Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kullplanering
Läst 1617 ggr
Stephie.bc
0

VILL PARA KANINER

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej! Min goda vän har en kanin som troligen ska paras med min egna kanin. Jag är inte riktigt säker vad honan (1,5 år) är för ras (jag ska fråga henne men hon kommer troligen inte ihåg).

Min är en grå renrasig dvärgvädur på 2 år.

Jag undrar hur kaninungarna kommer att bli som öron etc. Jag är ny på sådant här så jag vill gärna ha tips? (vet att jag måste ha flera burar redo etc.)

Just make sure you make yourself happy! Glad

The crowned one

Emlielki
30

Mitt tips: Para inte.
Det finns allt för mycket kaniner som söker hem och då er PARNING inte verkar ha något annat syfte än för att ni vill så skulle jag verkligen avråda er från att para.

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Stephie.bc
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min egna glada kanin som unge. Han ser nästan exakt ut som honan men med hängande och längre öron.

Just make sure you make yourself happy! Glad

The crowned one

[neptunens]
17

Nej.
Om man inte ens har någon aning om vad ens kanin är för färg,(nej han är inte grå), eller ras (nej han är knappast renrasig) eller hur gammal den är, ska man låta bli.

Det är inte bara att släppa ihop två kaniner och hoppas på det bästa.

Mannez
3

Innan man parar bör man fråga sig vilket syfte man har med denna kull. Man tar inte en kull bara för att det är sött eller roligt. Det finns redan ett enormt överskott av kaniner, är det nödvändigt att sätta fler till världen då?

Har honan haft kull innan? Om det är hennes första och hon är 1,5 år så bör hon vara i bra kondtition och hull, annars kan det bli komplikationer vid födseln.

Tänk på att läsa på ordentligt innan, leta i god tid efter eventuella köpare, se till att ha lediga burar till hands. Ni kan hitta jättebra och informativa artiklar här på kanin.ifokus, men även vid Kaninmagazinet.se.

Har ni läst på nått innan? Vad vill du veta?

Hälsningar Amanda och kaninerna

Fridaaaa
5

Ett tips: Para inte!

Det finns redan många hemlösa kaniner och man ska inte para bara för att man vill para, det är så himla mycket mer!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

starfredberg
0

#3 han kan visst vara renrasig fast med otroligt dålig öronställning. Säger som de innan tänk efter innan hur gör ni om inte alla blir sålda? Har ni plats att ta hand om dem isåfall?

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

Stinastygg
2

#3: Håller absolut med dej, MEN vad jag förstod det så är det honan på bilden i första inlägget. I inlägg #2 ser vi hanen, som visst kan vara renrasig som det ser ut, men jag vet ju inte. Plus att ingen har sagt att åldern är okänd, heller.

Så en del oförtjänt kritik var det allt du kom med.

Men jag säger som alla andra till TS: Para inte.

Linda1977
2

Vad ska ni göra med eventuella osålda ungar och är era föräldrar medvetna om detta? Är ni minderåriga är ju huvudansvaret för kaninerna era föräldrars. Kan också bara blir hanar och dessa kommer att behöva varsin bur. Som andra skriver, vad är syftet med att ta kullen? Jag är 36 år gammal och planerar redan nu för mitt livs första kull till nästa sommar. Jag har sökt efter en viltgrå Dvv med BRA föräldrar och nu har jag hittat honom, nästa projekt är att hitta en hona med lika bra stam för Att ta en kull mellan dessa. Så mitt syfte är att få fram så bra utställningskaniner som möjligt för att sedan avla vidare, självklart ska de också vara lugna att hantera och fungerar som familjemedlemmar. //Linda

Stinastygg
0

#8: Vadå, kan det bara bli hanar i denna kull? Vad baserar du det på? Eller menar du att risken finns att utfallet i värsta fall kan bli en kull med enbart hanar i?

Linda1977
1

9# Nu menar jag om det bara skulle födas hanar, det händer ju att det bara blir hanar eller honor i kullarna. //Linda

spacesheep
8

Mina tips? till dig är att:

• Fråga oss precis vilka frågor du vill! Är det något specifikt du undrar över?
  • Läsa lite artiklar om uppfödning - kaninmagazinet.se är jättebra
  • Prata med din vän och avblåsa planerna. Ni vet för lite om hennes hona (vilka hennes föräldrar är, arvsanlag, ras osv.) för att ni ska kunna vara säkra på att det kommer bli en bra kull. En avelshona får ofta sin första kull när hon är ca 1 år, så din väns hona kan vara lite för "gammal" för att orka med en födsel också. I vilket fall om hon inte har väldigt bra kondition.
  • Fundera över vad en uppfödning verkligen innebär. En mängd burar, väldigt mycket tid till kaninerna, risker, veterinärskostnader osv.
  • Kolla efter lokala uppfödare. Kanske kan du få hjälpa till med någon annans kull, och få praktiska tips? av denne? 

Och som många andra säger finns det en uppsjö av hemlösa kaninungar redan. Kanske är det bättre om ni bara sätter er in i ämnet och planerar en kull från början för framtiden. Med föräldrar som har stamtavlor, tar kontakt med uppfödare som är kunniga och kan svara på specifika frågor. 

Det tar lååång tid att förbereda sig för att faktiskt ta en kull, man måste ha utrymme för alla ungar och vara beredd på de risker som finns. Om honan inte är i bra skick, alltså äldre, otränad och äter dålig mat finns det risk att hon inte överlever födseln. Alla ungar som föds är inte alltid friska, och man måste veta vad man ska göra i nödsituationer. Man måste vara beredd på att man kan tvingas avliva ungar. Det är inte bara roliga saker med en kull, och det sätter stort krav på kunskap och ansvar hos uppfödaren.

Vill du verkligen ta en kull längre fram så rekommenderar jag att du parar två kaniner som har stamtavla. Inte bara för att de blir renrasiga, utan för att då har ni en garanti på att de kommer från en bra uppfödare och har bra gener. Många kaniner från exempelvis djuraffär bär på bettfel och andra saker som kan orsaka livsfarliga problem för kaninerna, och det vill man gärna undvika. Större uppfödare har oftast väldigt bra koll på sina kaniner och vilka gener de bär med sig. De ger dessutom väldigt bra tips? när du köper kaninen och kan ge livslång support!

Lycka till nu! Och ta inte åt dig av de hårda ord som kan sägas här. Alla vill bara kaninernas bästa, och man blir så ledsen när man vet att det finns kaninungar som inte har något hem men att folk fortsätter att föda upp för att det "är kul". Inget är personligt menat, utan bara konstruktiv kritik :)

enbuse
6

#5 Varför skrev du nästintill samma som #1??? O.o Just asking!

Fridaaaa
3

#12 Läste inga inlägg mer än #0 när jag skrev, för satt vid mobilen då-

Så ren slump & samma åsikt helt enkelt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

enbuse
2

#13 Okej?