Kanin iFokus

Kanin

Etikett: tips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 1012 ggr
luK.rA.remliF
1

Flytta in 4-5 års utekaniner

Detta är bara framtida funderingar då jag eventuellt ska plugga långt hemifrån och behöver då flytta. Jag vill såklart ta med mina älsklingar :) har dock lite frågor angående att vänja om så gamla djur (görs ju självklart på sommaren) och bra lösningar för innekaniner osv. 1 vilken minsta möjliga kvadratmeter (alltså hela lägenheten) tänker ni? Har fyra ninisar de bor två och två, alltså behövs två inhängander. Jag tänker väl MINST 25 kvadratmeter. 2 är det dumt Att ta in så gamla djur som bott ute hela livet? 3 Ni som har inne kaniner har ni några smarta tips? för att utnyttja platsen? Jag har väll tänkt att ha vanliga inneburar och sen bygga med kompostgaller och kanske ha typ mattor på golvet så de kan gå ordentligt åtminstone i hagen och ifall de skulle kissa utanför buren XD Skulle vara perfekt med en balkong så de kan få känna på friska luften också :) Har även tänkt att man kan göra nån slags hyllbur då blir det ju mer yta för de :) men dela med er av era tips

VildaVittra
0

ingen erfarenhet av att ta in kaniner, men däremot massor av studielån och jag har svårt att se att du skulle ha råd med en lägenhet där du har plats med 25 kvm bara till kaninerna.

Jag skulle snarare lägga mina pengar på att kaninsäkra hela lägenheten och låta dem springa fritt.

Möbler finns ju att köpa obehandlade i händelsen av vissa gnagskador (ikea har ju en hel del i furu utan någon lack eller olja), sen kanske en loftsäng så de inte går loss på madrassen. Loftsängens underdel skulle jag bygga om till kaninbur för när jag inte var hemma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

luK.rA.remliF
0

Jag mena att hela lägenheten skulle vara minst 25 :) kan inte ha de lösa i hela då alla fyra inte är sams :/ tack för tipsen :D

farvendal
0

TS kanske har mer pengar än bara studielån? Det vet vi icke. Jag själv är student och tar inte ens studielån men har ändå en lägenhet på 45 kvm och 4 djur ;)

Jag tror inte det ska vara några problem att ta in kaninerna. Du kanske kan ha burarna i olika rum (alt. att de är frigående i de olika rummen) och göra en grind mellan, så båda kan skutta runt i olika rum. En bur i köket och en i vardagsrumme/allrummet tex. Ibland kan du stänga in det ena kaninparet så det andra kan få vara i hela lägenheten.

Ska du bo riktigt litet kanske dettainte är möjligt dock. Annars var idén om loftsäng bra. Det blir en massa mer utrymme om sängen är uppe i luften istället för på golvet! ^^

Som student brukar det oftast vara svårt att få tag i en bra lägenhet..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

luK.rA.remliF
0

Jag tänkte att ha de liksom i buren/inhägnaden och ha de ute ett par itaget i hela när jag är hemma :)

luK.rA.remliF
0

#3 tack för dina tips? :) du får gärna ta bilder hur dina bor om du kan/vill :) vad kostar lägenheten? Om jag får fråga ;) är det gott om plats trots ninerna?

VildaVittra
0

Jag skulle som sagt bygga en tvåvåningsbur av en loftsäng, då får burarna måtten 140*200*83.

Denna fanns som obehandlad förut, så håll koll på blocket: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00160866/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

luK.rA.remliF
0

Ja det är smart, blir stor bur/burar och man utnyttjar ytan :) dock 4år tills det skulle bli aktuellt men bättre att förbereda långt innan :) suger dock på att bygga saker men sånt löser sig ;)

Jills
1

Att ta in kaninerna borde inte vara något problem. Det gjorde vi när några av kaninerna blev riktigt gamla och de levde sina sista dagar som glada innekaniner. Det man kanske ska tänka på är att ta det försiktig med temeperaturskillnaden? Har jag alltid hört iallafall. Så sommaren borde vara en bra tidpunkt att vänja dem vid inomhusboende.

Jag tycker du tänker rätt bra vad gäller kvadratmeter och burar. Kompostgaller och mattor är superbra :-)

farvendal
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Har en hyra på 2400 inkl. el, det är en bostadsrätt så då är hyrorna lite lägre än vid hyresrätter/studentbostäder 😛

Jag har inga bilder, men en kanin bor i badrummet och den andra kaninen bor i köket och bredvid honom står en tom bur där jag har foder och grejer. Marsvinen bor i vardagsrummet bredvid soffan, i en bokhyllebur :) Det är lite trångt ja, speciellt i badrummet där man får trängas med min lilla skrutta haha… men det är trevligt att ha henne att prata med när man sitter på toa ^^

Beroende på hur pysslig du är kan du kanske göra en tvåvåningsbur? :) 

EDIT: tog en bild nu :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

VildaVittra
2

#7 Då har du ju några år på dig att lära dig snickra. 😉 Börja med en fågelholk eller något sånt enkelt projekt.

luK.rA.remliF
0

#8 okej vad bra :) #9 haha XD #10 haha aa :) hitta denna http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/29896381/, kan ju bli en bra grund om man är lat ;) bara sätta plankor åtminstone som en kant , kanske playwood på baksidan och resten nät, blir inte jättestor så då får man kanske såga av så båda burarna är vid marken och man kan bygga med kompostgaller också :) får först kolla upp så det inte blir billigare att köpa bara innebur och kompostgaller mot att köpa trä osv :) blocket kan ju ha burar också :P