Kaniner med varbölder
Jag undrar om det finns någon mer här inne som har kanin med varböld eller som lyckats bli friska från det, så att vi kan följas åt i händelseförloppet. Berätta gärna lite och lägg upp en bild på hur din kanins första böld eller nuvarande böld ser ut. Själv har vi två kaniner med varböld, Sotan har ingen just nu men hon har ett öppet sår som vi håller på med efter att en varböld spräckts av sig själv (tack och lov) och våran kanin Busen är nyopererad efter en gigantisk böld i kinden från hakan. För er som vill läsa mer om varbölder har jag en artikel här http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=3184414 som jag har skrivit med den informationen jag har fått. Ska fylla på den lite mer sen. Här är iallafall Busen med sin stora böld.
Min förra kanin hade vid två tillfällen med flera års mellanrum en stor illaluktande böld under hakan. Båda gångerna återhämtade han sig helt efter någon månad utan åtgärd. Han blev trots detta 10 år gammal. Har tyvärr inga bilder på bölderna. Jag misstänker att orsaken kan ha varit inflammation i tand eller käke.
#0 Bra skrivet, helt korrekt. Har själv haft böld på kanin under hakan som opererades. Och som sagt är det mycket jobbigt och svårt.