Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1807 ggr
gickan87
0

Belgisk jätte/Dvärgvädur?

Ni som äger denna blandning, hur är dem/den att äga? Temperament? Hur stor/liten är den? Visa gärna bild :)

MVH Erika :)

[hästtösen]
0

Jag har haft två Belgisk jätte/ Lejonhuvade kaniner o de blev ungefär mittemellan stora. Men dock tycker jag inte det var någon vidare seriös PARNING då modern var en Lejonhuvad och fadern var en Belgisk jätte. Men tragiskt nog blev de två kaninerna uppätna av räven så det var synd :( , nu har jag bara renrasiga jättar :)

Funderar du på en sådan blandning eller är du bara nyfiken?

Sen är de nog helt olika då någon av ungarna kan bli lika stor som en jätte o någon annan kanske blir lika stor som en Dvärgvädur o nån eller flera blir mittemellan dessa två raser :)

Har tyvärr inga bilder dock.

[Bolten]
1

#0 Ignorera denna kommentaren ifall du inte vill svara är bara väldigt nyfiken på varför du undrar? :) Alltså ifall du själv funderar på att ta korsningen eller köpa en unge ur en? :) 

Undrar också lite vad som är poängen med att ta den blandrasen?

gickan87
0

#1 Tack för ditt svar! Jag tror denna kommer bli mellanstor men har inte sett den live ännu :) #2 Det finns en sådan blandning till salu på blocket, och jag är intresserad av en kanin i mellanstorlek som sällskap till min frasse :)

[hästtösen]
0

#3: Varför inte skaffa en till Frasse bara? om det är en unge du ska köpa så behöver de inte vara 100 % säkert att den blir mellan stor. Skulle isåfall kanske satsta på en av de större vädurs raserna eller en till  Frasse :)

gickan87
0

#4 Denna är 6 månader. Får inte köpa en till frasse, inte ens en till kanin egentligen. Så därför får det bli en mellan stor :)

Emmetem
0

Jag har haft dvärgvädurar/franska vädrurar :) Ungarna blev väldigt tillbakadragna av sig trots att vi grejade mycket med de. Och mamman har ett underbart temperament. Så det är tyvärr inte en mix jag gör igen, men de blev väldigt fina till utseendet! De blev ett mellanting mellan mamma och pappa väldigt exakt för vår del med storlek :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[hästtösen]
0

#5: Ok, förstår, men ett tips? är att om kaninen inte är så långt bort från er att ni tar med er frassen o låter de träffa varandra först, för det är inte alltid säkert att kaninerna kommer gå bra ihop med varandra, så bäst att kolla hur det funkar innan man kanske tar hem en kanin som sedan inte ens kan bo tillsammans med din kanin. :)

[hästtösen]
0

Får man vara nyfiken igen o fråga om det är Bonnie du ska eventuellt köpa?

gickan87
0

#8 Om Bonnie bor i Ovanåkerstrakten så kan det säkert vara hon :) Känner du ägaren?