Tidigast ålder att få ungar
Hej! Jag har funderat på Att ta en kull på Tequila i sommar istället för nästa sommar, hon är ca 6 månader nu och är i bra hull. När kan man ta kull igenkligen?
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
tycker 6 månader är i yngsta laget. Jag hade väntat tills minst 8 månader :)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Minst 7 månader skulle jag nog säga, gärna 8 eller mer.
Varför inte para till våren så ungarna är lev. klara till nästa sommar? :)
Hälsningar Amanda och kaninerna
8 tycker jag
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#2 är lite nojjig efter det med Sotan. Hon blir ju 8 månader när hon föder om man parar nästa månad :)
4# Förstår det! Men para vid titigast 7 månader :)
Hälsningar Amanda och kaninerna
Tror att det är smartast para till vintern/våren! Då blir ju ungarna leveransklara till nästa sommar/vår :)
Aldrig bra att stressa med sånna här saker! Om jag inte minns helt fel så var väll Sotan runt 2-3 år (inte helt säker), so om Tequila är runt året när det är dags så är det nog lugnt! :)
T.ex hoppkaniner parar man ju i vissa fall första gången vid 2 års åldern, dock inget jag rekommenderar till icke hoppkaniner. För hoppisarna har ju väldigt bra kondition och mycket muskler!
Jag förstår helt hur du tänker med med Sotan, min älskade Bowie gick bort vid kastreringen. Efter det har jag extremt svårt att ens tänka mig söva en kanin igen, det sitter verkligen i och man blir himla nojjig :(
Som sagt tror att om du parar henne i typ februari/mars blir det nog bra :)
Lite OT här, men får man lov att fråga vem som är hanen och vad syftet med kullen är? ;) Alltid kul att veta! :)
Jag tar alltid första kullen precis innan 1 års ålder. Innan dess är inte honan mogen / mia
#6 då väntar jag tills våren :) ska låna hane, en rexpälsad dvv
Håller med #6! :)
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
#9 Låter bra! :)