Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1232 ggr
TussenoSnuffan
0

Snuffan har blivit tjuvparad..

Vår Snuffan rymde och blev tjuvparad med en vildkanin. Jag har haft mina aningar, men i fredags när jag kom ut till buren hörde jag något som lät och jag lyfte på locket till deras kryp in och såg något som rörde sig i höet…

Nu har vi kollat och sett att det är 6 stycken små ungar som alla ser ut att må bra. På Snuffan märks det ingenting. Hon har varit pigg hela tiden och skuttat runt i "hagen" sedan födseln och vill helst vara med sin kompis Tussen.

Tack och lov har en djuraffär lovat att ta ungarna när det blir dags, så vi kan bara njuta av våra bäbisar. Kyss

Som oplanerad kaninuppfödare har jag lite funderingar…

Snuffan bor med Tussen (kastrerad hankanin) och de bor tillsammans i en utebur med en "hage" runt buren. Dagtid kan de hoppa ut och in ur buren och på nätterna blir de inlåsta. Tussen, kastrerad hane, har varit inne och nosat på ungarna men verkar inte bry sig så mycket. Behöver vi vara oroliga för att han skall skada ungarna på något sätt?

Jag tar gärna emot lite praktiska råd om att ha små kaninbäbisar…

Eva

[Niike]
0

Egenligen borde det vara bättre om du särade på kaninera - att Tussen fick vara i en annan bur sålänge. Snuffan behöver vara ifred och se till sina småttingar, och då kanske bara Tussen är ivägen. Jag vet ju inte hur dina kaniner är, men Snuffan kanske ser Tussen som ett hot mot ungarna , och försvarar dem genom att ge sig på Tussen. Så jag tycker inte du ska ha dem tillsammans nu, tills ungarna är sålda.

[Niike]
0

Lite andra råd: Låt ungarna och honan vara ifred nu de första dagarna. Salt/mineralsten kan vara bra att ha om du inte redan har det. Rent och fräscht vatten är jätteviktigt, vitaminer också. Maskrosblad är bra för mjölkproduktionen (vitaminrika). :) Grattis till ungarna förresten!

TussenoSnuffan
0

För Snuffans del tror jag att hon helst vill ha Tussen hos sig. Hon blir alltid lite "orolig" när han inte är hos henne och så fort han kommer tillbaka så slickar hon honom. Hon skuttar alltid efter honom hela tiden…

Samma morgon som jag hittade ungarna pysslade hon om Tussen precis som vanligt och var hur pigg som helst.

Bra tips? om maskrosblad! Skall se till att hon får det varje dag.

[Niike]
0

Aha okej. Då kanske det funkar ändå. :-) Tänk på att inte ge jättemycket maskrosblad om hon inte är van vid det. Brukar hon få gräs? Annars måste du ju vänja henne vid maskrosblad först, så hon inte får diarré .

callo
0

Det är väldigt viktigt att göra rent buren OFTA, jag tömde den varje dag när jag hade ungar. För annars kan dem lätt få en tarmsjukdom som ofta leder till döden..som uppkommer av bakterier från avföringen!

Lycka till:)

KajsaM
0

Jag skulle rekomendera dig att inte ge till en djuraffär, det är "okunniga" småbarn som ofta köper därifrån. Och sedan glömmer kaninen efter nån vecka. Visst kan dom få ett bra hem men tyvär så händer det inte så jätteofta. Försök hellre sälja dom själv :)

[Niike]
0

Håller med Kajsa lite där. Försök först själv att sälja dem, då vet du var de kommer och du kan avböja köpet om du inte tycker det är rätt köpare. Om du inte får dem sålda får du väl i nödfall då, ge dem till djuraffären.

TussenoSnuffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag trodde att man inte skulle röra ungarna förrän de själva kommer ur boet, så hur skall jag då göra rent hos dem??

Nu ligger de ju bara i en liten hög…

Skickar med en liten bild på de små underverken.

KajsaM
0

Oh vilka små tjockisar ;-)

TussenoSnuffan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på mamma Snuffan också…

callo
0

Nej inte göra rent i själva deras bo men i resterande buren :)

TussenoSnuffan
0

Hmm, jag tänkte väl det!

Jag antar att det lär bli ganska smutsigt i buren när 6 stycken små krabater börjar skutta omkring…

Angående att lämna till djuraffär, så skall jag försöka få bra hem till så ´många som möjligt, men annars måste jag tyvärr lämna dem där. Vi har inte möjlighet att behålla någon heller.

Snuffan skall kastreras så fort ungarna flyttat, annars blir det nog favorit i repris…

Tack för alla råd och tips?!

vickan1976
0

Väldigt söta ungar!

Jojsan
0

så söta ungar :) håll oss gärna uppdaterade med fler bilder på sötnosarna :D

callo
0

OM du vill kan du kika in på mitt inlägg "Mina bebisar" (vet ej hur man länkar inlägg..) bilder från mina ungar som också var oplanerade och hade en vildkanin som pappa;P Dock har vissa vitt i sig men dem bruna kanske liknar hur dina kommer se ut:)!

myriis
0

Lycka till med ungarna!

Jag tycker det är så synd att det har varit massor av tjuvparning på Kif på sistoende, tror det är upp imot åtta kaniner som tjuvparats, och alla nu ivår..

jees94
0

guud vad söta!

annaforsgren
0

tjoffsen kannske har tjuvparat två honor hon psyko här på KIF, hon hade passat honnom , då smet de över till varanndra.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[Zoie]
0

Grattis till bebisarna <33

Ellen95
0

# 10 Snuffan är jätte lik min kanin lillan:) Fast hon har inte "hängande" öron.

annaforsgren
0

jättegulliga:D jag vill ovkså ha kaninungar:P

__iE
0

vilka söta små tjockisar :P urgulliga! :D

KvirrZ
0

Söta :)

- Mvh Emma

TussenoSnuffan
0

Om någon är sugen på en av mina bäbisar, så är ni välkomna att höra av er. De kostar gratis!

Om några dagar börjar de nog öppna ögonen och ta sig ut ur boet och då skall jag lägga in nya bilder. Nu får de vara ifred så länge, men vi kan inte låta bli att lyfta på locket och titta varje dag. Nu kryper de runt, kliar sig med bakbenen, men ligger mest i en stor hög…

annaforsgren
0

Vad gulligt^^