Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 462 ggr
Nadde&Nellie
0

Funderar på köp av kanin!

Hej!

Vi funderar på köp av kanin då vi kommer välja mellan rex, teddy eller någon annan ras med inslag av teddy/rex. Det skulle varit roligt om man kunnat köra lite agility, tricks och gos, såklart. Vilken av raserna skulle passa bäst då? är det lättlärda och hur är dem raserna i allmänhet?

Tacksamma för svar och tips?! :)

fossingen
0

Ja, alla raser kan ju tränas. Rexar är ganska lugna och fina.

Fridaaaa
2

Lättlärdhet = individuellt.

Rex, är det rasen du menar du eller dvv rex? För dvv rex upplever jag som mycket livliga och envisa. Kräver även en hel del skulle jag säga, mer än t.ex många dvv. (egen erfarenhet bara)
Rex kräver ju lite större yta eftersom de väger 3-4 kg ungefär.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trasdockaa
2

Både teddy och dvvrex är inga raser kag skulle rekommendera till en kaninnybörjare tyvärr. Har båda raserna och fött upp båda under flera år, och teddy kräver mkt pälsvård, och dvv rexarna upplever jag som en ras som kräver mycket mental stimulans för att inte bli understimulerade. Men självklart kan man som nybörjare lära sig allt, men blir dock svårare :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

natha-mjau
1

Rex är väldigt envisa och bestämda, har jag märkt själv och hört av andra.
Annars är rex väldigt livliga och energiska,såklart individuellt men beskriver min nu :). Visar tydligt vad han vill och inte,men det tycker jag är bra. annars hur go som helst.
Holländsk kanin har jag klicker tränat med och det har gått super, den enda rasen jag lyckats med :) Det är en ras jag rekommenderar  till alla, väldigt tillgiven och go ras.

Nadde&Nellie
0

Tack för svaren!

Jag är inte direkt nybörjare då vi haft hermelinkanin i 3 1/2 år men han dog tyvärr i vintras. :(

Skulle vilja prova någon av dom här raserna för att jag tycker dom verkar trevliga och min mamma är allergisk mot vissa pälsdjur (det bruka vara olika från indevid till indevid.)

dvvrex låter som att den vill göra nya saker, skulle en såndan kanske passa även om dom är lite svårare? Eller är det kanske bättre men en rex eller teddy? Jag vill inte ha en ras som bara vill sitta i buren utan en som även vill ha stimulans, träna m.m. Alla dom här raserna verkar så fina på olika sätt! :)

Hur skulle ni ha tänkt? :)

Fridaaaa
0

#5 Jag hade nog valt normalpälsad eller lejonhuvad dvärgvädur som nybörjare.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

natha-mjau
0

Jag hade valt rex om du vill ha en energisk och påhittig kanin,
Har tidigare haft holländsk kanin,hoppkorsning, lejonhuvad, hermelin och blandras. Så rex är den mest aktiva av dem iallafall. :)

Trasdockaa
0

Om du inte är nybörjare och vill ha en liten hund i kaninkeopp som behöver mkt träning och stimulans så rekommenderar jag absolut dvv rex. Men de är som sagt inte den enkaste rasen. Om du bor i Uppsala eller dess närhet är du välkommen hit och hälsa på mina :) föder inte upp längre, men är kaninbetjänt till pensionärshemet här hemma :p

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)