Kanin som är svår att hantera.
Vi har en ettårig kastrerad dvärgvädur som vi köpte när han var 4 månader. Han är väldigt svår att hantera. Vi har skaffat en hona i hopp om att han skulle bli mer harmonisk. Det fungerar bra mellan kaninerna även om hanen dominerar en del, men så brukar det väl vara? Det som är svårast är att lyfta upp honom då han sparkar och rivs väldigt mycket. Vid några tillfällen har han även bitits. Detta gör att vi är rädda att bli bitna när vi lyfter honom. Kaninerna bor i utebur nu på sommaren och inne övrig tid på året. När han får gå omkring på golvet är han nöjd, buffar och söker kontakt. Han blir ofta glad när någon kommer in i köket och kommer då glatt springande. Ett problem är att han även när han går fritt kan vara lite "lurig", nafsa i kläder och ibland nypa i skinnet: det hela känns opålitligt helt enkelt. Värst är det att klippa klorna. Vi har efter många försök gått till veterinären där två personer hållt fast honom och en har klippt. Nästa gång ska han få en lugnande spruta. Ska vi acceptera att det är så här svårt och "bara låta honom vara som han "är som han är", eller finns det något att göra? Vi försöker sitta ner hos honom på golvet men mysstunderna slutar ofta med att han nyps även om vi inte rör honom. Tacksam för råd och tips?!
Det stämmer exakt in på hur min kanin va förut! :D
Det är viktigt att du inte visar att du är rädd t.ex när du ska klappa honom att du rycker fram och tillbaka med handen för att du är rädd att han ska bita dig, kaninen känner när du är osäker och rädd, därför utnyttjar han dig och gör som han vill.
När han gör något dumt är det viktigt med ett skarpt "NEJ"! Och putta gärna undan honom lite om han är allt för på.
Lycka till! :)
http://augustiskaniner.weebly.com
Lejonhuvade och Rex blandningar. ❤
Jag tycker han låter som en buskanin, som har blivit bortskämd i uppfostring för att vara ärlig. Men vissa kaniner är svåra att uppfostra, det vet jag. Speciellt när de lärt sig hur de slinker undan situationer som är måste men de inte vill.
Men jag tycker inte att han ska få lugnande för att han ska klippa klorna, det kan vara farligt om dosen blir fel och man klipper klor rätt ofta och det blir väl en väldigt dyr räkning om ni ska tänka att han blir upp till 8 år?
Har ni prövat allting när det gäller kloklippning? Handduk, rygg, golv?
För att träna sånt här måste man jobba från grunden. Hantera från golvet, sitt på golvet helst då han inte ska falla.
I början sitter ni på golvet, kanske myser eller han kommer nyfiket fram. Då ska ni försöka lyfta honom, kanske 1 sekund och sen ner och belöna honom med vad han gillar mest kan vara kel eller spenat eller knäckebröd. Nästa gång kanske ni håller två sekunder och belönar.
Men sen ska ni hålla två sekunder och han inte ska sprattla någonting, vilket kan ta ett bra tag men det är helt klart värt det. Och när ni lyckats med att ha lyft honom 2 sekunder och han inte sprattlar, ner på golvet och belöna, det är viktigt att belöna för att då gillar de ju det, åtmindstonde lite. Och sen får man öka tiden man bär kaninen så kanske ni kan hålla 1 minut efter träning.
Och kom ihåg att ha kaninen nära kroppen, bry dig inte om att den biter o nafsar i fingrar även om det är svårt. Kaniner är ju rädda för att bli lyftade för att det är en naturlig instinkt, men man måste få dem lita på en och att få dem förstå att det inte är farligt att bli upplyft.
Lycka till!!
En till sak, kaniner som inte blivit hanterade av människor som när de vart under 8 veckor är svåra att hantera. Min kanin blev inte det då uppfödaren tyckte att de va för spralliga och jobbigt men det är något som påverkar hela kaninens liv.
//Joanna
Tack för era tips?! Ja, han är ganska bortskämd, men det är skillnad på olika kaniner. Vår andra kanin är det inga problem med. Vi har provat olika sätt att klippa på, men han rycket alltid så hårt med tassarna och någon gång har det därför börjat blöda. Han bodde tillsammans med 4 andra hankaniner i en gandka liten bur innan vi käpte honom, och säkert har det påverkat. Den första ägaren hanterade säkert inte kaninerna något alls. Hade jag vetat hur svårt det skulle vara hade jag inte skaffat den här kaninen, men nu är han vår och vi tycker mycket om honom… Vi kämpar vidare. Tack!
Då kan ni träna på att hålla honom och hålla på med tassarna utan att klippa klorna, stegvis, ungefär som att lyfta :)
//Joanna
han är ialla fall söt😉
Mvh Shy och Hannah