Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1777 ggr
[Vivvvan]
1

Hjälp med pälsvård

Hejsan! Min granne har två kaniner varav en av sorten teddy. Men den har så mycket knutor och nu har jag bestämt mig för att rycka in igen och fixa detta. Vissa av knutorna är stora så vet inte om jag måste klippan lite men om jag måste det är det någon fara då? jag menar de är ute kaniner så kan det bli kallt eller…och om jag fixar han imon hinner det växa ut tillräckligt till vintern? Kan egentligen inget om kanin päls vård men har en Pudel som jag klipper och fixar med själv så en del kan jag! Några andra tips? skulle vara bra! Och finns det någon balsam man kan köpa för att få lättare ut tovorna? Tacksam för svar tycker alla djur ska få ha det bra så därför ställer jag upp så han också kan få känna sig fri och inte ha massa knutor i vägen. Och jag ska bara tillägga att ägarna inte alls är dåliga eller inte sköter deras kaniner bra bara att de hur man nu ska säga det "tog sig vatten över huvudet" när de skaffa en teddy och inte kammar den varje eller varannan dag. Skulle iallafall vara tacksam för svar! ha en fortsatt trevlig sommar på er!

Blåögd
2

Klipp hellre än att sitta och lugga kaninen (men var försiktig så att du inte råkar klippa i skinnet). Det är ingen fara att klippa ned pälsen nu när det är sommar. Små tovor kan du hålla med ena handen så att det inte drar i skinnet när du försöker borsta ut dem. Undvik att sätta produkter i pälsen, kaniner tvättar sig noga så sånt som kommer i pälsen hamnar också i magen. De är även känsliga mot starka lukter. 

Eventuellt kan du prova ett mildare pälsglans (för hästar ex. denna) att spraya på de mindre tovorna. OBS! endast just på tovorna för att underlätta utredningen. Låt det inte komma i kontakt med kaninens känsliga hud, överdosera inte (det finns fall av hästar som kliat sönder sig totalt när pälsglans har används slentrianmässigt).

Och ägarna måste verkligen skärpa sig och ta sitt ansvar med pälsvården! Antingen får de tummen ur och håller efter pälsen ordentligt = daglig borstning. Eller så flyttar de in kaninen och håller den kortklippt. Att ha en tovig kanin är absolut inte ett alternativ. På vintern går det inte att ha ett fläckvis naket djur utomhus. 

Det är tur för kaninen att du tar dig tid att hjälpa honom!

[Vivvvan]
0

tack så mycket för svar! Ja nu ska jag säga till på skarpen inga mer knutar vill jag se! Okej för när jag var på Praoa i en djuraffär så fick jag kamma lite kaniner med knutar och då fick jag en liten flaska med sprej.. typ balsam-sprej men vet inte vad det var exakt.? men då blir det att klippa han! och jag tänkte också på att jag antar att rätt mycket kiss i pälsen(?) för han har en stor knut på magen..Så kan jag då bada han efteråt eller hur gör man? har läst runt lite men hittar inget? Ja som sagt super tacksam om ni kommer med fler tips?! Vill ju bara han väl så vill absolut inte göra några miss tag..

[Vivvvan]
0

och förresten vad tycker ni är bäst att kamma/borsta ut tovor med?🤔 har ju rätt ånga olika redskap eftersom jag har en pudel..

Blåögd
2

#2 Bra att du säger till! Pälsglans är i princip spraybalsam så ja - verkar det inte innehålla några konstigheter och om det inte luktar mycket kan du prova. Jag köpte spraybalsam från Esprée till min långhåriga katt för några år sedan. Det funkade utmärkt men han verkligen avskydde doften så jag använde det till mitt eget hår istället.

Man ska ju inte bada kaniner egentligen. Skinnet är som sagt känsligt, de blir lätt nedkylda och de får inte få vatten i öronen. Å andra sidan kan han ju inte gå omkring med kissig päls. Gör som du tänkt - klipp bort tovan och tvätta om det behövs. Gör det inomhus om det inte råkar vara mycket varmt och vindstilla ute. Ljummet vatten + snällt schampo (gulsåpa har man till hästar men jag vet inte om det skulle vara så lämpligt till kanin), skölj noggrant. Efteråt är det viktigt att få honom helt torr igen - handduk + hårfön (inte för varm!). Ta det lugnt och försiktigt hela tiden så att han inte blir stressad.

#3 Har du en mindre karda kan det vara effektivt + en glestandad metallkam. Till människor och hästar finns utredningsborstar á la Tangle Teezer, men kaniner får ju ofta små filtiga tovor av underull som är riktigt kluriga att trassla ut. Prova dig fram med redskapen och lycka till!

Ninwe
0

Om kaniner inte tål att bli badade, hur kan de då tåla att sitta ute i regn en kall dag? :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Blåögd
3

#5 Tål gör de. Men det är inte särskilt bra. Det är skillnad på lite ytligt regn och att bli badad/duschad + schampo. Skinnet blir lätt uttorkat och kaninen blir nedkyld (för att avdunsta vatten åtgår energi=värme -> nedkyld kanin (tänk som när en själv kliver ur duschen eller upp från havet efter att ha badat (kaninkroppen är dessutom mycket mindre + är täckt av päls vilket gör att den fryser lättare + tar längre tid att torka vilket gör att de fryser längre))), vilket gör den mindre motståndskraftig mot sjukdom. 

De ska helst inte sitta ute i regn heller spec. inte en kall dag (även om små virrhjärnor till kaniner gör det i alla fall).

Man blir inte förkyld av varken kyla eller regn som vissa fortfarande verkar tro, däremot så blir kroppen kall vilket gör den mindre motståndskraftig mot de patogener som vi exponeras för. Vilket i sin tur kan göra en förkyld/sjuk.

:)

taxidriver142
1

Det är inte så bra att dra bort tovorna. Kaniner har ganska känslig hud som kan börja blöda. Förutom att det gör ont. Man kan försöka dela på tovorna genom att försiktigt dra isär dom. Men det bästa är nog att klippa. Helst med en sax som inte är spetsig för att undvika skaderisken. Men tovorna gör egentligen ingen större skada om man lämnar kvar dom.

[Vivvvan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hittade en produkt vi använder på vår hund på vintern som heter vacker tass som man sprejar på magen/tassar och ben så att inte snön ska fasna förmycket på den står det även något med sår och när man tar det på så är det mycket lättare att kamma kan fota så får ni se vad ni tycker ? men efter jag har använt den så kommer jag skölja av det såklart ! ananrs när jag badar han ska jag ta lactcyd för de har vi hemma och det har lågt Ph värde och är ju inte parfymerad..

Blåögd
4

#7 Jo, klippa är att föredra :) Jag håller dock inte med om att tovorna inte gör någon större skada. De bör avlägsnas direkt när de upptäcks. Spec. på djur med mycket underull. En liten hopfiltad tjorv som lämnas växer med tiden större och tätare, tillslut blir den väldigt svår att få bort. En tovig kanin får problem att röra sig eftersom det gör ont när tovorna luggas.

#8 Paraffinum liquidum är en ingrediens att vara lite misstänksam mot. Ett enskilt användningstillfälle är dock inte någon fara om du redan använt det och dessutom sköljt ur det. Lactacyd kan jag inte uttala mig om men går det bra till pudeln borde det funka till att rengöra en nedkissad kaninmage (även det är viss skillnad mellan en pudels hud och päls jämfört med en teddypälsad kanin).

Berätta gärna hur det gått! :)

Linnet
1

Det är djurplågeri att låta kaniner ha tovor i pälsen, det gör ju ont det sliter i huden, kan man inte sköta om pälsen på sin kanin är det bättre att omplacera den. Det är det som är så trist med dessa långhåriga kaniner, att man inte tänker sig för innan man köper, för dom behöver pälsvård flera gånger i veckan.

[Vivvvan]
0

De var inte hemma igår så det får bli att jag går över nu.. Tack för alla svar!