Färg till inomhusbur i trä?
Jag har under en ganska lång tid funderat på någon form av fackbur i trä till de kära långöronen 🙂
Jag vore nu supertacksam över tips? från er som är händiga och som byggt burar i trä för inomhusbruk:
Vad för färg har ni använt till burbottnen? Och vad för färg rekommenderar ni till burens övriga delar, såsom reglar och väggar?
Jag har läst i tidigare trådar här på KiF att folk bland annat använt kallasfalt till bottnen, men det lär ju finnas risk att den börjar lukta om det är lite högre temperatur inomhus..?
Jag ska väl erkänna redan från början att jag har tummen mitt i handen och nog inte kommer våga ge mig på något burbygge i egen regi, utan måste ta hjälp av en snickare eller så…
Men att ha information och lite koll är ju ett måste, även om det inte blir jag som bygger buren!😃
Jag har sett på marsvinssidor att de använder plastmatta eller vaxduk i botten, det kanske skulle funka? Bättre än kallasfalt, som precis som du säger säkert kan lukta illa när det blir varmt.
Annars till resten av buren ska du bara använda giftfri vattenbaserad färg.
Hoppas du vill visa bilder sedan när bygget är klart!
Vet att några har använt någon badrumsfärg från biltema som ska vara avtorkningsbar :) har dock ingen aning om vad den heter men kika på deras hemsida!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#2 Ah, det är ju absolut en möjlig idé, någon form av plastmatta eller vaxduk! Tack för tipset!🙂
Man får bara se till att fästa den ordentligt i så fall så kaninerna inte kommer åt att riva upp den o tugga… Den ena kaninskrutten jag har hemma är nämligen en riktig liten marodör som redan har en halv vaxduk på sitt samvete, hehe!
Blir bygget av kommer jag säkert inte kunna låta bli att bildbomba 😃
#3 Ska kolla upp badrumsfärg på Biltemas hemsida! Tackar för tipset!😉
#4 Rusta säljer en hel del färger till väldigt bra priser, det är bra kvalité för så lågt pris. Här har du en färg som passar utmärkt att måla med i kaninbur http://www.rusta.se/kok-hall-tvattstuga-p10301199.aspx
Själv har jag använt vanlig väggfärg, dvs 7 i glans och den är även avtorkningsbar och håller bra kvalité på såväl tapet, trä m.m :)
Du målar bara två lager färg som vilken annan färg som helst.
#5 Stort tack fossingen för länken och de handfasta tipsen!!😉
Verkar vara en kanonfärg, som tål tuffa tag och kan användas på ytor "med höga krav på tvättbarhet". Perfekt ju!😃
#6 Hehe , jajamen :)