Varulvsleken - frågor och anmälningar del 2
Det här är en tråd där man kan ställa frågor angående Varulvsleken här på KiF men även så kan man fylla i att man vill anmäla sig till kommande omgång.
Tidigare fråg- och anmälningstråd finner du här:
http://kanin.ifokus.se/discussions/5164660e8e0e740d3d0020c6-varulvsleken-fragor-och-anmalningar?discussions-1
Hur lång tid leken tar varierar beroende på antal deltagare (minst tio stycken) men också på hur snabba deltagarna är på att avslöja vilka som är varulvar.
Leken kräver att man är online minst en gång om dagen (givetvis kan saker inträffa som gör att man inte kan logga in någon dag och det är okej, men vet man med sig att man under några dagar inte kan vara online så kanske det inte riktigt fungerar - men hör av dig via PM till mig först så kan vi diskutera det där).
Det kräver lite tanke och diskussion medlemmarna mellan, vilket är en av orsakerna att man bör vara någorlunda aktiv.
Hur det går till kan vara lite rörigt till en början, därför avvaktar vi med att starta leken ett tag, men beroende på hur intresset ser ut hoppas jag att vi kan köra igång förhållandevis snart ändå.
Reglerna (tagna från originaltråden).
Läs reglerna noga, gärna mer än en gång.
Har du frågor, ställ dem i tråden (alternativt via PM till mig).
- Minst tio deltagere
- Alla deltagare kommer att få en roll av den som är lekledare.
Rollerna (varulvar, siare, ängel, bybor) är hemliga.
Endast de som är varulvar kommer att få veta vilka de övriga varulvarna är. - För varulvarna går leken ut på att "döda" byborna, siaren och ängeln.
Om de lyckas med det så vinner de. - För byborna, ängeln och siaren går leken ut på att hitta och "lyncha" varulvarna så snabbt som möjligt.
Om de lyckas med det så vinner de.
De olika rollerna
- Varulvarna jobbar tillsammans via PM (de vet ju vilka de andra varulvarna är) med att utse vem av byborna (ängeln eller siaren) som blir nattens varulvsoffer.
- Varulvsdemon är en varulv som övriga - men när denne blir lynchad så ska denne utse en av byborna som blilr ny varulv.
- Siaren har förmågan att upptäcka vilka roller de övriga deltagarna har - dock bara en per natt.
- Ängeln har förmågan att skydda en bybo (sig själv, siaen eller till och med en varulv!) per natt.
Två faser (natt och dag)
På natten väljer:
- Varulvarna ett offer att döda - det meddelas lekledaen via PM senast den deadline som är satt. Om deadline inte hålls så blir lekledaren "övervarulv" och lottar bland byborna vem som blir offer.
- Ängeln en bybo att beskydda (kan även välja sig själv) - det meddelas lekledaen via PM senast den deadline som är satt. Om deadline inte hålls så blir lekledaren "överängel" och lottar bland byborna vem som blir skyddad (även varulvarna är med i lottningen!).
- Siaren en deltage den vill veta rollen på - det meddelas lekledaen via PM senast den deadline som är satt. Om ingen deltagare väljs så blir ingen siad den natten.
På dagen:
Byborna vaknar och finner liket efter den bybo som varulvarna dödade under natten. Byborna är ute efter hämnd och bildar en pöbel och ska lyncha den som de tror är varulv.
- Omröstningen sker öppet i tråden (även varulvarna är med och röstar på den som de vill se lynchad!).
- Alla deltagare (förutom den/de döda) ska prata öppet i tråden och försöka påverka varandra om vem som ska lynchas - vem som är misstänkt, varför är denne mistänkt, varför är man själv inte misstänkt och så vidare.
- Alla röster ska fetmarkeras för att vara giltiga (om de inte är fetmarkerade är det endast spekulationer).
- En röst kan ändras fram till den deadline som är satt av spelledaren (eller tills alla deltagare har lagt sin röst och en majoritet är nådd).
Om du ändrar din röst skriv då 'Jag ändrar rösten i #XX till XXX istället' (eller något liknande - för att underlätta rösträknandet). - Den som får flest röster blir lynchad och dennes roll avslöjas för deltagarna i tråden.
- Den som har blivit ett offer för varulvarna eller lynchad av byborna får inte längre vara med och skriva.
I början är det slumpartat hur det blir, men efterhand så blir det mer och mer intressant och en tanke bakom varje val av offer (både varulvarnas och lynchmobbens).
Spelets gång
Så fort en deltagare är lynchad blir det natt och så börjar det om igen. Varulvarna väljer en person att döda, siaren får reda på en annan deltagares roll, ängeln skyddar en deltagare. Solen stiger, byborna hittar en deltagare död, kvarvarande spelare diskuterar vem som ska lynchas härnäst. Så fortsätter det tills en sida vinner.
Viktigt att tänka på!
- Ingen vet vem som har vilken roll förutom varulvarna som vet vilka andra som är varulvar.
- Det är endast varulvar som får kommunicera med varandra via PM (eller på annat sätt utanför lektråden, exempelvis MSN).
Som deltagare får man även kommunicera med lekledaren - kommunikation mellan övriga deltagare via PM (eller liknande) är FUSK! - Man får avslöja sina roller i lektråden på sajten (man bör insistera på att man är "god" även om man inte är det)- man får dock passa sig lite när man gör det, den som påstår sig vara ängel eller siare kan förmodligen räkna med att bli ett lätt offer.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Tänkte även kolla intresset för en till omgång? Jag kan anmäla mig som lekledare. Jag vill då köra med minst 10 personer i denna omgång. Så ös på med folk! Ju fler desto bättre och självklart roligare 😛
Kopiera denna listan och fyll på allt eftersom. Om ni inte är intresserade längre av att leka leken så vore det väldigt tacksamt om ni kontaktade mig eller tog bort er från leklistan.
Lekledare: Emmetem
Deltagare:
- 10.
Deltagare:
1. Pennybus
- 10.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#2 Härligt Pennybus! Är du lika taggad som jag är? 😎
#3 OJA! Jag har väntat aaaaslänge nu! 😊
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#4 Då är det bäst vi sätter igång då med 9 till deltagare! 😃
Jag är sugen! Dock har jag aldrig spelat förut.
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
- 10.
#6 Det får du nog kläm på rätt snart :) Läs tidigare trådar så ska du se att du får kläm på det!
Efterssom jag åkte ut så tidigt är jag väldigt taggad!
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Klara.b
- 10.
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
Då kör vi, ännu en gång! Men jag kör samtidigt inne på Marsvin, så ni kan väl döpa även denna omgång till "Varulvsleken Kif….."? SÅ blir det lättare för mig! (och även andra som också spelar dubbelt!
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Klara.b
5. Alvirpo
- 10.
/ Angelica
Deltagare: 1. Pennybus 2. Jills 3. Swadika 4. Klara.b 5. Alvirpo 6. Bambis 7. 8. 9. 10.
Nybörjare här, men efter att ha läst lektråden verkar den ju vara väldigt välgenomtänkt och spännande! ;D Reser dock bort några veckor i slutet av juni till några dagar in på juli, så beroende på internettillgång får jag ev. hoppa denna omgång..
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Klara.b
5. Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8.
9.
10.
Ojojoj, bara tre till! Gud vad snabbt det går :)
#10 Vi ska se vad jag kan fixa :)
Jag vill vara med :D
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Klara.b
5. Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8. Ececilia
9.
10.
// Evelina
vill köra även denna omgång
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Klara.b
5. Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8. Ececilia
9. Prinzezz
10.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Ojojoj! 9 stycken redan?! Ni är på hugget ni KiFare ;) Tycker att vi väntar någon extra dag utifall att det är någon mer som vill anmäla sig! Får ju självklart vara fler än 10 också! :) Ju fler, desto roligare 😎
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Klara.b
5. Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8. Ececilia
9. Prinzezz
10. Nevina
Neeej!😂Jag hann inte! Alla platset upptagna! Aaaaaaah!!!!😢
Love my
Ruffe!
Älskar KIF! Bäst bäst bäst!
#20 Du får också vara med! Bara skriv till dig själv som nummer 11! Det skulle vara minst 10 st deltagare för att leken skulle bli av, det får gärna vara fler! 😃
Yay!!!😃
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Klara.b
5.Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8. Ececilia
9. Prinzezz
10. Nevinia
11. Fredagsmysaren
Love my
Ruffe!
När börjar "Varulvsleken"?🤔
Love my
Ruffe!
Ja, vad roligt att det blir en ny omgång här på kif!
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Klara.b
5. Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8. Ececilia
9. Prinzezz
10. Nevinia
11. Fredagsmysaren
12. Storkebodas
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Jag hänger på igen :D
Deltagare:
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Klara.b
5. Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8. Ececilia
9. Prinzezz
10. Nevinia
11. Fredagsmysaren
12. Storkebodas
13. Tinkelbell
Mvh Hela stora familjen <3
Jag tror faktiskt jag måste dra mig ur denna omgången. Så någon som är inloggad vid datorn, snälla kan du ta bort mig från listan. Är vid mobilen nu
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Tinkelbell
5. Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8. Ececilia
9. Prinzezz
10. Nevinia
11. Fredagsmysaren
12. Storkebodas
// Evelina
#23 Tänkte mig imorgon eller i övermorgon! 😃Såg att det var många som ville vara med, och som sagt - ju fler desto roligare 😎
När kör vi igång? :D
// Evelina
Ni som har spelat tidigare, vilken är den svåraste, och/eller roligaste rollen? :-)
Jag är lite nervös för att inte riktigt hänga med, jag följde omgång 1 här på Kif och har läst på Marsvin, men ändå. Är det tänkt att man liksom ska rollspela sin roll, hitta på en karaktär? Måste man skriva mycket personligt om karaktären? Har sett att vissa skriver en hel del om hur deras karaktär gör osv, andra inte så mycket.
#31 Jag har varit varulv en gång om då mailade vi varann. Det funkar inte att pm:a flera tror jag, så därför kunde vi inte göra det. ;)
#30 Jag tycker det är roligast att vara god tror jag, varulv är så svårt. Fast det är ganska kul också att försöka lista ut vem som är siare och ängel mm "bakom kulisserna".
Man måste inte hitta på någon speciell personlighet. Är det något du inte hänger med i är det bara att fråga lekledaren. =)
Kram Elsa
#30 Det roligaste är att vara god, helst siare så man kan se vad dem andra är för några. Varulv gillar jag INTE att vara, eftersom jag blir tvingad att äta upp de andra:P Så att vara god är avgjort det bästa! :D
#31 En gång gjorde vi det via mail, men resterande gånger har det vart via PM, oftast har det vart en som skickar ut samma meddelande till alla ulvar och meddelar vad de andra säger, men de brukar också ha lite kontakt förstås. Så PM är lite krångligt, men annars är det lättast då man ser det när man kommer in på sajten;)
/ Angelica
Kör vi igång nu någon gång efter midsommar eller? :-)
#34 Yepp! ^^
Woho! Är riktigt taggad! Och lite nervös, men det ska bli kul!
Är också Taggad! Ska bli kul att köra igång ännu en lek!🤪 Visst blir det två samtidigt men det är bara dubbelt så kul! Fast också dubbelt att hålla koll på, fast gick ju bra med tre lekar igång samtidigt, så två är ju inga problem! 😃
/ Angelica
Min första gång! Liiiiiiiiiiiiiiiiiiitet närvös!😮
Knorr! Vet inte om det blir kul…🤪
Love my
Ruffe!
Tänkte köra igång imorgon, så nu är det sista chansen att anmäla sig! :)
Vill vara med igen :)
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Tinkelbell
5. Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8. Ececilia
9. Prinzezz
10. Nevinia
11. Fredagsmysaren
12. Storkebodas
13. meerschweinchen
Mvh Sabine
Vilka roller blir det Emmetem? :)
Kram Elsa
#41 Varulv och bybor är ju en självklarhet, men står fortfarande och överväger på de andra rollerna :)
#42 Ja och så är väl siare och ängel alltid med också. Eller finns det varianter utan? Själv tycker jag det är roligt med många specialroller, men för många får det såklart inte bli. :)
Kram Elsa
KUL KUL KUL det ska bli! Jag har aldrig varit med förr, så det är såååå spännande!👍
Love my
Ruffe!
1. Pennybus
2. Jills
3. Swadika
4. Tinkelbell
5. Alvirpo
6. Bambis
7. Sackum
8. Ececilia
9. Prinzezz
10. Nevinia
11. Fredagsmysaren
12. Storkebodas
13. meerschweinchen
14. Kajsaa_00
OM DET FORTFARANDE GÅR ATT ANMÄLA SIG? 🙂
Kommer Varulvsleken igång ikväll? 🙂
1. Pennybus 2. Jills 3. Swadika 4. Tinkelbell 5. Alvirpo 6. Bambis 7. Sackum 8. Ececilia 9. Prinzezz 10. Nevinia 11. Fredagsmysaren 12. Storkebodas 13. meerschweinchen 14. Kajsaa_00 15. Lovemysack Ska försöka göra mitt bästa! Det är första gången jag är med så jag hoppas att ni kan hjälpa mig så gått det går! :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Nu ni! Nu har leken startat! 😃
**
Här finner ni lektråden:**
http://kanin.ifokus.se/discussions/51cb4cffce12c40a5b003419-varulvsleken-21
Lycka till! 😉
Någon som vill ta över min roll?
Skicka då ett PM till emmetem om det
Då jag imorgon åker på läger i en veck och inte har något internet och därför inte kan vara inne, så nu efterlyses någon som vill vara med, men som inte hann anmäla sig, och som skulle kunna tänka sig ta över min roll! 🙂
/ Angelica
Undrar också?? Det verkar ju inte hända NÅGONTING 😴🤔
Emmeten bad mig om hjälp med att räkna ihop vem som blivit lynchad, men jag hade inte tid. Är det någon som kan/har räknat ihop och kan skicka detta i PM till Emmeten så kommer vi igång igen?
Ok men då skriver jag det till henne! (eller är det en han?:P
Ursäkta mig så hemskt mycket för förseningen! Åkte till kusten i tisdags och skulle uppdatera. Min mobil krånglade kopiöst mycket och jag kunde därför endast skriva PM. Nu har jag kommit hem och kan fortsätta med uppdateringen :) Dock blir det ingen medföljande bild idag, men det är för att datorn är hemma och det här är min väns dator jag lånar nu!
moahaha i was revenged! 😃
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |