En kanin eller två?
Hej!
skulle vilja ha lite råd ifrån er som är duktiga på kaniner. Vi har en hona som är lite över 1 år nu som nyligen är kastrerad. Har skrivit i ett tidigare inlägg om hennes jobbiga beteende och vi hoppas nu att hon ska må bättre och bli en trevligare kanin efter kastreringen. Men nu till min fråga. Vill kaniner vara två stycken? Och om den mår bäst av det, ska man ha två av varje kön eller en ut av varje? Skulle behöva ha lite tips? ifrån er som sitter på kunskap om detta. Min spontana tanke är att isf skaffa en hankanin.
Vi har inte en jätte stor bur utan en sådan som dom säljer i djuraffären den största, tyvärr har vi ingen plats för en större så kan det bli för trångt för två i en sådan bur.
Tacksam för svar
I lagen står det bör.
Och det är så himla olika från kanin till kanin om de vill ha sällskap i buren eller inte. Men om kaninen inte vill det brukar den uppskatta kanin i buren bredvid, så att den har lite kaninsällskap ändå 🙂
Har hela tiden haft kaniner ensamma fast i burar bredvid varandra, alltid haft minst 2 kaniner eller så har syrran med haft.
Men nu har jag 2 par kaniner (alltså 2 "grupper" där de går 2 och 2) och sedan en hona som går ensam just nu.
Nu har jag fått upp ögonen mer och mer för att ha kaniner 2 och 2 eller fler, (om det fungerar). Ser andra beteenden hos dem osv.
Hon som går själv, får se kaniner i hagar bredvid osv.
Ser inget fel med att ha kaniner själv, men om man kan är det bra att ha 2 kaniner ihop eller bredvid varandra 🙂
Antingen har man 2 honor ihop eller 1kastrerad hane med en hona.
2 hanar ihop, som är okastrerade får man inte ha och 2 kastrerade hanar är en stor chansning.
Så jag rekommenderar 2 honor eller 1 kastrerad hane med hona (jag har båda delarna haha).
2 kaniner ihop kräver yta, jag skulle inte ha under 1,5-2kvm till 2 kaniner, de behöver sin yta och sina revir så att säga🙂
Hade 2 kaniner i en 150x60 bur, fullt lagligt osv men igentligen lite för litet känns det som men fungerade bra och de var ute många timmar/dag i huset och sprang men nu bor de större, så var bara tillfälligt.
Lycka till!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för ditt inlägg 🙂Funderar på det du skrev att du rekommenderar 2 honor eller 1 kastrerad hane med hona. Men min hona är nu kastrerad hur skulle det funka med en hane som kompis? Måste även han kastreras trots att honan är det, jag tänker på risken med osämja?
#2 Ja kan det göra men helst bör han vara kastrerad också 🙂 finns en risk att han kanske försöker para henne ändå, är påstridig osv.
Sedan kan hanar vara skvättiga om man har otur och då brukar det hjälpa med kastrering, så det är att föredra🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.