HJÄLP, kaninerna bråkar :(
Jag har en kastrerad hankanin som är ett halvår gammal. För några dagar sedan kom jag hem med en "vän" åt honom, en 12 veckors hona och tänkte att dom skulle i framtiden kunna dela bur ( är i varsin bur som står bredvid varandra nu)
Vaje gång dom får hälsa på varandra blir det bråk, dom biter varandra, luggas, "slåss" ovs… Har satt ihop dom på ställen med mycket plats så att dom skulle kunna "komma undan" om dom ville det. Båda kaninerna är supersnälla mot människor, men när jag delade på dem under ett bråk blev jag biten av hanen, och så fort jag delat på dem blev han snäll igen :/
Många gånger när de bråkar kommer också en stark lukt, tror det är från hanen…
Har också blivit tyungen att dra isär burarna en bit nu :/
Kan jag få dem att acceptera varandra?
jag vet inte vad du skulle kunna göra mer.
Han kanske inte vill ha en burkompis…
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Är det inte bara så att de behöver tid att vänja sig vid varandra?
Vi hade en 5 år gammal hona som vi skaffade en yngre hona till. Fösta gången det träffades sprang den äldre runt i buren och jagade den yngre. Dom fick vara i varsina burar efter det med bara ett galler i mellan. Efter ett tag så kunde vi släppa ihop dom och det gick hur bra som helst. :)
Hälsningar Lurvas11
släpp utom på njutral mark där ingen av dem har varit
hur länge sedan sen kastrerade du hanen
#1 - Han behöver inte ha en burkompis, men vill ju de ska kunna vara lös i lägenheten samtidigt, annars blir de ju mindre tid utanför buren för dem :/
#2 Så bra :) Hoppas på liknande själv :)
#3 Finns inte så mycket ställen hanen inte varit på förutom diskhon och garderoben. 3 veckor sen tror jag :)
#4 Man bör vänta 4-6 veckor efter kastrering innan man sätter ihop honom med en hona 🙂 Inte pga beteende utan med spermieproduktionen osv
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Ska tänka på det :) Trodde hon var för ung bara :P Men det kanske inte hanen tänker på direkt…
Någon som vet något om beteendet?
#4 jag hade tänkt att göra precis som dig, ha 2 kaniner i olika burar men som kunde leka tsm ute.
Då fick jag till svar att det var en dålig ide då det bara blir jobbigt för dem, med att hälsa på varandra o börja om från början typ.
Det var det rådet jag fick här från kif, att inte göra så utan låta dem bo ihop isf
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#7 Jag vill ju i första hand ha dem tillsammans i en bur, och jag tänker fortsätta försöka såklart ( har hört att de brukar gå bra med kastrerad hane + hona), men om dom inte vill alls så får jag ha dem i olika burar. För jag kan inte tänka mig att sälja/ge bort en, det händer inte<3

Du är säker på att det verkligen är en hona då så det inte är två hanar du har. Det brukar ju för det mesta funka bra med kastrerad hane och hona.
#9 Enligt härstammningsbeviset är hon en hona, så jag hoppas det stämmer…

#10 Ja men bäst att dubbelkolla, det händer ju att det blir fel.
Mina slåss också hur jag än gör.. eller det är honan som blir bitchig, hanen försvarar sig mest bara.. lite trist men alla kaniner uppskattar väl inte sällskap antar jag.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#10 det kan bli fel tyvärr, så dubbelkoll är bra 🙂
#10 mina ungar som jag sålde till min granne var båda honor (trodde vi) kan såklart se de väldigt tydligt men ibland kan det vara väldigt svårt. De slutade med att dom fick kaninungar för cirka 2 veckor sedan.. Den ens var då en hane vilket vi verkligen inte trodde ;)
Nemo, Bamse, Tage, Trixi, Sprallis ❤️
Det kan vara att buren är för liten…..dom gillar att ha sitt revir….Har du provat med en stor tex utomhus bur?
#15 Ojdå, så de kan gå :O Jag hoppas verkligen inte jag försöker få 2 hanar att gå ihop :/ Ska försöka kolla "henne" :)
#16 Dom har aldrig varit i en bur tillsammans, bara löst i lägenheten. Den buren jag hade tänkt dom skulle ha sedan är 120 x 58 och 2 våningar, så dom behöver inte ens se varandra om dom inte vill :)
Jag har haft samma problem, det tar tid. Låt dom "vänja" sig vid varandras lukt som ett första steg. Om de attackerar genom burarna skulle jag sätta en avskiljare emellan burarna till att börja med. Skynda långsamt tror jag är bäst i sånna här lägen.
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Oj försök inte med 2 haner i hop, dom kastrerar verann först, sen dödar dom verann….2 Haner går INTE i hop!!!!!
#19 Hon har inte sagt att hon ska ha 2 hanar ihop.
Och snälla, skrik inte.
#19 visst är det en onödig risk att ta med att sätta ihop två hanar men mina tbå bästa kompisar har två hanar var som bor ihop. Dom har aldrig bråkat!
#21 Dock inget man bör satsa på att försöka med tycker jag, även om det kan gå, så är det ovanligt att det fungerar, även om de är kastrerade. Större chans i så fall om de har mycket stor yta som kastrerade i så fall 🙂
#22 ja jag sa inte att det var en bra ide ;) sa att det gick :).dock är alla hanar föredetta honor xD så dom skulle vart honor :P
#23 Ja det är ju inte så ovanligt hehe
#18 Precis så har jag gjort nu :)
#19 - Det är en kastrerad hane och en hona tillsammans tråden handlar om…
Har även kollat upp att det verkligen är en hona nu, och det var det :) Tycker dock hanen är lite mer aggresiv mot henne, hon skyddar sig mest. Men jag har inge bråttom, det kan få ta sin tid.
#25 Precis, det tar tid. Och din hona är liten än, hon kan inte riktigt hävda sig. De kommer "behöva" bråka för att göra upp, men är hon för liten kan hon bli skadad i processen. Bättre att avvakta som du gör nu. :)
Inte alla kaniner som vill ha sällskap. När kastrerade du hanen? om du kastrerade honom "försent" kan de vara att hans haniga beteende sitter kvar och då att honan blir förbannad på honom. Kan också vara att honan ser allt som sitt revir och de blir bråk just därför.
Mina gick inte alls ihop, hanen var för på trotts kastrering och honan såg allt som sitt på direkten, men efter några veckors kämpning fick jag dom att bli någorlunda bra kompisar genom att klappa extra mycket på honan då de var hon som alltid började "anfalla" och sedan klappa hanen på samma gång som honan tills dom låg bredvid varandra och mös och efter de blev dom vänner, nu bor ena på balkongen och andra inne, på somrarna är dom vänner men ej på vintrarna.
Släpp lös dom på neutral mark, alltid bästa sättet och om de inte finns så skura genom ett rum och sedan låt stå tomt nån vecka, lukten lär inte vara borta men minskad.
Sen de #7 fick råd om, att de bara blir jobbigt för kaninerna att hälsa på varandra om och om gen mm. är bara skitsnack, mina får träffas när dom är lösa på gården och dom känner igen varandra så de är ingen process som måste börjas om varje gång dom ska träffas :)
#27 Det märktes på mina att det tyckte att det var "jobbigt" att träffas om och om igen, men det var nog för att de "egentligen" var redo att bo ihop då. De behövde bara ha en avslutande fight, annars låg de och tryckte så nära varandra de kom i varsin bur. :P
Det beror nog på vart och hur kaninerna är, om det är ute på gården är det ju inte i samma rum som buren står som det var i mitt fall. Tycker det är smart som du gjorde att klappa på dem samtidigt.
#26 Honan är faktiskt större än hanen redan, och hon är bara ca 13 veckor. Men hon kan ju bli rädd eftersom hon bara är ett "barn" så tänker jag :) Men hur mycket ska man låta dem "bråka"? Vill ju inte att någon av dem ska bli skadad eller biten illa :/
#27 Hanen kastrerades vid 5 månaders ålder. Idag såg jag honom gå och stryka hakan på ställen hon varit på i lägenheten…och när hon nosade på honom genom gallret så försökte han bitas och började knorra…han lät som en liten gris ungefär :P
Ska försäka klappa när det blir bråk mellan dom, kan ju funka :)
Härligt att höra!
Så bra att dom funkar nu då…..:)
Hur fick du till det?
Jag började tro att det var 2 haner….för det verkar inte funka här hoss mig iallfall…..och det är så himla svårt att se könet tycker jag…inte ens djurläkaren klarade av det på en hona jag har….fick gå till en expert faktisk…vi trodde länge det var en kille….