka risker som finns osv.
#6 Jag tror inte hon vet så mycket om kaninens bett alls, men ska fråga henne det! Är det någon mer hälsokoll som ska göras? Kaninen är av någon mindre ras skulle jag tro, liten, vet med några små grå fläckar. Stående öron har hon. Lite längre päls runt huvudet.
Jag vet inte hur många ungar en liten kanin brukar få, men hur många burar kan behövas eller räcker det med en som hon har nu? Kaninen springer mest lös i lägenheten men är i buren när ingen är hemma.
Jag kommer inte att hjälpa henne om hon väljer Att ta en kull och det kommer jag tala om för henne. Hon brukar oftast ringa till mig om hon får problem och fråga vad hon ska göra. Hon klarar inte av att söka på nätet och hitta info själv, även att jag försöker visa henne. Jag har inget emot att hjälpa med "buskavel" är inget jag stödjer, oavsätt djurart, så där kommer jag inte hjälpa henne.
Mvh Linn
#6: Fungerar även upp till 1½ år, hoppare brukar vara runt 2år. :)
TS: Just med Avel innebär det en sådan stor risk för både hona och ungar. Om man ska ta allt som kan hända under en förlossning är det en hel del. Men om man tar det viktigaste.
Du skulle kunna ställa frågan till henne om hon är beredd på att själv akutavliva kaninungar om dem skulle vara missbildade eller skada sig allvarligt på något vis. Det finns ju även den risken att även honan kan förloras under en förlossning där ungarna fastnar.
Vet hon vanliga defekter som kan komma?
Vad man inte ska korsa?
Hur man tar hand om moderlösa ungar?
Sen kan det även vara bra att veta, all info som finns i kaninböcker eller på nätet(olika hemsidor) stämmer inte alltid.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#7 Ja, alltså ADHD:n och aspergern kan ju ha med saken att göra att hon resonerar som hon gör. Men om du känner henne väl och vet lite hur hon tänker och fungerar, kanske det är lättare att "nå fram" till henne om du berättar för henne vad det innebär att ha kaninungar än om hon ska försöka söka och sålla bland allt som finns på internet…?
Angående burar så räcker det ju till en början med att ha en stor bur för honan och ungarna, så länge de bor tillsammans. Men när ungarna växer och blir könsmogna fungerar det inte längre ha dem tillsammans. Hanar och honor ska givetvis inte hållas tillsammans, honor kan fungera att ha tillsammans, men det finns aldrig några garantier, och hanar brukar i 99,9% av alla gånger försöka ha ihjäl varandra om de bor ihop. Så om honan får säg 8 ungar och alla råkar bli hanar, krävs det att man har minst 9 burar, en till mamma kanin, och en var till ungarna. För man kan aldrig veta säkert att man får dem sålda och då gäller det att ha plats över själv.
Hoppas verkligen att du kan få henne på andra tankar, för det låter på din beskrivning som att det inte är så seriöst och genomtänkt… 🤔
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Har inte läst allt, men om födseln går till fel, och någon kaninunge behöver åka in till vet kan det bli dyrt! Och så kan modern avlida under födseln, det händer inte ofta, men det är alltid en risk.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
#8 Tack, precis såna frågor jag behöver! :)
#7 Jo det var så jag tänkte, att jag ska berätta för henne vad det innebär och att det faktiskt inte är så lätt som att bara para kaninen o sen sköter det sig själv. Just därför jag behöver lite info, jag kan för lite. Hade det varit hund hade det varit enklare för mig. :)
Vad räknas som en stor bur? Den hon har nu är en "normal" inomhus bur, plastbotten och galler.
Jag ska ta upp det med henne nästa gång jag pratar med henne :)
Mvh Linn
#11: Ungarna måste delas upp sen när de ska säras ifrån mamman, hanar i en bur och honor i en annan. Då måste hon isånafall skaffa hem nån till bur. En bur räcker inte om man ska ta kull, tycker jag.
Jag förstår situationen om hon har både ADHD och aspergern, men prata med henne :)
Lycka till :)
Tack för er hjälp! Har inte pratat med henne än men gör nog det någon dag i veckan, får se vad hon säger. Hon kanske har funderat lite till på det. Men nu har jag iaf lite fler argument att komma med! :)
Mvh Linn
Hej alla! Ville bara meddela att jag pratat med henne några ggr om detta och jag tror att jag har övertygat henne! Det här med att kaninen troligtvis är inavlad och att hon inte vet något om föräldrarna var nog det som påverkade mest. Hon håller på med hästar och är väldigt kunnig inom det så hon vet att man inte ska avla hur som helst på vad som helst.
Vill passa på och tacka för alla bra svar ni kom med! :)
Mvh Linn